5 vinkkiä yrityksesi säkenöivään somestrategiaan

Viestintätapamme ja viestintäkanavat kehittyvät koko ajan. Chief Customer Officer Kaisa Alapartanen LM Somecolta kertoo vinkit somessa menestymiseen.

Useimmat tekstiili- ja muotialan kuluttajabrändit ja muut alan yritykset viestivät suoraan kuluttajille sosiaalisen median kautta. Some on kanava, joka toimii ketterästi niin markkinoinnissa kuin asiakaspalvelussa. Some on työkalu, jolla kasvattaa liikennettä verkkosivuille ja sitä kautta myyntiä.

Sosiaalisen median menestyksen salaisuus on sisällössä. Oikeaan aikaan jaettu, oikeanlainen sisältö on juuri sitä, mitä moni yritys tarvitsee. Fakta on se, että useimmiten yritykset joutuvat kamppailemaan tuloksia tuottavan sisällön luomisessa ja sen julkaisemisessa sosiaalisessa mediassa.

”Suurin sudenkuoppa on, että ei mene ollenkaan someen. Useimmilla yrityksillä on pienet resurssit. Nämä resurssit on hyvä käyttää järkevästi”, sanoo Chief Customer Officer Kaisa Alapartanen LM Somecolta.

Tärkeintä on lähteä liikkeelle jostain. Tilannekuva helpottaa työssä alkuun. Jatka siis lukemista!

”Sosiaalisen median tilanneanalyysi helpottaa sinua hahmottamaan missä mennään, mikä on tilanne juuri nyt ja mitä haluat somella tavoitella. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle”, Alapartanen sanoo.

1. Herätä tunteita

”Järki saa aikaan johtopäätöksiä, mutta tunne saa aikaa toimintaa. Vaikka tekisit kaiken oikein teknisesti, mutta sisältö ei herätä tunteita, mennään usein metsään.

Kysy itseltäsi miksi brändisi ylipäätään on olemassa? Vastaamalla tähän kysymykseen löydät myös eväät sosiaalisen median viestinnälle. Tuo vastaus auttaa tekemään valintoja ja viestimään myös poikkeusoloissa, kuten nyt Koronan aikaan.”

2. Käy dialogia somessa

”Sosiaalinen media ei ole vain sisältöjä vaan se on dialogi yrityksesi ja asiakkaittesi kanssa. Valmistaudu siis puhumaan myös muustakin kuin itsestäsi.

Mistä sinun brändisi haluaa puhua? Mihin keskusteluihin reagoida? Millaista merkitystä rakentaa kuluttajien kanssa? Mitä kuluttajat haluavat tietää tuotteestasi tai yrityksestäsi? Nämä lohkot muodostavat sisältökehyksen, jonka avulla rakennat vuorovaikutusta.

Määrittele myös jollain tasolla brändisi äänensävy. Onko se esimerkiksi viehättävä, rohkea vai avulias? Keskustelemalla kuluttajien kanssa voit oppia heistä ja heiltä. Somekeskustelut rakentavat myös ansaittua näkyvyyttä eli toimivat polttoaineena siinä, että viestisi näkyy laajemmalle!”

3. Linkitä some osaksi kaikkea (digi)tekemistä

”Varmista, että ostoprosessi on kunnossa: mistä ja miten tuotteitasi saa ostettua? Mieti mikä tässä on somen rooli. Erityisesti Instagram ja Pinterest ovat visuaalisina somekanavina erinomaisia digimarkkinoinnin työkaluja.

Luo tekstiileille ja vaatteille elämä verkossa ja somessa. Mieti vaatteiden esittely, kuvat ja tiedot kuntoon. Paras muotikuva kun ei välttämättä ole toimivin kuva verkkokaupassa tai somessa.”

Koko ajan isompi osa ihmisistä käyttää verkkoa ja somea mobiililaitteelta. Varmista, että sisältösi toimivat myös pieneltä ruudulta ja että verkkokauppa tarjoaa riittävän jouhevan ostopolun. Sosiaalinen media on vahva liikenteenohjaaja mutta vain, jos se ostoputki on kunnossa.

4. Pidä kanavat hengissä — ole suunnitelmallinen

”Vaikka somessa pitääkin keskustella ja vuorovaikuttaa – reagoida – on suunnitelmallisuus tosi tärkeää! Se pitää kanavat elossa ja varmistaa, että osaat itsekin keskittyä olennaiseen.

Somekanavien algoritmit arvostavat jatkuvaa ja monipuolista sisältövirtaa. Vaihtele siis monipuolisesti erilaisia sisältötyyppejä, kuvaa, videota, tekstiä. Mieti myös erilaisia sisältöjä: voitko opastaa, ilahduttaa tai auttaa kuluttajia? Koska julkaiset ja kuinka usein missäkin kanavassa? Voitko rakentaa samasta aiheesta useamman somesisällön sarjoja tai miettiä oivaltavia tapoja reagoida juhlapyhiin tai muihin ajankohtaisiin ilmiöihin?

Suunnittele myös mainonnan volyymi vuositasolla. Pitäisikö jokaista julkaisua mainostaa vai voitko rakentaa kampanjoita isompien lähtöjen ympärille.  ”

5. Rakasta dataa

”Määrittele heti alkuun tavoitteet sosiaalisen median läsnäololle ja eri kanaville. Onko tavoite rakentaa brändiä. Mitä se käytännössä tarkoittaa ja miten mittaat onnistumistasi? Haluatko lisätä myyntiä? Rakenna somemarkkinoinnin kampanjat sen mukaisesti.

Seuraa monipuolisesti, miten sisältösi toimivat, miten somemainonta vetää ja miten julkaisuihisi sitoudutaan. Alkuvaiheessa panosta yleisön kasvattamiseen systemaattisella sisältötyöllä ja kohdennetulla mainonnalla.

Seuraa dataa vähintään kuukausitasolla ja reagoi tarvittaessa. Rakasta siis dataa, koska se on tienviittasi someviidakossa!”

Katso myös:
Tekstiili- ja muotialan ammattilaiseksi: Ida-Lotta on moderni tarinankertoja

Teksti: Milla Vainio
Kuva: LM Someco

 

Lue seuraavaksi

28.2.2024

Tiukan paikan tekstiileillä vihreämpiä ratkaisuja

30.1.2024

Nyt kunnianhimoa brändäykseen!

5.12.2023

Brändi: Identiteetin rakentajasta toiminnan alustaksi

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan