Karstulassa toimiva Savotta on vahvassa kasvussa. Viime vuonna liikevaihto kasvoi 11 prosenttia 6,9 miljoonaan euroon. Myös alkuvuosi on ollut vahvaa kasvua koronasta huolimatta. Toimitusjohtaja Elmo Valkeinen kertoo, miten Savotasta tuli paitsi suomalaisten eräilijöiden myös kansainvälisten puskatemppuilijoiden suosikki.
”Editoit sitten nämä kirosanat pois”, Elmo Valkeinen kehottaa. Hyvä on. Savotan toimitusjohtaja on päässyt vauhtiin puhuessaan selvästä lempiaiheestaan, nimittäin markkinoinnista ja sen tärkeydestä. Asia on painavaa, vaikka tehostesanat editoisi pois.
Valkeinen johtaa Savottaa, perheyritystä, jonka päätuotteita ovat kantolaitteet ja raskaat teltat. Raskastekstiilit, kuten savottalaiset itse kuvaavat.
Keski-Suomessa Karstulassa toimiva yritys tunnetaan Suomessa etenkin armeijatuotteistaan ja rinkoistaan, ja nyt yritys suuntaa vahvaan kansainvälisen kasvuun bushcrafting-genren vauhdittamana.
Bushcrafting eli ”puskatemppuilu” =
luonnossa selviytymistä omin taidoin
Ydin: ikuisesti kestävä tuote ja oma tuotanto
Puhutaan markkinoinnista kuitenkin vasta vähän myöhemmin, sillä ensin tarvitaan tuote, jota markkinoida. Savotalla sen tuotteen halutaan kestävän ikuisesti.
”Mieluummin niin, että reppu vaihtaa omistajaa kuin omistaja reppua”, Elmo Valkeinen heittää.
Yrityksen kasvu kertoo, että reput löytävät omistajansa. Koronakaan ei ole yritystä kurittanut, sillä alkuvuoden aikana liikevaihto on kasvanut 13,5 prosenttia. Enemmänkin olisi kuulemma voinut nousta, mutta tuotantokapasiteetti on tullut vastaan.
Koronan aikaansaamalla ulkoilubuumilla on varmasti kasvussa osansa, mutta Valkeinen näkee tärkeämpänä syynä tehdyn uudistustyön.
”Tässä on tehty monta vuotta pohjatöitä: uudistettu tuoterepertuaaria, rakennettu brändiä ja panostettu markkinointiin. Ei me silti tätä osattu odottaa, vaan tehtiin skenaarioita, joissa myynti laskee tai pysyy aikaisemmassa.”
Valkeinen sanoo, että yksi Savotan ehdottomista vahvuuksista on oma, laadukas tuotanto Suomessa ja Virossa.
”Kymmenisen vuotta sitten me sekoiltiin Kiinassa oikein huolella. Se oli iso virhe ja vahingoksi brändille, kun hyvä merkki muuttui halpismerkiksi. Silloin analyysi oli, että tuotteet olivat liian kalliita, kun todellisuudessa tuoterepertuaari ei ollut tarpeeksi hyvä”, Valkeinen täräyttää.
Takavuosien sekoilut on nyt jätetty taakse, ja omaan tuotantoon panostetaan jatkossakin vahvasti. Yritys kertoi äskettäin 1,2 miljoonan euron teknologiainvestoinnista. Tuotantokapasiteetti nousee, ja Karstulaan nousee 500 neliötä lisää tuotantotilaa.
Samaan konserniin kuuluu Savotta Systems, joka kehittää teknologiaa, kuten valvontajärjestelmiä ja tuotannon automatisaatiota.
”Tämä ei ole pelkkä repputehdas, vaan me investoidaan teknologiaan, jotta tuotanto Suomessa on jatkossakin mahdollista. Pitää uskaltaa kehittyä.”
Tunnetut kumppanit: Puolustusvoimat ja SPR
Savotan tuotteet ovat suorastaan yllättävän tuttuja myös muille kuin eräjormille. Kun uutisissa kerrotaan SPR:n toiminnasta katastrofialueilla, kuvissa komeilee yleensä Savotan tekemä sairaalateltta.
Tämä kaksikerrosteltta on Valkeisen mukaan suosikki yksinkertaisesti siksi, että se on järkevä: nopea pystyttää, luotettava, suhteellisen kevyt ja riittävän edullinen.
Toinen paikka, jossa Savotan tuotteisiin törmää varmasti, on armeija.
”Sanoisin, että Suomessa on suorastaan vaikea palvella ilman että käyttää meidän valmistamia tuotteita”, Valkeinen sanoo.
Aiemmin tätä monikymmenvuotista yhteistyötä ei uskallettu tuoda riittävän rohkeasti esiin. Nyt uskalletaan, ja hyvä referenssi Puolustusvoimat onkin. Savotta tekee Puolustusvoimille raskaita telttoja, taistelureppuja, lääkintäreppuja ja evakuointialustoja. Myös luotiliivien tekstiiliosat ovat Savotan valmistamia.
Avain brändin tunnettuuteen: oma markkinointi
Ja nyt pääsemme vihdoin siihen Elmo Valkeisen lempiaiheeseen, markkinointiin.
Savotta kokee erityisen tärkeäksi tehdä markkinointinsa itse, eikä ostaa mainostoimistolta höttöä, jossa ”nuoret ihmiset soittavat kitaraa nuotiolla”. Savotta ei halua mitään päälleliimattua, vaan omannäköistään markkinointia. Markkinointimateriaaleissa myös esiintyvät savottalaiset itse.
Valkeinen tiivistää Savotan markkinoinnin niin, että se sisältää ”asiasisältöä ja perseilyä”. Savottalaiset tekevät sellaista markkinointia, josta he itse tykkäävät. Parhaiten menestynyt markkinointivideo on saanut Facebookissa yli miljoona katsojaa.
Savotan Better gear, less misery 2 -video on saanut Facebookissa jo yli miljoona katselua.
”Se, mikä on meidän omasta mielestä hauskaa, on sitä yleensä muidenkin mielestä. Se on viihdettä. Mitä parempaa sisältöä me tehdään, sitä useammalle se näkyy. Jos teet liian pliisua markkinointia, se hukkuu massaan. Tunteiden herättäminen on tärkeintä.”
”Jos teet liian pliisua markkinointia, se hukkuu massaan.”
”Markkinoinnin miettiminen on minulle henkilökohtaisesti mielekkäintä mitä teen. Se on minulle persoonallisuuden jatke, mutta en tee sitä yksin. Meillä on hyviä ja lahjakkaita tyyppejä ja yrityskulttuuri, jossa tehdään sydämellä töitä”, Valkeinen sanoo.
Savotan markkinointi osuu erityisesti 25-35-vuotiaisiin miehiin.
”Mukana on myös pienempi, mutta aktiivinen naisporukka. Ei me itse ajatella niin, että tehdään markkinointia miehille, mutta heihin se tuntuu uppoavan parhaiten.”
Kasvun vauhdittaja: Vienti ja tunnettuus puskatemppuilussa
Suomessa Savotalla on vahva ja uskollinen asiakaskunta, mutta Valkeisen mukaan Savotta oli liian pitkään kotimarkkinayritys. Nyt se suuntaa vahvasti vientiin, erityisesti Euroopassa. Miljoonan euron raja viennissä rikottiin 2019.
Valkeisen mukaan erityisesti ”puskatemppuilugenre” eli bushcrafting-porukka on ottanut Savotan omakseen. Bushcrafting tarkoittaa luonnossa selviytymistä omin taidoin, ja tämän taiteenlajin foorumeilla Savotta tunnetaan.
”Jos me myydään ensin seitsemän miljardia reppua, niin sitten voidaan alkaa myydä niihin varaosia”
Eräily ei ehkä ole Keski-Euroopassa prosentuaalisesti yhtä suosittua kuin Suomessa, mutta markkinaa maailmalla riittää.
”Mitäs meitä nyt maapallolla on, seitsemän miljardia. Jos me myydään ensin seitsemän miljardia reppua, niin sitten voidaan alkaa myydä niihin varaosia”, Valkeinen toteaa.
Savotta on tehnyt aktiivista brändityötä, ja etenkin Saksan markkinoilla on nostetta. Myös viranomaiskauppaa Savotta tekee Eurooppaan entistä enemmän. Tavoite on korkealla.
”Me halutaan olla ensimmäinen yritys, joka tulee mieleen, kun kysytään, mitä sotilastarvikevalmistajia Euroopassa on”, Valkeinen sanoo.
Savotta siis sataa teknologiaan, omaan valmistukseen, markkinointiin ja vientiin. Missä yritys on 10 vuoden päästä?
”Karstulassa.”
”Toivottavasti meidät tunnetaan ja me myydään maailmanlaajuisesti maailman kestävimpiä reppuja. Me ollaan sitä mitä me ollaan nyt, mutta vielä enemmän.”
Teksti: Mari Kamaja
Kuvat: Savotta