Puhujat

Tulossa on huikea Tekstiilin ja muodin päivä 2020! Tapahtumassa on puhumassa tuttuja kotimaisia kasvoja sekä kansainvälisiä alansa ammattilaisia.  Tapahtuman loput puhujakiinnitykset päivittyvät pian.

Osta lippusi vuoden päätapahtumaan: Tekstiilin ja muodin päivän lippukauppa

Päivän aikataulu:

Minglaa jo aamusta! Aamupala tarjolla klo 9 alkaen.

Klo 10-12 Keynote-seminaari
Klo 13-14.30 Rinnakkainen iltapäiväsessio 1: Digitalisaatio tai ilmastonmuutos
klo 15.15-16.45 Rinnakkainen iltapäiväsessio 2: Digitalisaatio tai ilmastonmuutos
Klo 17 eteenpäin cocktailtilaisuus ja Tekstiilin ja muodin palkinnon jako

Tarkempi ohjelma

Keynote-puhujat

Perttu Pölönen

– keksijä, yrittäjä ja säveltäjä

Perttu Pölönen valaa uskoa siihen, kuinka kaikki on mahdollista silloin kun mikään ei ole varmaa. Tulevaisuuden haasteet vaativat disruptiota – kehitystä joka mullistaa nykyisen. Hän pyrkii ennen kaikkea ravistamaan ennakkoluuloja ja herättämään ajatuksia teknologian tuomista muutoksista. Mitkä teknologiat mullistavat arkemme? Mitä disruptio tarkoittaa? Miltä eksponentiaalinen kasvu tuntuu? Mikä erottaa meidät koneista? Pölönen on energisoiva puhuja, joka auttaa kohtaamaan aikamme suuret sekä teknologiset että yhteiskunnalliset kysymykset. Tarvitsemme inhimillisen vallankumouksen!

Antti Merilehto

– tekoälyn kansanomaistaja, tietokirjailija, AI Strategy Company

Tekoäly – matkaopas johtajalle (2018) kirjan kirjoittaja Antti Merilehto on tehnyt työuran digitaalisen liiketoiminnan parissa, muun muassa Googlen Euroopan pääkonttorilla. Ulkomailla vietettyjen vuosien aikana hän on ehtinyt kartuttaa näkemystään erilaisista markkinoista ja toimialoista sekä kokemusta niin b2b- kuin b2c-asiakkuuksista ja digitaalisen myynnin rakentamisesta.

Miten yritykset voivat datan avulla ymmärtää asiakkaitaan peremmin? Mikä data on olennaista ja mistä sitä kannattaa kerätä? Näihin ja muihin kysymyksiin vastaa Antin puheenvuoro. Mitään ei tarvitse osata tai tietää koneoppimisesta tai tekoälystä ennakkoon.

Kuva © Ilkka Vuorinen

Tiina Alahuhta-Kasko

– toimitusjohtaja, Marimekko Oyj

Tiina Alahuhta-Kasko aloitti designyhtiö Marimekko Oyj:n toimitusjohtajana huhtikuussa 2015. Ennen toimitusjohtajaksi siirtymistään Tiina toimi Marimekon operatiivisena johtajana elokuusta 2014 lähtien ja hoiti myös markkinointijohtajan tehtäviä vuodesta 2011. Tiinan ura yhtiössä alkoi noin 10 vuotta sitten kansainvälisen PR:n parissa. Tiina on valmistunut kauppatieteiden maisteriksi Helsingin kauppakorkeakoulusta, ja lisäksi hän on suorittanut kansainvälisen johtamisen CEMS-maisteritutkinnon Groupe HEC:ssa Pariisissa ja Helsingin kauppakorkeakoulussa.

Rinnakkaiset iltapäiväsessiot: Digitalisaatio

Yacine Samb

– Pohjois-Euroopan tuotemarkkinajohtaja, Google

Yacine Samb on Googlen Pohjois-Euroopan tuotemarkkinointijohtaja, joka puhuu meille digitalisaation mahdollisuuksista, transformaatiosta ja muutoksen johtamisesta.

Anastasia Koutsou

– Ph.D., founder, Polytropon

Anastasia Koutsou holds a Ph.D. in Robotics and Artificial Intelligence from the University of Edinburgh.  After some years in academic research in the U.S.A. (University of Pennsylvania), she turned her focus to industry, founding Polytropon, an IT company that has been driving the successful use of advanced technologies in the fashion and apparel industries for 30 years.

She has deep knowledge and experience in research, development, and applications in CAD, product modeling, product development,  industrial automation, PLM, Artificial Intelligence, and Deep Learning.  Throughout her career she has worked closely with software developers, solution consultants, and client teams to develop software solutions that empower apparel companies to make the necessary technological and organizational transitions that maximize innovation, flexibility, and productivity, through all phases of the product life cycle.

 

Sami Kiiski

– toimitusjohtaja, Halti

Sami Kiiskellä on yli 15 vuoden kokemus kansainvälisistä brändeistä. Viime vuosina Kiiski on keskittynyt erityisesti digitaalisen markkinoinnin kehittämiseen ja liiketoiminnan muutostekijöihin. Halti mm. hyödyntää 3D-suunnittelun mahdollisuuksia, ja yrityksessä halutaan panostaa datapohjaiseen asiakaskokemuksen ja vastuullisten tuotteiden kehittämiseen.

 

Mikko Eerola

– perustaja ja toimitusjohtaja, Bering & Company

Mikko Eerola on ollut mukana kirjoittamassa ensimmäistä suomenkielistä perusteosta lohkoketjuista (Lohkoketju: tiekartta päättäjille, Alma Talent 2019). Hän on toiminut liikkeenjohdon konsulttina ja johtajana niin kasvu- kuin pörssiyrityksissä Euroopassa ja Yhdysvaloissa. Mikko sparraa yrityksiä ja johtoryhmiä digitalisaation sekä lohkoketjujen tuomista mahdollisuuksista liiketoiminnalle.

Kuva © Alejandro Lorenzo

Marika Nokelainen

– Fashion-IT-Fashion Translator, CGI Suomi Oy

Vaatetusalalla työskennellessään Marika Nokelainen kyllästyi tiedonkulun hitauteen. Kokeilemalla hän huomasi, miten kevyilläkin digiratkaisuilla saadaan tehoa liiketoimintaan. Syntyi palo arkea helpottavien ratkaisujen kehittämiseen. Työssään tekstiili- ja muotialan toiminnanohjausjärjestelmän uudistajana hän ottaa holistisesti huomioon liiketoiminnan, vaatetusalan sekä teknologian näkökulmat ihmistä unohtamatta.

 

Teemu Uusitalo

– Head of Digital Products, Lindström

Teemu Uusitalo johtaa Lindströmillä tekstiilivuokrauspalveluiden digitalisointia. Digitalisoinnin avulla Lindström pyrkii tarjoamaan lisäarvoa 24 toimintamaassa yli 100 000 asiakkaalleen. Digitalisoinnin fokuksena on parempi ja uudistettu asiakas- ja käyttäjäkokemus, joka tekee helpompaa ja sujuvampaa kaikkien palveluiden käytöstä (työvaatteet, matot, vessapalvelut, hotelli- ja ravintolatekstiilit jne.). Liiketoiminnan muutoksen haasteina ovat digitalisoitujen ratkaisujen skaalautuvuus ja kustannustehokkuus sekä toimialan vanhat toimintatavat. Digitalisoidut palvelut vaativat merkittäviä muutoksia niin Lindströmin kuin yrityksen asiakkaidenkin toimintatavoissa.

Rinnakkaiset iltapäiväsessiot: Ilmastonmuutos

Ulla Heinonen

– toimitusjohtaja, Gaia Consulting Oy

Ulla Heinonen johtaa kestävän liiketoiminnan konsultointiyhtiötä,  Gaia Consultingia. Hänellä on pitkä tausta liiketoiminnan kehittämisestä sekä strategia- ja innovaatiotyöstä. Urallaan Ulla on rakentanut lukuisia liiketoiminta- ja vastuullisuusstrategioita, tiekarttoja ja määrittänyt yritysten päästövaikutuksia.  Työssään hän on keskittynyt liiketoiminnan tehostamiseen ja uuden kehittämiseen.  Konsultoinnin lisäksi Ullalla on vahvaa osaamista IT-toimialalta, valmistavasta teollisuudesta sekä kaupan alalta. Ulla on väitellyt ympäristötekniikasta.

 

Juha Nousiainen

– hiilineutraalin maitoketjun johtaja, maatalous- ja metsätaloustieteiden tohtori, Valio

Maitotilan poika Juha Nousiainen oli tuore maatalous-metsätieteiden maisteri, kun hänelle 1980-luvun puolivälissä tarjottiin töitä nobelisti A. I. Virtasen perustamasta laboratoriosta Valiolla. Sen jälkeen Juha on tehnyt vaikuttavan uran tutkijana, muun muassa maidontuotannon ympäristövaikutuksiin syventyen. ”Valiolla on kunnianhimoinen tavoite nollata maidon hiilijalanjälki vuoteen 2035 mennessä. Tässä työssä voin laittaa kaiken vuosien aikana oppimani peliin. Ratkaisu löytyy biologiasta, uusista teknologioista ja yhteistyöstä. Viljelijöillä on horjumaton tahto tehdä ympäristön kannalta hyviä asioita, ja tueksi tarvitaan uusinta tiedettä. Ruoka- ja tekstiilialalla on paljon yhteistä: vaatteet ja syöminen ovat osa jokaisen päivää.”

 

Outi Luukko

– toimitusjohtaja, Touchpoint

Outi Luukko on asialleen omistautunut yrittäjä ja TouchPoint Oy:n co-founder ja toimitusjohtaja. Outin henkilökohtainen missio on inspiroida ihmisiä ja vähentää pelkokerrointa muutoksen mahdollistamiseksi.

TouchPoint Oy on vuonna 2008 perustettu kansainvälistyvä työvaatealan yritys, joka alan edelläkävijänä tuottaa markkinoille kestävän kehityksen ratkaisuja ja vaikuttaa tekstiiliteollisuuden huomiseen materiaalivalintojen ja kiertotalouden keinoin.

Jukka Kurttila

– luova johtaja, Finlayson

Jukka Kurttila on hylännyt perinteiset excelit ja johtaa Finlaysonia kuluttajabrändinä. Rohkeat valinnat niin tuotannossa kuin yhteiskunnallisessa toiminnassakin ovat nostaneet Finlaysonin takaisin kuluttajien tietoisuuteen.

Kurttila on rautainen yritysmaailman ja markkinoinnin osaaja, joka on perustanut urallaan kahdeksan yritystä. Hän on myös Uusi lastensairaala tukiyhdistys 2017 ry:n perustaja ja hallituksen jäsen. Hän toivoo yrityksiltä lisää kapinahenkeä, intohimoa ja näkemyksellisyyttä. Kurttilan johdolla Finlayson on ottanut kantaa ja kiinnittynyt yhteiskunnalliseen keskusteluun. Finlaysonin tavoitteisiin lukeutuukin voiton tuottamisen lisäksi myös yhteiskunnallisia päämääriä – maailmaa halutaan muuttaa paremmaksi.

Elin Larsson

– Advisor and lecturer for Sustainability & Circularity, Elco (Sweden)

Elin Larsson started the company Elco in November 2018, before that she was the Sustainability Director at Filippa K for 8 years but worked for the company for 23 years within most areas of the business – from Sales to IT manager to Supply Chain Director. Driven by a passion for finding sustainable solutions for business and society and for creating change together with people in the whole ecosystem.

She has studied Sustainable transition (the relationships between economic, political and environmental crises) at Jönköping University in Sweden. Was a board member of Mistra Future Fashion the last four years and an advisory board member for Futerra Sweden,  Juno PR, TrusTrace and the UN founded program, the Sustainable Lifestyles and Education (SLE) Program, which is one of six Programs within the 10 Year Framework of Programs on Sustainable Consumption and Production. She has been part of developing the UN’s “Fashion Industry Charter for Climate Action” as well as one of the founders of the Swedish initiative “Swedish Textile Initiative for Climate Action”.

Laura Vicaria

– CSR Manager & Digital Solutions, MUD Jeans (Holland)

Laura Vicaria works for MUD Jeans, the worlds first circular denim brand. We clean up the world by making jeans from old denim. Our mission is for the fashion industry to be driven by circular production and conscious consumption. In 2013 MUD Jeans introduced the innovative ‘Lease A Jeans’ concept. This concept encourages the shift form ownership to access. MUD Jeans designs according to the principles of circular economy, and in so doing aims to produce products with minimal environmental impact, long life, and full ability to be recycled.

MUD Jeans attained certifications from various sustainable organisations, such as the international B Corp. In 2020 MUD Jeans will aim to be the first denim brand to launch a pair of jeans produced out of 100% post consumer recycled cotton.  MUD Jeans has circularity at the core of its business model, my role as CSR Manager is to ensure that we understand our current impact and push for innovation and techniques that allow us to strive for continuous improvement.

Tule mukaan tekstiili- ja muotialan vuoden päätapahtumaan!