Mistä vaatteen hinta muodostuu?

Tiesitkö, että Suomessa myydyn tuotteen arvosta noin 80 prosenttia jää Suomeen, vaikka valmistus tapahtuisi muualla. Tuotteen myyntihinta jakautuu valmistuksen lisäksi jälleenmyyjän, verojen ja brändin kesken.

Alta löydät on neljä esimerkkiä suomalaisen yrityksen valmistuttaman vaatteen myyntihinnan jakautumisesta. Kaikissa neljässä vaatteessa jälleenmyyjän osuus on suurin siivu myyntihinnasta. Valmistuksen, arvonlisäveron ja brändin osuus ovat kaikki noin 1420 % myyntihinnasta.

Brändin osuudesta yritys maksaa esimerkiksi palkat, toimitilat, tuotekehityksen, lainojen korot, tuotteiden testauksen, mainonnan ja markkinoinnin sekä varastoinnin.

PAITA 241,00 €, valmistettu Suomessa | Jälleenmyyjä 40 % | Brändi 20 % | Valmistus & materiaali 20 % | ALV 25,5 % verottomasta hinnasta 19 % | Muut kulut 1 % PAITA 129,00 €, valmistettu Virossa | Jälleenmyyjä 44 % | Brändi 17 % | Valmistus & materiaali 19 % | ALV 25,5 % verottomasta hinnasta 19 % | Muut kulut 1 % lasten haalari 119,95 €, valmistettu Kiinassa | Jälleenmyyjä 40 % | Brändi 20 % | Valmistus & materiaali 20 % | ALV 25,5 % verottomasta hinnasta 19 % | Muut kulut 0 % T-PAITA 35,00 €, valmistettu Turkissa| Jälleenmyyjä 41 % | Brändi 18 % | Valmistus & materiaali 14 % | ALV 25,5 % verottomasta hinnasta 19 % | Muut kulut 8 %

Kuvissa esimerkkejä Suomessa myydyn tuotteen arvon jakautumisesta: eri toimijoiden %-osuus tuotteen myyntihinnasta. Brändin osuus tarkoittaa tuotteen valmistuttavan yrityksen saamaa osuutta. Muut kulut sisältävät esimerkiksi logistiikan, pesulaput ja niskamerkit sekä agentin osuuden.

Esimerkin tuotteet on valmistettu Suomessa, Virossa, Kiinassa ja Turkissa. Valmistuksen ja materiaalien osuus on kolmessa tuotteessa noin 20 %, yhdessä tuotteessa 14 %. Tuotteen valmistusmaalla ei siis ole esimerkeissä suurta vaikutusta siihen, mikä on tuotannon osuus myyntihinnasta. Vaikka tekstiili- ja vaatealan yritys ei työllistäisi Suomessa yhtään teollisuuden työntekijää, voi Suomessa myydyn tuotteen arvosta jäädä 80 % Suomeen.

Globaalissa maailmassa liiketoiminnan merkittävin lisäarvo syntyy usein tuotekehityksessä, suunnittelussa ja brändäyksessä. Etlan laskelmien mukaan vaatteen kohdalla myös myynti ja markkinointi luovat suuren osan tuotekohtaisesta arvonlisäyksestä. Teollisen massatuotannon osuus tuotteiden arvoketjusta on tyypillisesti pienempi kuin esimerkiksi vielä 1970-luvulla.

Suomessa kehitetään parhaillaan huikeita tekstiiliteknologian innovaatioita, ja täällä koulutetaan maailman parhaita muotisuunnittelijoita. Tekstiili- ja muotialan uudistuminen tarjoaa suomalaisille yrityksille valtavasti mahdollisuuksia menestykseen ja kasvuun.

Artikkelissa on hyödynnetty Etlan julkaisuja Missä arvo syntyyUutta arvoa palveluista sekä Älykankaita ja kukkamekkoja

Lue lisää tekstiili- ja muotialasta

Tekstiilistä on moneksi. Tekstiilejä käytetään paljon muuhunkin kuin vaatteisiin ja sisustustuotteisiin: niitä valmistetaan myös teollisuuteen, rakentamiseen, kulkuvälineisiin, terveydenhuoltoon ja työvaatteiksi.

Tekstiiliä on kaikkialla!

Kuluttaja- ja brändilähtöinen tekstiili ja muoti Suomessa 2030

Kasvusopimus sisältää seitsemän priorisoitua toimenpidettä, joilla tähdätään kuluttajaliiketoiminnan kasvuun ja vientiin.

Lue lisää kasvusopimuksesta