Tekstiilin ja muodin päivä

Tapahtuman tiedot

Tule mukaan alan vuoden päätapahtumaan, Tekstiilin ja muodin päivään! Tapahtuma järjestetään nyt ensimmäistä kertaa, ja sen teema on alan uudistuminen ja tulevaisuus.

Lue lisää ohjelmasta: www.tekstiilinjamuodinpaiva.fi

Huom, päivä on loppuunmyyty.

Ohjelmassa on puheenvuoroja kansainvälisiltä vierailta ja suomalaisilta vaikuttajilta sekä alan toimijoille suunnattuja teemallisia ja käytännönläheisiä sessioita. Tervetuloa mukaan!

Aamupäivän keynote-seminaarissa katsomme laajasti alan tulevaisuuteen ja kehitykseen. Sen puhujia ovat Sara Kappelmark McKinseyltä, Elina Björklund Reimalta ja Bruce Oreck, Yhdysvaltain entinen Suomen-suurlähettiläs.

Iltapäivän Tulevaisuus lavalla -innovaatiopotpureissa saamme katsauksen kiinnostavimpiin uutuuksiin ja kehityskohteisiin, kuten uusiin ekologisiin materiaaleihin, älytekstiileihin ja digitaalisiin sovelluksiin.

Rinnakkaisissa teemasessioissa paneudumme siihen, millainen merkitys brändityöllä ja markkinoinnilla on yrityksen kasvulle ja viennin vauhdittamiselle, sekä kuulemme parhaat vinkit siitä, kuinka tekstiili- ja muotialan yritys menestyy verkkokaupassa ja alustatalouden maailmassa.

Perehdymme myös yritysesimerkkien kautta siihen, miten kiertotaloudesta on saatu aikaan uutta bisnestä, sekä pohdimme, mitä tekstiili- ja muotiala voi oppia pizzabisneksen vastuullisuustyöstä.

Päivän juontaa Ronja Salmi.

 

Ohjelma: Tekstiilin ja muodin päivä,
Musiikkitalo 28.11.2018

Klo 9-10 Rekisteröityminen ja aamukahvi

Klo 10-12 KEYNOTE SESSION: RENEWING THE TEXTILE AND FASHION INDUSTRY

Aamupäivä on täynnä inspiraatiota ja faktaa tekstiili- ja muotialan uudistumisesta ja tulevaisuudesta! Keynote-puhujamme katsovat laajasti koko alaa ja sen tulevaisuutta sekä herättelevät meitä tarttumaan kiinni alan muutostekijöihin ja kasvun mahdollisuuksiin. Tilaisuuden juontaa Ronja Salmi.
(Aamupäivän sessio pidetään englanniksi.)

  • The State of Fashion report: The Global Fashion Industry Performance and the Trends Shaping the Industry’s future, Sara Kappelmark, Partner, McKinsey Stockholm
    A sneak peek to the brand new State of Fashion report from McKinsey and Business of Fashion.
  • Reima – Going digital, going global, Elina Björklund, CEO, Reima
    How we built the leading kids’ performance wear specialist brand, digitalized it and made it international.
  • Reawakening your inner storyteller, Bruce Oreck, United States Ambassador to Finland (2009-2015), Executive in Residence at Aalto University
    You have the ultimate story – why don’t Finns lead in textile and fashion?

Klo 12-13 Lounas

KLO 13-14.30 RINNAKKAISET TEEMASESSIOT, á 1,5 h

SESSIO 1: Tulevaisuus lavalla: älytekstiilit & digitaaliset sovellukset

Iltapäivän ensimmäisessä innovaatiopotpurissa pääset kurkistamaan tekstiili- ja muotialan kiinnostavimpiin digitaalisiin sovelluksiin ja älykkäisiin ratkaisuihin!

  • Ronja Salmen haastatteluissa kuulet muun muassa, miten työntekijän ergonomiaa ja turvallisuutta voidaan parantaa älyvaatteilla, kuinka kokojen mittaaminen onnistuu digitaalisesti ja miten RFID-teknologiaa voidaan hyödyntää tekstiilin ja vaatteen maailmassa. Lisäksi kuulemme, miten tulevaisuudessa voidaan tunnistaa ja ratkaista lääketieteellisiä ongelmia älyvaateratkaisuilla.
  • Ratkaisuistaan kertovat Myontec Oy, Image Wear Oy, Nomo Technologies Oy, Nordic ID Oy, Tampereen teknillinen yliopisto, Aalto yliopisto, Frictape ja Luhta Sportswear Company.


SESSIO 2: Tähtäimessä kasvu: Konsepti ja brändi kuntoon, markkinointi keskiöön

Onnistunut konseptointi, vahva brändityö ja markkinointiosaaminen ovat välttämättömiä globaalissa kilpailussa. Kansainvälisen kaupan, konseptien ja brändien asiantuntijat kertovat konkreettisella tasolla, kuinka saada kasvu ja vienti vauhtiin ja jalkauttaa strategia ja markkinointi koko organisaatioon.

