Perttu Pölönen disruption maailmassa: ”Älä ole ensimmäinen, vaan nopea kakkonen”

Jotkut ennättävät harvinaisen paljon jo nuorena. Perttu Pölönen on 24-vuotias keksijä, säveltäjä ja tuore kirjailija. Futuristi ja puhuja, joka innostaa yrityksiä ajattelemaan tulevaisuutta ja varautumaan muutokseen. Kysyimme Pölöseltä, miksi tekstiili- ja muotialan yrityksen pitäisi olla kiinnostunut disruptiosta.

Nyt on muotia puhua disruptiosta. Perttu Pölöselle se ei ole vain muotisana, vaan tapa hahmottaa maailmaa ja ravistella yrityksiä huomaamaan muutos ja sen tuoman mahdollisuudet.

Disruptio = Markkinoilla tapahtuva häiriö, hajaannus tai sekasorto, jonka aiheuttaa jokin uusi innovaatio.

Disruptio on ravistellut ja ravistelee myös tekstiili- ja muotialaa: sen havaitakseen tarvitsee vain ajatella sitä rakennemuutosta, jonka suomalaiset yritykset ovat kokeneet 1980-luvun alkuvuosista tähän päivään. On turha ajatella, että muutos olisi pysähtynyt, päinvastoin.

Pölönen antaa kolme keskeistä vinkkiä yritykselle, joka haluaa olla menestyjä myös tulevaisuudessa.

1. Älä ole ensimmäinen, vaan nopea kakkonen

Perttu Pölösellä on yrityksille tavallaan lohdullista kerrottavaa: Välttämättä ei tarvitse itse keksiä ja innovoida uutta, vaan seurata mitä maailmalla tapahtuu.

”Kannattaa olla nopea kakkonen, mutta ei kuitenkaan hidas vitonen. Ensimmäinen pioneeri raivaa tien, mutta se ensimmäinen ei kannata olla, koska tienraivaajat eivät välttämättä vielä breikkaa. Sen sijaan nopea kakkonen korjaa potin.”

Tuntosarvet herkkinä kannattaa kuitenkin olla. Pölösen mukaan me Suomessa olemme usein hitaita vitosia, jotka ensin varovaisesti odottavat ja tarkkailevat, onko jotakin asiaa kokeiltu muualla. Jos jää odottamaan, onnistuvatko muut jossakin, siitä ei enää saa kilpailuetua.

2. Mieti, mikä on pysyvää ja mikä muuttuu

Jotta muutokseen voi varautua, ensin pitää miettiä, mikä on varmasti pysyvää. Kaikki muu sen ympärillä voi muuttua. Esimerkiksi vaatebisneksessä pysyvää voi olla se, että ihmiset verhoavat itsensä jatkossakin tavalla tai toisella. Kaikki muu voi muuttua.

”Pukeutuminen on myös ihmisen persoonallisuuden jatke, joten kannattaa miettiä, miten se on sitä myös digitaalisessa maailmassa, virtuaalitodellisuudessa ja avatarien päällä”, Pölönen pohdiskelee.

Entä pukeudutaanko tulevaisuudessa vaatteisiin, jotka ovat muutakin kuin vain passiivisesti kantajansa päällä: vaihtaako pusero väriä tai kuviointia, mittaako vaate käyttäjänsä terveyttä? Miten tuotanto muuttuu; millaisia muutoksia tuo tullessaan esimerkiksi 3D-printtauksen yleistyminen?

Vastaavia esimerkkejä löytyy muiltakin aloilta. Esimerkiksi musiikin kuuntelu pysyy, mutta se on siirtynyt cd-levyiltä Spotifyhyn.

”Usein alaa muuttavat asiat, jotka tulevat sen ulkopuolelta. Pitää siis katsoa myös omaa alaa laajemmalle,” Pölönen sanoo.

3. Uskalla luopua ja luoda uutta

Perttu Pölönen muistuttaa, että disruptio ei väistämättä tarkoita vanhojen yritysten poispyyhkiytymistä, vaan meillä on vanhoja yrityksiä, jotka ovat onnistuneet määrittämään bisneksensä uudestaan.

Yksi tunnetuimmista lienee Nokia, joka on kokenut muodonmuutoksen autonrenkaita ja kumisaappaita valmistavasta yrityksestä kännykkämahdiksi ja sitten verkkoyhtiöksi.

Tässä ajassa yksi keskeisistä muutosvoimista on ilmastonmuutoksen hillintä.

”Pitää miettiä, miten tekstiilin ja muodin alalla voidaan mennä parempaan suuntaan. Teknologiat avaavat mahdollisuuksia, mutta ne eivät yksin tee muutosta.”

Pölönen huomauttaa, että yrityksen nykyisiä tuotteita ei välttämättä kannata jäädä vaalimaan, vaikka ne menestyisivätkin. Esimerkiksi Applen iPod-musiikkilaite oli valtavan suosittu. Yhtiö ei kuitenkaan tuudittautunut sen menestykseen, vaan kehitti älypuhelimen, iPhonen, joka vei markkinan iPodilta.

”Jos Apple itse ei olisi tehnyt sitä, joku muu olisi”, Pölönen toteaa.

Miksi kannattaa tulla
Tekstiilin ja muodin päivään?

Perttu Pölönen puhuu Tekstiilin ja muodin päivässä, joka on alan päätapahtuma 1.4.2020.

”Haluan herätellä miettimään, miten maailma muuttuu. Miten muutos ei iso ja yhtäkkinen, vaan muutos tulee vähän kerrallaan ja muuttaa koko arvoketjun.”

”Tulen ravistelemaan ennakkoluuloja ja ajattelua siinä, miten yritykset suhtautuvat tulevaisuuteen ja miksi niiden pitäisi katsoa ulospäin ja seurata maailmaa. Lupaan, että ajatukset lähtevät liikkeelle!”

Perttu Pölönen puhuu Tekstiilin ja muodin päivässä, joka on alan päätapahtuma 1.4.2020. Ohjelmassa on puheenvuoroja kansainvälisiltä vierailta ja suomalaisilta vaikuttajilta sekä alan toimijoille suunnattuja teemallisia ja käytännönläheisiä sessioita. Lue lisää Tekstiilin ja muodin päivästä ja hanki lippusi ajoissa!

Lue seuraavaksi

30.9.2024
,

Jätteestä kultaa – Infinited Fiber Company ja Untuvia haluavat materiaalivirrat kiertämään

30.4.2024

Kasvivärit kaipaavat vauhdittajakseen vahvoja brändejä

18.9.2023

Edelläkävijät ovat voittajia datan hyödyntämisessä

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan