Kuluttajien asenne muuttuu – tekstiilien kiertotalous vauhdittuu

Tekstiili- ja muotialalla kiertotalous tulee nopeasti lähelle kuluttajaa. Suomen Tekstiili & Muoti ry:n tuoreessa julkaisussa suomalaiset tekstiili- ja muotialan yritykset kertovat, miten materiaalit ja tuotteet voidaan säilyttää mahdollisimman pitkään käytössä uusien innovaatioiden ja liiketoimintamallien avulla.

Suomessa käytöstä poistetaan vuosittain noin 70 miljoonaa kiloa tekstiiliä.

80 % poistotekstiileistä hyödynnetään tällä hetkellä energiana.

Tekstiilijätteen erilliskeräys tulee EU:ssa pakolliseksi vuonna 2025.

Suomessa käytöstä poistetaan vuosittain noin 70 miljoonaa kiloa tekstiiliä, joka hyödynnetään pääasiassa energiana. Ympäristön näkökulmasta nykyinen toiminta ei ole kestävää. Malli jättää runsaasti taloudellisia mahdollisuuksia hyödyntämättä, kun arvokkaat materiaalit päätyvät lyhyen käyttöiän jälkeen energiaksi.

Kuluttajien kiinnostus tuotteiden ekologisuutta kohtaan on jatkuvasti kasvussa. Samaan aikaan myös asenne tuotteiden omistamiseen muuttuu. Esimerkiksi autoteollisuudessa vuokraus-, leasing- ja yhteiskäyttöpalvelut ovat jo arkipäivää. Tulevaisuudessa myös yhä useampi tekstiili- ja muotialan yritys hakee kasvua kiertotaloudesta ja tuotteen elinkaarta pidentävistä palveluista.

– Palveluihin perustuvissa liiketoimintamalleissa asiakas maksaa tuotteen käytöstä eikä sen omistamisesta, kuten aikaisemmin. Jotta kiertotaloudesta saadaan uutta kannattavaa liiketoimintaa, tarvitaan kannustimia yritysten uudistumiselle, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

Perjantaina julkaistussa Kiertotalouden kärjessä II – Ratkaisuja tekstiilien kiertoon -julkaisussa esitellään yksitoista suomalaista tekstiilien kiertotalouden mahdollisuuksiin tarttunutta yritystä. Yksi esimerkki uudenlaisesta liiketoimintamallista on vaatelainaamo Vaatepuu, joka tarjoaa yhteiskäytössä olevaa vaatekaappia vaihtoehdoksi lisääntyvälle kulutukselle. Muutamassa vuodessa Vaatepuun toiminta on laajentunut yhdestä toimipisteestä neljässä eri kaupungissa toimivaksi ketjuksi.

– Haluan tarjota kaikille mahdollisuuden kokeilla, miltä laadukas materiaali ja hyvä suunnittelu tuntuvat päällä. Palvelun avulla saa helposti vaihtelua omaan vaatekaappiin ja pääsee kokeilemaan asuja, joita ei välttämättä uskaltaisi tai pystyisi heti ostamaan, kertoo Vaatepuuta luotsaava Soile-Maria Linnemäki.

Myös värikkäiden tupsujen koristamista hatuistaan tunnettu Costo on näyttänyt, ettei menestykseen tarvita jatkuvaa uuden materiaalin tuottamista. 90 prosenttia brändin tuotteista valmistetaan eurooppalaisten huonekalutehtaiden ylijäämäkankaista, jotka muuten päätyisivät hävitettäväksi.

– Ylijäämämateriaalin hyödyntäminen on osoittautunut kannattavaksi liiketoimintamalliksi, sillä yhden hatun hinta tuplaantuisi, jos käyttäisimme vastaavia neitseellisiä raaka-aineita, kertoo Coston perustajiin lukeutuva Hannes Bengs.

Vaatepuun ja Coston lisäksi Kiertotalouden kärjessä II – Ratkaisuja tekstiilien kiertoon -julkaisussa omista kiertotalouskäytännöistään kertovat Touchpoint, Infinited Fiber Company, Spinnova, Finarte, Finlayson, Muotikuu, Remake, TAUKO Design ja Emmy Clothing.

Tekstiilien kiertotaloudessa eletään parhaillaan murrosvaiheessa. Tekstiilijätteen erilliskeräys tulee EU:ssa pakolliseksi vuonna 2025. Suomessa on tehty jo pitkään työtä tekstiilien kierrätysmenetelmien ja uusien kierrätyskuitujen kehittämiseksi. Lisäksi muutokseen valmistaudutaan suunnittelemalla poistotekstiilien jalostuslaitosta.

– Kestävään kulutukseen ei ole olemassa yhtä ainoaa ratkaisua, vaan on tärkeää, että palveluita ja uusia materiaalien kierrätysratkaisuja kehitetään rinnakkain. Siirtymistä näiden käyttöön voitaisiin vauhdittaa tukemalla innovaatioiden kaupallistamista ja kannustamalla uusien liiketoimintamallien käyttöönottoa, sanoo Anna-Kaisa Auvinen.

Lataa Kiertotalouden kärjessä II -julkaisu pdf-muodossa.

Tutustu myös tammikuussa 2017 julkaistuun ensimmäiseen Kiertotalouden kärjessä -julkaisuun.