  • Luotettava brändi – avain kansainväliseen menestykseen, Marina Vahtola, hallitusammattilainen
  • Koko organisaation virittäminen strategian toteuttamiseen ja markkinointitaajuudelle, Mika Sutinen, hallitusammattilainen ja Vuoden Markkinointijohtaja 2017
  • CASE Kyrö, kansallisesta brändistä kansainväliseksi, Mikko Koskinen, Brand Manager


SESSIO 3: Toimintaympäristö muuttuu – muututko sinä?

Markkinat muuttuvat vauhdilla ja edelläkävijät tekevät tulevaisuuden bisnestä jo nyt. Tässä sessiossa saat läpileikkauksen siitä, miten kiertotaloudesta voi löytää uutta bisnestä. Kuulet konkreettisia yritysesimerkkejä jo tarjolla olevista tekstiilien kierrätysratkaisuista ja siitä, miten palveluista on luotu uutta liiketoimintaa. Lisäksi paneudumme tuotteiden käyttöikää pidentävien palveluiden hyödyntämiseen osana brändin markkinointia.
(Tämä sessio pidetään englanniksi.)

  • Close the Loops in Textile Industry, Rien Otto, CEO & founder, Dutch Awearness
  • From traditional furniture business to service business, Matti Rantaniemi, CEO, Martela Oyj
  • Every stitch matters – Longevity for products, Åsa Andersson, Sustainability & Quality Manager, Peak Performance

KLO 15.15-16.45 RINNAKKAISET TEEMASESSIOT, á 1,5 h

SESSIO 1: Tulevaisuus lavalla: uudet materiaalit ja teknologiat

Iltapäivän toisessa innovaatiopotpurissa tutustumme paljon kiinnostusta herättäneisiin suomalaisiin tekstiilikuituinnovaatioihin ja materiaaliratkaisuihin.

  • Ronja Salmen haastatteluissa kuulet muun muassa, pukeudummeko ensi vuosikymmenellä hesarista tehtyihin housuihin tai puukuidusta tehtyyn puseroon. Niin alan yritykset kuin kuluttajatkin odottavat Suomessa kehitettyjä uusia tekstiilikuituja jo innolla. Kuulet myös mihin kaikkeen kuitukangas taipuu.
  • Innovaatioistaan kertovat Spinnova Oy, Metsä Spring Oy, Aalto yliopisto, The Infinited Fiber Company, Suominen Oyj ja Stora Enso Oyj


SESSIO 2: Pelimerkit uusiksi: miten pärjätä muuttuvien markkinapaikkojen maailmassa?

Markkinapaikoilla jaetaan pelimerkit uusiksi, kun verkkokauppa kasvaa entisestään ja alustatalous tuo uusia liiketoimintatapoja. Paneudumme verkkokauppojen ja markkinapaikkojen muutokseen sekä siihen, miten tekstiili- ja muotialan yritykset voivat menestyä tarttumalla digitaalisen kaupan trendeihin ja menestystekijöihin. Mukana on kiinnostavia ja konkreettisia esimerkkejä maailmalta ja Suomesta.

  • Alustatalous – mitä se on ja miten tekstiili- ja muotialan yritykset voivat siitä hyötyä, Timo Seppälä, Johtava tutkija, ETLA & työelämäprofessori, Aalto yliopisto
  • Digitaalisen kaupan trendit ja menestyksen edellytykset, Leevi Parsama, verkkokaupan asiantuntija, eComGrowth


SESSIO 3: Hintakilpailusta vastuullisuudella kilpailuun

Hinnalla kilpailu on haastavaa, olipa kyse sitten pizzoista tai muodista. Tommi Tervanen kertoo, miten Kotipizza otti laadun ja vastuullisuuden osaksi strategiaansa ja teki siitä yritykselle markkinointivaltin. Muutos on myös näkynyt yrityksen myyntiluvuissa. Tervasen puheenvuoron jälkeen keskustelemme siitä, miten vastuullisuus näkyy alan yritysten strategiassa, johtamisessa ja käytännön toiminnassa sekä miten tekstiili- ja muotiala voisi soveltaa pizzamaailman oppeja.

  • Maailma muuttuu pizza kerrallaan, Tommi Tervanen, toimitusjohtaja, Kotipizza Group Oyj
  • Miten vastuullisuus ja liiketoiminta yhdistetään tekstiili- ja muotialalla? Keskustelussa mukana Jussi Kurkela (Papu Design Oy), Matias Kotkasaari (Joutsen Finland Oy) ja Sonja Vartiala (Finnwatch). Juontajana Heidi Korva

Klo 17 alkaen iltatilaisuus Musiikkitalon ravintolassa

Illallinen
Tekstiilin ja muodin palkinnon jako

Lue lisää ohjelmasta. Huom, tilaisuus on loppuunmyyty.

Media-akkreditoinnit: ota yhteyttä viestintäpäällikkö Mari Kamajaan