Jos haluaa löytää vaatebisneksen suunnannäyttäjiä, kannattaa seurata suomalaisia työvaateyrityksiä. Tässä kolme kiinnostavaa esimerkkiä.
TouchPoint
Mikä?
Työvaatteiden ja tekstiilien kiertotalouden pioneeri ja aktiivinen kehittäjä jo vuodesta 2008. Tuonut ekologisia vaihtoehtoja myös vaativaan käyttöön tarkoitettuihin vaatteisiin ja näin laajentanut ekomateriaalien kysyntää.
Miten?
TouchPoint on tehnyt työvaatteita Hesburgerille jo kymmenen vuoden ajan. T-paidat valmistetaan tekstiiliteollisuuden puuvillaleikkuujätteestä, mikä säästää miljoonia vesilitroja. Vaatteiden ja asusteiden materiaalia on syntynyt myös kierrätysmuovipulloista, joita vuoden 2018 loppuun mennessä oli käytetty 294 000. Vanhat vaatteet kiertävät uudelleen raaka-aineiksi, kuten komposiittipöytien materiaaliksi.
Lindström
Mikä?
Suomessa merkittävä työvaatteita palveluna toimittava yhtiö. Hyödyntänyt teknologiaa palvelun kehityksessä jo 1990-luvulta lähtien: RFID-sirun avulla yhtiö pystyy keräämään tietoja vaatteen käytöstä ja huollosta niiden elinkaaren aikana.
Miten?
Esimerkiksi kaupan ja terveydenhuollon aloilla käytetään usein yhteiskäyttövaatteita. Lindströmin ylläpitämästä varastosta kuitataan sopiva vaate kulkuluvalla. Ratkaisun avulla pystytään esimerkiksi seuraamaan, onko varastossa tarpeeksi sopivankokoisia vaatteita. Ensi vuonna Lindström vie palvelun 23 uuteen maahan.
Image Wear
Mikä?
Koska työvaatettajien on otettava huomioon tiukat turvallisuusvaatimukset, ne kehittävät jatkuvasti parannuksia tuotteisiinsa. Parin viime vuoden aikana Image Wear on esimerkiksi lanseerannut oman vaatteiden seurantajärjestelmän ja tuonut elektroniikkaa tuotteisiin.
Miten?
Image Wearin kehittämän led-valotakin uudessa versiossa 500 lumenin led-valonauha kulkee edestä taakse olkapäiden kautta, jolloin henkilön voi nähdä pimeässä yläpuoleltakin. Valaiseva takki sopii työtehtäviin, joissa tarvitaan erityistä näkyvyyttä pimeässä tai sumussa, ja se kestää konepesun. Ensi vuoden alussa tulee myyntiin myös led-valoliivi (kuvassa).
Artikkeli on julkaistu alun perin marraskuussa 2019 Fab-lehden 5. numerossa.