Muodin vähittäiskauppa muuttuu tulevina vuosina. Muotialaa konsultoiva Sara Kappelmark McKinseyltä kertoo, miten.
- Tiedonsiirron määrä kasvaa. ”Globaali tiedonsiirron määrä on yli kaksinkertaistunut viimeisen kolmen vuoden aikana, ja sen odotetaan yhä tuplaantuvan. Tämä muuttaa vähittäismyynnin kenttää. Sijainnilla menestyneet jälleenmyyjät joutuvat vaikeuksiin, koska paikka menettää merkitystään. Toisaalta start-up-muotibrändi voi saavuttaa nopeasti globaalin asiakaskunnan sosiaalisen median ja verkkokaupan avulla. Fyysisten kauppojen pitää jatkossa tarjota jotain, mitä netistä ei saa: upeita elämyksiä ja aitoja kohtaamisia.”
- Edelläkävijät tulevat idästä. ”Aasiasta tulee jo kaksi kolmasosaa maailman verkkokauppajäteistä ja yli puolet globaalista verkkokaupasta. Kiinasta on tullut jälleenmyynti-innovaatioiden edelläkävijä. Esimerkiksi WeChatPay-maksusovelluksella on jo yli 600 miljoonaa aktiivista käyttäjää.”
- Milleniaalit haluavat vaivattomuutta. ”Milleniaalit odottavat yrityksiltä paljon: laatua, arvoja, suunnannäyttämistä, uutuutta, hyvää hintaa – ja kätevyyttä. He ovat tottuneet yhä nopeampiin toimitusaikoihin. Milleniaalit myös maksavat mielellään tuotteen näppärästi älypuhelimellaan.”
- Isoja alustoja ei voi unohtaa. ”Muotibrändien on pakko miettiä, miten ne tekevät yhteistyötä netin isojen kauppapaikkojen kanssa. Yhdysvalloissa jo 55% kuluttajista aloittaa tuotehakunsa Amazonista. Tmall ja JD.com taas jyräävät Kiinassa yli 80% osuudella verkkovaatekaupasta. Brändi tarvitsee tarinansa kertomiseen isojen alustojen lisäksi täydentäviä kanavia kuten lippulaivamyymälän ja sosiaalista mediaa.”
- Datalla tuotteet persoonallisiksi. ”Kartoitimme muotialan johtajien näkemyksiä vuoden 2018 vaikuttavimmista trendeistä. Kärjessä oli personointi. Kuluttajat arvostavat aitoutta ja yksilöllisyyttä. Odotamme, että isot vähittäiskaupat yhdistävät edistyneen data-analyysin tuotteiden personointiin.”
Sara Kappelmark johtaa konsulttitalo McKinseyn pohjoismaista vaatteiden, muodin ja luksuksen tutkimusyksikköä Tukholmassa.
Juttu on julkaistu aiemmin Fab-lehden numerossa 3 (2018).