Työssä ja bisneksessä menestyy se, joka osaa ennakoida ja hankkia tulevaisuuden taitoja. Ota etumatkaa huomioimalla tekstiilialan osaamistarpeet jo ennen kuin ne ovat ajankohtaisia ja akuutteja, kirjoittaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n asiantuntija Auri Kohola.
Varmaan tiesitkin jo sen, että nuorena koulunpenkiltä saamallasi osaamisella ei pärjää koko työuraa. Jokaisella meistä on vastuu oman osaamisen päivittämisestä ja uudistamisesta muuttavassa työelämässä. Lainmukainen oppivelvollisuus nousee tänä vuonna 18 ikävuoteen, mutta työelämän vaade uuden oppimiselle jatkuu eläkeikään saakka.
Jatkuva oppiminen ei tarkoita pelkkää jatkuvaa opiskelua. Se ei ole vain luentoja, tenttikirjoja ja kurssimerkintöjä, vaan jatkuva oppiminen voi olla esimerkiksi vertaisoppimiseen perustuvaa valmennusta työpaikalla.
Koronapandemian jälkeinen uusi normaali tarkoittaa luultavasti pysyviä muutoksia monissa tekstiilialan toiminnoissa suunnittelusta myyntiin ja ostamiseen. Väitänkin, että koronakriisistä selvitään voittajina vain sopeutumalla ja oppimalla uusia temppuja.
Viisi keskeistä jatkuvan oppimisen aihetta tekstiili- ja muotialalle
1. Verkkokanavat ja data. Liikkuvuuden väheneminen on pakottanut yritykset ottamaan nopeasti käyttöön uusia digitaalisia myyntialustoja ja työkaluja. Muun muassa sosiaalisen median merkitys myynnin apuvälineenä on kasvanut, mallistolanseerauksia on viety pelimaailmaan, messuja virtualisoitu sekä otettu käyttöön digitaalisia showroomeja ja 3D-suunnitteluohjelmia.
Verkkokaupan haltuunoton ja eri tekniikoiden valitsemisen myötä yrityksille virtaa yhä enemmän tietoa palveluidensa käyttäjistä. Miten käyttää tehokkaasti hyödyksi eri kanavista saatu data? Mitkä alustat palvelevat tarpeitamme parhaiten?
2. Palvelumuotoilu. Tekstiilialan yritykset ovat kehittäneet koronapandemian aikana kekseliäitä tapoja kohdata asiakkaitaan myymälöissä, kotona ja verkossa. Miten yrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet saadaan kohtaamaan asiakkaiden muuttuneet tarpeet ja odotukset myös koronakriisin jälkeen? Miten vahvistetaan asiakaskokemusta? Mistä haetaan lisäarvoa kivijalkoihin verkkokauppojen kasvaessa?
”Liiketoimintaosaamista ei voi olla liikaa.”
3. Kiertotalous. Kiertotalouden mallit tarjoavat tekstiili- ja muotialalle mahdollisuuksia resurssien tehokkaaseen käyttöön ja materiaalien kiertoon. Ratkaisut läpileikkaavat alan toimintaa suunnittelupöydältä tuotekehitykseen ja tuotantoon sekä uusiin liiketoimintamalleihin. Samalla kuluttajien kiinnostus vastuullisiin hankintoihin, second handiin ja vertaiskauppaan on kasvanut. Miten kiertotalous otetaan huomioon suunnittelussa ja mallistoissa? Mitä kiertotalous voisi tarkoittaa yrityksemme tuotevalikoiman ja palveluiden osalta?
4. Materiaalit. Materiaalien ymmärtäminen on tekstiilialan perusta, jolle rakennetaan laadukkaat tuotteet ja uudet innovaatiot. Kestävämpien tekstiilimateriaalien markkinoilla on riittänyt viime vuosina kuhinaa ja Suomi on yltänyt maailman kärkijoukkoon uusien kuitujen ja kuituteknologien kehitystyössä. Miten testata materiaaleja ja toteuttaa laadunhallintaa tuotannossa? Millaisia ovat uusien tekstiilikuitujen ominaisuudet?
5. Liiketoimintaosaaminen. Jo pitkään suomalaisen muotialan kompastuskiveksi on nimetty bisnesymmärryksen puute. Siksi rohkenenkin sanoa, että alalla ei voi olla liikaa liiketoimintaosaamista. Ota haltuun talouden peruskäsitteet, hinnoittelu, kannattavuuden seuranta, myynnin apuvälineet ja muut liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät perusasiat.
Kutsun mukaan jatkuvan oppimisen talkoisiin koko toimialan yritykset, oppilaitokset sekä muut koulutuksen palveluntarjoajat! Yhtä köyttä vetämällä selviämme koronakriisistä ja kehitämme osaavampaa ja siten kilpailukykyisempää liiketoimintaa vuonna 2021!