Tekstiiliakatemian koulutuspäivä tekstiili- ja muotialan opettajille

Tapahtuman tiedot

Vuoden ensimmäisen Tekstiiliakatemian koulutuspäivän teemana on vastuullisuus ja hankintaketjut. Päivän aikana kuullaan puheenvuoroja alan yrityksiltä, BioColour-tutkimushankkeelta sekä Suomen Tekstiili & Muodin asiantuntijoilta.

Aamupäivään on varattu lisäksi aikaa alan oppilaitosten puheenvuoroille, ajankohtaisasioille ja kuulumisten vaihtamiselle. Mikäli toivot oppilaitoksellenne max. 10 minuutin puheenvuoroa tähän osuuteen, niin olethan yhteydessä järjestäjään.

Koulutuspäivä on suunnattu tekstiili- ja muotialan koulutusta tarjoaville oppilaitoksille sekä Suomen Tekstiili & Muodin jäsenyrityksille. Koulutuspäivään osallistuminen on maksutonta.

Aika: Torstai 18.3.2021 klo 9.00–16.00

Paikka: Verkossa, Teams-linkki lähetetään ilmoittautuneille

Ilmoittaudu mukaan 15.3. mennessä.

Lisätietoja: Auri Kohola, asiantuntija, osaaminen ja tulevaisuus, Suomen Tekstiili & Muoti, auri.kohola(a)stjm.fi, p. 040 823 9803

Ohjelma

9.00 Koulutuspäivän avaus

9.05 Suomen Tekstiili & Muodin uusi toimitusjohtaja esittäytyy
Marja-Liisa Niinikoski, toimitusjohtaja, Suomen Tekstiili & Muoti

9.20 Oppilaitosten ajankohtaiset kuulumiset

10.20 Värillisiä tekstiilejä vastuullisesti – millaisia vaihtoehtoja luonnonväriaineet tarjoavat tähän haasteeseen
Riikka Räisänen, konsortion johtaja, dosentti, yliopistotutkija, Helsingin yliopisto

Luonnosta peräisin olevat väriaineet ovat olleet käytössä pienimuotoisessa taide- ja artesaanimittakaavassa jo pitkään,  ja teollisen mittakaavan kiinnostus on kiertotalouden myötä lisääntynyt. Strategisen tutkimusneuvoston rahoittamassa BioColour-hankkeessa pyritään kehittämään uusia menetelmiä luonnosta peräisin olevien väriaineiden eristykseen, karakterisointiin ja sovelluksiin mm. tekstiileissä. Lisäksi kehitetään jo olemassa olevaa ja luodaan uutta taloudellisesti kannattavaa sekä kestävää bioväriaineisiin liittyvää liiketoimintaa.

11.00 Tulevaisuuden tuotteet eivät jätä jälkeä
Saara Azbel, Sustainability Manager, Marimekko

Marimekon vastuullisuustyön yksi kolmesta fokusalueesta on tavoite luoda ajattomia ja kestäviä tuotteita, jotka tehdään tasapainossa ympäristön kanssa kiertotalouden periaatteita noudattaen. Puheenvuorossa Marimekko kertoo työstään ja tavoitteistaan ympäristöjalanjälkensä pienentämiseksi esimerkiksi lisäämällä vastuullisempien materiaalien käyttöä, vähentämällä päästöjä ja pidentämällä tuotteidensa elinkaaria.

TAUKO (n. 11.40–12.30)

12.30 Alihankintaketjut ja vastuullisuuden varmentaminen
Satumaija Mäki, johtava asiantuntija, vastuullisuus ja kiertotalous, Suomen Tekstiili & Muoti

Tekstiili- ja muotialan valmistusketjut ovat tyypillisesti moniulotteisia ja globaalisti pirstaloituneita. Satumaija avaa puheenvuorossa, mitä vastuullisten toimintatapojen toteutuminen pitkissä toimitusketjuissa vaatii ja minkälaista työkaluja vastuullisuuden varmentamiseen on yrityksille tarjolla.

13.15 Yhteistyökumppaneiden löytäminen ja verkoston rakentaminen Nansolla
Antti Rönkkö, toimitusjohtaja, Nanso Group

Koko Suomen tuntema 100-vuotias Nanso on uudistunut voimakkaasti 2010-luvulla. Toimitusjohtaja Antti Rönkkö kertoo Nanson hankintastrategiasta, sen muutoksen taustoista ja hyödyistä, toimittajien valintakriteereistä sekä pureutuu käytännön vastuullisuuskysymyksiin Nansolla.

VIRTUAALISET YRITYSVIERAILUT

14.00 Balmuir – perintönä aitous ja iättömyys
Hanna Seppälä, Head of Buying, sekä Ellanoora Niemitalo, Sales Manager, Balmuir

Oulussa syntynyt Balmuir on lifestyle-brändi, jonka tuotevalikoima muodostuu vaatteista, asusteista sekä sisustus- ja lahjatuotteista. Balmuirin tuotteet valmistetaan ammattitaitoisten yhteistyökumppaneiden toimesta korkealaatuisia luonnonmateriaaleja käyttäen, ja tuotteiden laatua sekä pitkäikäisyyttä vaalien. Puheenvuoron aikana päästään kurkistamaan Balmuirin showroomille Helsingin Punavuoreen, missä Hanna ja Ellanoora kertovat lifestyle-brändin rakentamisesta, laajan tuoteportfolion hallinnasta sekä yhteistyöstä kansainvälisten valmistajien ja asiakkaiden kanssa.

15.00 Alpa – Kohti läpinäkyvämpää vaateteollisuutta
Hanna Kämäräinen, Sustainability Manager, AlpaFinlandia

Jyväskyläläinen Alpa on tunnettu laadukkaista alpakanvillaisista neuletuotteista. Tuotteiden laadun lisäksi Alpalle tärkeää on tuotteiden kokonaisvaltainen vastuullisuus koko tuotteen elinkaaren ajan. Puheenvuorolla käsitellään Alpan syntytarinaa sekä toimintatapoja, joilla tuotteiden vastuullisuus on varmistettu.