”Kun ostat suomalaista, siitä hyötyy koko Suomi” 

Vähintään 80 prosenttia suomalaisen brändin Suomessa myydyn tuotteen hinnasta jää tänne esimerkiksi veroina ja palkkoina, kirjoittaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Lasse Wendelin.

Mieti hetki: minkä vaatteen tai kodintekstiilituotteen ostit viimeksi? Mistä ostit sen? Mistä maasta brändi on kotoisin? Ne ovat valintoja, joilla on merkitystä. 

Kun ostat suomalaista, tuotteeseen käytetty raha jää hyödyttämään meitä kaikkia esimerkiksi verojen muodossa. Näin on riippumatta siitä, missä tuote on valmistettu.  

Yllättävän usein olen törmännyt käsitykseen, että tuote on suomalainen vain silloin, kun se on valmistettu Suomessa. On hyvä muistaa, että ompelu on kuitenkin vain yksi osa pitkässä tuotantoketjussa. Tekstiiliala on käynyt läpi ison rakennemuutoksen, ja teollista ompelua tehdään Suomessa vähemmän kuin aiemmin.  

Kun suomalaisbrändin tuote myydään Suomessa, hinnasta vähintään 80 prosenttia jää Suomeen riippumatta siitä, missä tuote kootaan.  

Alla oleva kuva kertoo, miten hinta tyypillisesti jakautuu. Tuotteen hinnasta viidennes on arvonlisäveroa, joka kilahtaa valtion kirstuun. Vaatebrändin osuus on niin ikään viidennes, eli tämän 129 euroa maksavan paidan tapauksessa 22 euroa. Isoin siivu menee jälleenmyyjälle. Tuotanto on kokonaisuuteen nähden melko pieni siivu. 

Noin 80 % tuotteen hinnasta jää Suomeen.

 

Yritykset työllistävät monenlaisia osaajia 

Millaista työtä tekstiili- ja muotialan yrityksissä tänä päivänä tehdään, eli millaiset suomalaiset saavat palkkansa siitä, mitä me muut ostamme? Ennen kuin tuote on kaupassa, tarvitaan monenlaista osaamista. Tuotannon työntekijöiden lisäksi yrityksissä työskentelee esimerkiksi insinöörejä, suunnittelijoita ja mallimestareita sekä markkinoinnin, verkkokaupan, logistiikan ja hankinnan osaajia. 

Suomalainen tekstiiliteollisuus on monella tapaa edelläkävijä ja jopa muutoksen vauhdittaja. Me kaikki hyödymme siitä, että investointeja tehdään uuteen teknologiaan, jolla pystymme torjumaan ilmastohaasteita. Suomeen kaavaillaan tekstiilien kierrätyshubia, ja uudet tekstiilikuidut ovat maailmanvalloituksen kynnyksellä.  

Sillä on väliä, mistä ostat ja minkä brändin tuotteita ostat. Meistä jokainen voi vaikuttaa omilla valinnoillaan siihen, millainen tekstiili- ja muotiala meillä Suomessa on. 

Lue seuraavaksi

30.9.2024
,

Jätteestä kultaa – Infinited Fiber Company ja Untuvia haluavat materiaalivirrat kiertämään

7.7.2024
,

Urheilu on muodissa

28.5.2024

Suunnittelijasta brändiksi – moduulivaatteista tunnetulle Sofia Ilmoselle oma yritys on opettanut kärsivällisyyttä

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan