”Noin 10% ostajista voi osua vahingossa ständille ja muut 90 % ovat sovittuja tapaamisia.” Tämän ja monta muuta vinkkiä antaa messukonkari, Makian kaupallinen johtaja Totti Nyberg. Hän vinkkaa, miten vaatealan messuille tulisi valmistautua.
Vaatealan messut etsivät paikkaansa ja painotuksiaan uudelleen.
”Isommat messut ovat menettäneet asemiaan, mutta pienemmät muotiviikkojen yhteydessä järjestettävät messut ovat vahvistuneet viime aikoina. Vastuullisuus tuo uutta kysyntää. Esimerkiksi NEONYT Berlin -messut ovat syntyneet vastaamaan vastuullisuuden vaatimuksiin, Totti Nyberg Makialta valaisee.
Messujen on vastattava suoraan kuluttajien aktiivisuuden lisääntymiseen, lyhyempiin muotisykleihin ja digitalisaation vaatimaan uuteen rooliin.
Yhä useammat messutapahtumat pyrkivät erottautumaan esimerkiksi lisäämällä kuluttajasisältöjä ja tuomalla uusia palveluita houkuttelemaan B2B-yleisöä.
Nyberg antaa neljä keskeistä vinkkiä messuja pohtivalle yritykselle.
1) Valitse tarkkaan mille messuille menet
Messuja järjestetään valtavasti. Valikoi brändillesi sopivimmat messut.
”Makialla katsotaan tarkasti, missä maassa messut järjestetään, ja onko meillä siellä oikeat agentit ja myyjät. Tämän lisäksi pohditaan, onko läsnäolo brändille tärkeää.”
Messuilla voi tavoittaa kerralla useita ostajia ja avata heihin keskusteluyhteyden. Jälleenmyyjä haluaa tutustua brändiin ja tuotteisiin paikan päällä, jolloin laatuun ja materiaaleihin saa käsituntuman.
”Messuja pohtiessa on hyvä katsoa mitä muita brändejä messuilla on eli kokonaistilanne edustajista.”
2) Vertaa hintaa suhteessa hyötyyn
Messuille lähtö on toisaalta iso investointi ja toisaalta sijoitus omaan brändiin. On hyvä pohtia mitä rahalla saa.
”Näkyvyyden kannalta oman ständin koko ja lokaatio on hyvä huomioida. Lisäksi pitää ottaa huomioon ständin hinta sekä tehdä mahdollinen ROI (return of investment) -laskelma.”
3) Tee kotiläksyt ja ennakoi tapaamiset
Messuille lähtiessä pitää valmistautua etukäteen. Pohjatyöt messuja varten on tehtävä: keitä siellä pyritään tavoittamaan, kenen kanssa verkostoidutaan ja millä viestillä.
”Asiakastapaamiset ja kanavointi eli tapaamisten järjestäminen ja kaikki ennakkovalmistelut ovat kaiken a ja o!” Nyberg painottaa.
”Noin 10 % ostajista voi osua vahingossa ständille ja muut 90 % ovat sovittuja tapaamisia.”
4) Muista materiaalit ja työkalut
Seuraavat ohjeet voivat kuulostaa itsestäänselvyydeltä mutta ovat todella tärkeitä.
”Muista ottaa mukaan kaikki työkalut, kuten tilauslomakkeet, katalogit ja käyntikortit. Tämä koskee niin yritystä itseään kuten myös markkinoiden edustajia”, Totti Nyberg sanoo.
”Hyvä on myös muistaa pukeutua edustavasti ja käyttäytyä eri kulttuurien mukaisesti, kun saat osastolle vieraita. Hyvä olisi myös muistaa ostajien sekä mediaedustajien nimet!”