Keskiyön auringon maasta nousevan auringon maahan – Japani tekstiili- ja muotialan vientimaana

Tapahtuman tiedot

Keskiyön auringon maasta nousevan auringon maahan? Japani kiinnostaa suomalaisia tekstiili- ja muotialan yrityksiä valtavien markkinoidensa ja suomalaisbrändien siellä saamien menestyksen vuoksi. Tuore EU-Japani-vapaakauppasopimus helpottaa vientiä ja alentaa tulleja ja vaikuttaa siten myönteisesti suomalaisten ja japanilaisten kaupankäyntiin. Tokion läheiseen Hannoon avattu Muumiteemapuisto ja Metsä Village -elämyspuisto sen kyljessä sekä Tokion vuoden 2020 kesäolympialaisten yhteyteen avattava Metsä-paviljonki tarjoavat suomalaisyrityksille kiinnostavia liiketoimintamahdollisuuksia Japanissa. 

Tilaisuudessamme Japanista vientimaana kertovat Business Finlandin Tokion-toimiston muoti- ja lifestyle-aloista vastaava asiantuntija Laura Kopilow, viime vuosina Japanin markkinoilla vauhdilla kasvanut Lapuan Kankurit sekä Finlayson, joka valloittaa Japania lisensoinnin avulla.

ALUSTAVA OHJELMA

Miljoonien mahdollisuuksien Japani
Laura Kopilow, Business Finland

Business Finlandin Tokion-toimiston muoti- ja lifestyle-aloista vastaava asiantuntija Laura Kopilow kertoo Japanin 120 miljoonan asukkaan markkinoiden mahdollisuuksista suomalaisille tekstiili- ja muotialan yrityksille. Pohjoismaista Suomella on vahvin maabrändi Japanissa ja suomalaisille tuotteille on kysyntää. Hannon kaupunkiin Tokion lähelle on juuri avattu ympärivuotinen Muumiteemapuisto ja sen kyljestä löytyy Metsä Village -niminen elämyspuisto täynnä suomalaista designia. Business Finland ja Metsä Group avaavat yhdessä muiden pääsponsorien Finnairin, Nokian ja Arctic Blue Ginin kanssa Tokion vuoden 2020 kesäolympialaisten yhteyteen Suomen suurlähetystön tontille niinikään Metsä Pavilion -nimisen paviljongin, joka kuuden kuukauden ajan tarjoaa suomalaisyrityksille mahdollisuuden esitellä tuotteitaan ja palveluitaan Japanissa. Kuulet lisää myös näistä mahdollisuuksista tilaisuudessamme.

Lapualta Japaniin – Case Lapuan Kankurit
Jaana Hjelt, Lapuan Kankurit

Pohjanmaalta ponnistavalle Lapuan Kankureille Japani on tärkein vientimarkkina. Lapualla valmistettuja kodintekstiilejä ja kylpytuotteita on viety nousevan auringon maahan 2000-luvun alusta lähtien. Yrityksen vienti Japaniin on kasvanut viime vuosina vauhdikkaasti, ja Lapuan Kankurit avaa oman myymälän Tokioon syksyllä 2019. Markkinointijohtaja Jaana Hjelt kertoo kokemuksistaan matkan varrelta ja siitä, mitä valtavilla Japanin markkinoilla menestyminen edellyttää.

Lisensoinnin avulla Japaniin – Case Finlayson
Tiina Mikkonen, Finlayson

Lisensointi on tehokas tapa päästä uusille markkinoille tai tavoittaa uusia kohderyhmiä tutuilla markkinoilla. Lisenssisopimusten avulla voidaan myös suhteellisen helposti laajentua uusiin tuoteryhmiin. Finlayson aloitti lisensoinnin Japanissa vuonna 2014, ja nyt sillä on maassa jo parisenkymmentä lisenssikumppania, jotka ovat erikoistuneet eri tuotekategorioihin. Finlaysonin kuoseja käytetään Japanissa muun muassa vaatteissa, keramiikassa, laukuissa ja kodintekstiileissä. Vientijohtaja Tiina Mikkonen valottaa lisenssibisnestä Japanin markkinoiden valloituksessa ja kertoo, mikä suomalaisuudessa puhuttelee japanilaisia kuluttajia.

Yritykset, joilla on jo kokemusta Japanin markkinoilla, ovat myös erittäin tervetulleita verkostoitumaan ja kertomaan omista kokemuksistaan! Huomaathan aiemmin samana päivänä järjestettävän koulutuksen Vauhtia ja vinkkejä kansainväliseen myyntiin, johon pitää ilmoittautua erikseen! 

Ajankohta: pe 23.8.2019 klo 13-15
Paikka: Eteläranta 10, auditorio
Osallistumismaksu: Tilaisuus on maksuton
Ilmoittautuminen: Ilmoittautuminen on päättynyt.

Huom! Alle 24 tuntia ennen tilaisuutta peruutetuista ilmoittautumisista perimme 50 euron no show -maksun kulujen kattamiseksi.

Lisätietoja Anne Ruokamolta.