Näin se tehdään: 5 askelta hiilijalanjälkeen ja siitä eteenpäin

Yhä useampi yritys pohtii hiilijalanjäljen laskentaa ja ilmastopäästöjen pienentämisen mahdollisuuksia. Hiilijalanjälkeen ja ilmastobisnekseen erikoistuneen Clonetin perustaja ja toimitusjohtaja Sari Siitonen vinkkaa, miten ilmastotyössä pääsee alkuun.

”Jos yritys on laskenut hiilijalanjälkensä, se kertoo yleensä siitä, että vastuullisuus on sille strategisesti tärkeää ja että yritys on vastuullisuusasioissa jo pitkällä.”

Näin tiivistää mielikuvahyödyn ja kilpailuedun Sari Siitonen, joka on jo yli 20 vuoden ajan työskennellyt päästöjen vähentämisen ja kestävän kehityksen parissa.

Hän antaa yrityksille vinkit siihen, miten päästä alkuun hiilijalanjäljen laskennassa ja pienentämisessä.

hiilijalanjälki = yrityksen toiminnan, tuotteen tai palvelun aiheuttama ilmastokuorma eli se, miten paljon kasvihuonekaasuja elinkaaren aikana syntyy.

1 Tee pohjatyöt ja mieti, mitä tarvitset

”Mieti, miksi aiot laskea hiilijalanjäljen. Onko lähtökohtana yrityksen vastuullisuusstrategia tai viestintä, vai esimerkiksi asiakkaiden toive? Se vaikuttaa näkökulmaan.

Entä haluatko laskea yrityksen toiminnan jalanjäljen vai tiettyjen tuotteiden tai palvelukokonaisuuksien jalanjäljen?

Yrityksen hiilijalanjäljen laskeminen on usein suoraviivaisempaa, mutta yksittäisten tuotteiden jalanjäljen laskeminen on yleistymässä. Tämä johtuu luultavasti siitä, että yksittäisen tuotteen hiilijalanjäljestä tai hiilineutraaliudesta on helpompaa viestiä kuin kertoa koko yrityksen hiilijalanjäljestä.”

2 Varmista laadukas lopputulos

”Tietysti keskeistä on itse jalanjäljen laskenta ja sen laadukkuus. Hiilijalanjäljen laskentaan on olemassa kansainvälisiä standardeja. Yritys voi halutessaan hankkia itselleen nämä standardit, ohjeet niiden käyttämiseen sekä oikeudet päästöjä koskeviin tietokantoihin ja tehdä laskennan niiden pohjalta itse. Jos oma osaaminen ja aika eivät kuitenkaan riitä, niin apua on tarjolla. Palveluntarjoajia hiilijalanjäljen laskentaan on useita.

Kannattaa varautua myös käyttämään omaa aikaa päästölaskennassa tarvittavien lähtötietojen keräämiseen. Suhteellisen helppoa on yleensä omaan toimintaan liittyvien kokonaisuuksien kartoitus, joihin kuuluvat esimerkiksi sähkönkäyttö, kuljetukset ja henkilökunnan liikematkustaminen. Haastavampaa voi olla selvittää hiilijalanjälkeä esimerkiksi materiaaleille, joita ostetaan kansainvälisiltä kangasmessuilta.”

”Moni yllättyy siitä, että tekstiilimateriaaleilla on suhteessa paljon suurempi merkitys kuin esimerkiksi logistiikalla, pakkauksilla tai jätteellä”, sanoo Sari Siitonen. Hän on Clonet Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja, koulutukseltaan tekniikan tohtori ja eMBA.

3 Pienennä hiilijalanjälkeä

”Kun hiilijalanjälki on laskettu, kannattaa miettiä, miten sitä voi jatkossa pienentää. Tätä kysytään yritykseltä varmasti. Pelkkä päästöjen kompensointi ei riitä, vaan yrityksen on ensisijaisesti mietittävä omia keinojaan päästövähennyksiin.

Hiilijalanjäljen kompensointi = Päästöjen hyvittäminen investoimalla projektiin, joka vähentää päästöjä tai lisää hiilinieluja.

Usein ensimmäinen ja yksinkertainen tapa pienentää hiilijalanjälkeä on päivittää yrityksen sähkösopimus uusiutuvilla tuotettuun sähköön. Se ei aina edes ole kalliimpaa kuin sähköyhtiöiden tarjoama perussähkö, jonka tuotantoon käytetään myös fossiilisia polttoaineita.

Tekstiilialalla päästöjä voi vähentää merkittävästi myös sillä, että hiilijalanjälki otetaan huomioon jo tuotteiden suunnitteluvaiheessa ja tuotteista tehdään laadukkaita. Järkevillä materiaalivalinnoilla voidaan pienentää vaatteen ilmastokuormaa. Moni yllättyy siitä, että materiaaleilla on suhteessa paljon suurempi päästövaikutus kuin esimerkiksi logistiikalla, pakkauksilla tai jätteillä. Myös vaatteen käyttövaiheen ilmastokuorma on merkittävä”

4 Valitse kumppanisi huolella

”Yhä useampi yritys tarjoaa hiilineutraaleja palveluja ja tuotteita. Kannattaa olla tarkkana, kun valitsee yhteistyökumppaneita esimerkiksi kompensointiin. Markkinoilla on paljon erilaisia ja eritasoisia yrityksiä, joiden hinnat vaihtelevat. On esimerkiksi tärkeää, että kompensointiin käytetyn rahan avulla päästöjä vähennetään aidosti.”

5 Kerro konkreettisesti työstäsi

”Kun tekee hyvää työtä hiilijalanjäljen laskemiseksi ja pienentämiseksi, se kannattaa myös hyödyntää. Hyvistä aikeistakin voi viestiä, jos ne tosiaan johtavat yrityksen ilmastopäästöjen vähenemiseen.

Yrityksen päästöt ja niiden pieneneminen kannattaa suhteuttaa johonkin, jotta hiilijalanjäljen suuruus konkretisoituu. Esimerkiksi meidän OpenCO2.net -työkalumme avulla hiilijalanjälkeä voi suhteuttaa vaikkapa autolla ajamiseen, saunomiseen tai metsän sitomaan hiileen. Hiilijalanjälkien lisäksi palvelussa voi laskea myös hiilikädenjälkiä.”

Hiilikädenjälki = Yrityksen tuottaman tuotteen tai palvelun positiivinen ilmastovaikutus eli se, miten paljon sen käyttäminen vähentää yrityksen asiakkaan päästöjä

Teksti: Mari Kamaja
Kuvat: Jetro Staven

Lue myös:

Suomalainen tekstiili- ja muotiala valmistelee tietä kohti hiilineutraalisuutta

Näin ilmastonmuutos vaikuttaa tekstiilialaan

”Me kaikki voimme toimia ilmastonmuutoksen ratkaisemiseksi”

 

Lue seuraavaksi

30.4.2024

Kasvivärit kaipaavat vauhdittajakseen vahvoja brändejä

18.9.2023

Edelläkävijät ovat voittajia datan hyödyntämisessä

5.9.2023
,

Vastuullinen & vastustamaton 3D

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan