Tukholman start-upeista Poriin perheyritykseen – merkityksellisyys houkutteli takaisin 

Millä tavalla vaikuttaa bisnesajatteluun, kun tietää jälkipolvien jatkavan yritystä? Porin Villa ja Peite Oy:ssa viime vuosi oli isojen muutosten ja kasvun aikaa, kun poika Ville Viinikka tuli mukaan liiketoimintaan start-up-maailmasta. 

”Tällä alalla tehdään hienoja juttuja ilman melua” 

Ville Viinikka, markkinointijohtaja, 30: 

”Siitä asti kun minulla on pysynyt lusikka kädessä, tuttavat ja perheenjäsenet ovat kyselleet, jatkanko perheyritystä.  

Opiskelin markkinointia Tukholmassa ja jäin sinne töihin teknologia-alan start-upeihin. Viimeiset neljä vuotta työskentelin Uberin markkinointipäällikkönä. Teknologia-alalla on helppo liimata ylenpalttinen maailman muuttaminen brändin päälle, mutta tekstiilialalla moni yritys tekee todella hienoja juttuja ilman, että niistä pidetään melua. 

 

Perheyritys on sydäntä lähellä eri tavalla kuin mikään muu. Kun vanhempani päättivät luopua kivijalasta ja siirtyä verkkomyyntiin 2015, lensin Tukholmasta Suomeen neuvomaan äitiäni. Sen jälkeen olen konsultoinut vanhempiani parina päivänä viikossa. Viime vuodenvaihteessa siirtyminen kokopäiväisesti mukaan tuntui itselleni merkityksellisimmältä vaihtoehdolta.  

”Asiakkaissa resonoivat yrityksen pitkä historia, valmistus Suomessa ja luonnonmateriaalit.” 

Kun aloitin, ajattelin että otan porukalta pois työtaakkaa, mutta taisi käydä päinvastoin. Olemme vuoden aikana panostaneet markkinointiin, uusineet verkkokaupan ja ottaneet käyttöön uusia prosesseja ja järjestelmiä esimerkiksi varastonhallinnassa. Muutoksen lisäksi on ollut koko ajan kasvua, ja olemme palkanneet lisää työntekijöitä.  

Uskon, että ihmisissä resonoi Villa ja Peitteen 90 vuoden historia ja se, että olemme säilyttäneet ammattitaidon ja valmistuksen Suomessa. Toinen tärkeä satsaus on se, että isäni johdolla täällä on panostettu jo vuosia luonnonmateriaaleihin. Kun yritys on keskittynyt niihin, asiakkaat ovat huomanneet sitä kautta vastuullisuudenkin.”  

”Päätösten kanssa on elettävä vuosia eteenpäin” 

Antti Viinikalle oli selvää jo yläasteiässä, että hän siirtyy perheyritykseen töihin armeijan jälkeen. Teija-vaimo on mukana yrityskumppanina.

Antti Viinikka, toimitusjohtaja, 57: 

”Villen päätös tuli minulle yllätyksenä. Totta kai se oli iso helpotus, se antoi voimaa jaksaa tätä jatkuvaa muutosta. Kaupan rakenne on ollut pitkään muutoksessa ja vanhemmiten minulle on kasvanut muutosvastarintaa, sellaista väsymistä.  

Ville toi mukanaan uutta energiaa, uusia näkymiä eteenpäin, uusia järjestelmiä ja rohkeutta päätöksentekoon.  

”Nuoret asiakkaat antoivat uskoa ja rohkaisua uudelle linjalle.” 

1980- ja 90-luvulla ei ollut helppo myydä lampaanvillaisia patjoja ja peittoja. En ole koskaan tykännyt keinokuiduista tai kemikaaleilla viimeistellyistä kankaista, joten siirtyminen kokonaan luonnonmateriaaleihin oli seitsemän vuotta sitten sikäli helppo. Yllätyksenä tuli, että iso osa niitä ostavista asiakkaista oli nuoria aikuisia. Se antoi uskoa ja rohkaisua uudelle linjalle. 

Olimme miettineet vaimoni kanssa myös yrityksen myymistä, mutta se ei ole enää ajankohtaista. Perheyrityksessä tottuu siihen, että omilla kasvoilla vastaa kaikista teoista, ja omien tekemisten kanssa on voitava elää. Siksi kaikkien ratkaisujen pitää olla kestäviä, materiaaleista ja yhteistyökumppaneista lähtien. Omien päätösten kanssa on voitava elää vuosia eteenpäin.” 

Lue seuraavaksi

28.2.2024

Tiukan paikan tekstiileillä vihreämpiä ratkaisuja

30.1.2024

Nyt kunnianhimoa brändäykseen!

5.12.2023

Brändi: Identiteetin rakentajasta toiminnan alustaksi

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan