Kasvuun yrityskaupoilla – Metsolan ja SGN Groupin 5 oppia yhdistymisestä   

88-vuotias perhekonserni SGN Group osti lastenvaatebrändi Metsolan. Nyt yhteisenä unelmana on kasvattaa Metsolasta kansainvälinen designbrändi. SGN:n varatoimitusjohtaja Stefan Nieminen ja Metsolan yrittäjä Riina Pulkkinen kertovat, mitä yrityskaupassa kannattaa ottaa huomioon.

1. Oikeiden arvojen kohtaaminen  

Stefan: ”Pidämme koko ajan silmät ja korvat auki uusien yrityskauppojen varalta, mutta Metsola oli todellinen onnenkantamoinen. Yritys on hyvässä vaiheessa, sillä on loistava valikoima, vahva oma jakelu ja tukkukauppa. Kaikki strategiset elementit täyttyvät täysmääräisesti.  

Lisäksi Metsolassa on toisenlaistakin arvoa. Olen saanut äidinmaidossa kiinnostuksen taidetta ja designia kohtaan, ja Metsola on hieno suomalainen designbrändi. Vaikka en ole itse koskaan tehnyt luovaa työtä, tämä on minulle täydellinen mahdollisuus oppia, avartaa omaa ymmärrystäni ja kehittyä.” 

Riina: ”Metsolan liiketoiminta on kasvanut tasaisesti, mikä on tuonut mukanaan monenlaista haastetta. Olemme saaneet niin hyvin pöhinää päälle, että olemme joutuneet myymään ei-oota. Nyt oli luontevaa lähteä etsimään kumppania kasvuun. Meille oli tärkeää, että meidän ja ostajan arvot kohtaavat.”

2. Intuitioon luottaminen  

Riina: ”Luotan intuitioon, ja SGN:n henkilöiden kanssa tuli heti luottavainen ja huippu fiilis. Heillä on samanlainen hyvä meininki kuin meillä.” 

Stefan: ”Olemme konsernina tehneet paljon yrityskauppoja. Jos jotain ohjenuoraa voin sanoa, niin ne yrityskaupat ovat onnistuneet, jotka ovat tuntuneet intuitiivisesti hyviltä. Niissä on pystytty keskustelemaan suoraan ja rehellisesti motivaattoreista kaupan taustalla.  

Luottamus on se pohja, jolle yrityskaupat ja ihan kaikki elämässä rakentuu. Tietenkin on tärkeää, että kaikki on ammattimaista, kotiläksyt tehty hyvin ja due diligence -puoli käyty läpi. 

Luottamus on myös molemminpuolista. Meille vahvaa sitoutumista tulevaisuuteen osoitti se, että Riina ja Heikki (Pulkkinen) halusivat jäädä niin suurella omistuksella (25 %) mukaan. Erityisesti olen ilahtunut siitä, miten sitoutunutta henkilöstö on. Se on poikkeuksellista.” 

3. Ymmärrys kasvun mahdollistajista 

Riina: ”Metsola ei ole enää ihan nuori brändi. Olemme rohkeasti kokeilleet, mikä vetoaa. Olemme vähän impulsiivisestikin testailleet uusia ideoita, mitä ei muualla näe. Suuri osa on lähtenyt lentoon, osa ei. Nyt saamme kokeilevaan mentaliteettiin tukea SGN:ltä.  

Metsolan vahvuus on myös iso mallisto. Siinä on paljon artikkeleita, ja joukkoon mahtuu kokeiluja. Myös pop-up-kauppamme on tärkeä tapahtuma, se herättää paljon tunteita. Meille oli tärkeää, että kaikki tämä säilyy.” 

Jokainen pysyy lestissään, keskittyy omaan osaamiseensa ja kunnioittaa toisten osaamista.

Stefan: ”SGN:n pitkät perinteet näkyvät tavassa, jolla teemme liiketoimintaa. Kaiken pitää toimia keskipitkällä ja pitkällä aikajänteellä. Näen Metsolassa paljon pitkän aikavälin potentiaalia.  

Kun Anttila meni konkurssiin, ostimme kodintekstiileihin keskittyneen Annon. Sen kehittäminen on vahvistanut näkemystä, että suoraan kuluttajille tehtävä kauppa on järkevää liiketoimintaa. Metsolalla on verkkokaupan lisäksi loistava tapahtumamyyntikonsepti, jonka haluamme ehdottomasti säilyttää. 

Metsola on vielä pieni yhtiö. Yritys on tullut siihen pisteeseen, että tarvitaan tietyntyylisiä toiminnanohjausjärjestelmiä, raportointia, logistiikkaa ja henkilöstöhallintoa, jotta se pystyy toimimaan tasokkaasti ja systemaattisesti. Ne saattavat kuulostaa tylsiltä mutta ovat seuraavan kasvuloikan mahdollistajia. Meillä on osaamista näistä.” 

4. Selkeät vastuut ja roolit 

Stefan: ”Minulla on yksiselitteinen näkökanta, että konsernin tehtävä on tuoda Metsolan liiketoimintaprosesseihin struktuuria. Pidämme kaikista brändeistämme huolta ja annamme niille mahdollisuuden kehittyä, mutta annamme niille myös autonomian ja elintilaa. Selkeät vastuualueet ovat tärkeitä liiketoiminnassa ja kaikessa muussakin. Jokainen pysyy lestissään, keskittyy omaan osaamiseensa ja kunnioittaa toisten osaamista.

Vaikka osakeyhtiölaki mahdollistaa pääomistajalle yksipuolisempaakin päätöksentekoa, haluan että päätökset tehdään yhdessä. Tämä on yhteinen taival.” 

5. Yhteinen unelma 

Riina: ”Uskon, että valloitamme kansainvälisesti ihmisten sydämet samalla reseptillä kuin olemme valloittaneet ne Suomessa. Teemme laadukkaita designtuotteita, mutta uskallamme olla hauskoja, leikkimielisiä ja rohkeita. Ja ennen kaikkea rakastamme sitä, mitä teemme. Se varmasti näkyy tuotteissamme.” 

Stefan: ”Suomi-designin saaminen maailmalle olisi upea juttu, omalla tavallaan unelmien täyttymys, ei pelkästään liiketoiminnan näkökulmasta vaan laajemminkin. On hienoa päästä tekemään sellaista liiketoimintaa, jota rakastaa. Ja joka tuo syvempää merkityksellisyyden tunnetta.” 

Lue seuraavaksi

28.2.2024

Tiukan paikan tekstiileillä vihreämpiä ratkaisuja

30.1.2024

Nyt kunnianhimoa brändäykseen!

5.12.2023

Brändi: Identiteetin rakentajasta toiminnan alustaksi

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan