Tekstiili- ja muotialan ja erikoiskaupan liitot: Liikkumisrajoitukset vievät viimeisetkin asiakkaat – tarvitaan uusia, luovia tukiratkaisuja

Kustannustuki on akuuttiin kriisiin liian jäykkä työkalu. Tarvitaan nopeita ja ennakkoluulottomia ratkaisuja esimerkiksi yritysten verotukseen, ehdottavat Suomen Tekstiili & Muoti ry, Fashion Finland ry, Muoti- ja urheilukauppa ry ja Tuote- ja palvelukaupan yhdistys ETU ry.

Pitkittynyt koronatilanne ja hallituksen esittämät liikkumisrajoitukset ovat vieneet erikoiskaupan yritykset erittäin vaikeaan tilanteeseen. Akuutti kassakriisi uhkaa ajaa yrityksiä konkursseihin tai liiketoiminnan lopettamiseen.

Hallituksen esitys liikkumisen rajoittamisesta pahimmilla korona-alueilla iskee rankasti erikoiskaupan yrityksiin: Kauppoja ja palveluita ei määrätä suljettavaksi, mutta käytännössä niissä asiointi kielletään. Liikkumisrajoitukset asettavat erilaiset kaupat erilaiseen asemaan.

Ratkaisuja löytyy

Tekstiili- ja muotialan ja erikoiskaupan liitot edellyttävät hallitukselta nopeita ja luovia ratkaisuja, jotka auttavat yritykset kriisin yli.

”Jos haluamme, että meillä on korona-ajan jälkeen elinvoimaisia tekstiili- ja muotialan yrityksiä ja erikoiskaupan kivijalkaliikkeitä, on toimittava nyt. Hallituksen pitää etsiä yhdessä yritysten kanssa luovia ja epätavanomaisiakin ratkaisuja. Yksi vaihtoehto ovat veroratkaisut, joilla voitaisiin nopeasti tukea yrityksiä. Esimerkiksi arvonlisäveroa voitaisiin tarkastella”, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.

”Toinen vaihtoehto on suoraselkäisesti myöntää, että kun rajoitukset estävät kuluttajia menemästä erikoiskaupan liikkeisiin, niin tämän toimialan yrityksille on tarjottava vastaavia tukia kuin ravintola-alalle”, sanoo Fashion Finlandin liiketoimintajohtaja Sami Sykkö.

”Tukea pitäisi olla tarjolla sekä pienille että isommille yrityksille. Ravintola-alalla tukea on maksettu vain alle 49 työntekijän yrityksille, mutta varsinkin Helsingissä tavaratalot ja isot kauppaketjut keskustassa työllistävät reilusti enemmän. Mahdolliset tuet tulisi saada myös niiden ulottuville. Tuen saamisen esteeksi ei saisi muodostua myöskään se, jos kaupasta toimitettaisiin verkko-ostoksia, sanoo Muoti- ja urheilukauppa -yhdistyksen toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.

Muita vaihtoehtoja ovat esimerkiksi vapautukset työnantajamaksuista, verovähennykset pääomasijoittajille, jotka sijoittavat pk-yrityksiin, tai vuokravapautukset, joita kompensoitaisiin vuokranantajalle.

Nykyinen kustannustuki on yrityksille liian jäykkä ja byrokraattinen laastaritoimenpide. Tuki ei ole tavoittanut yrityksiä, ja tukisummat ovat jääneet yritysten menetyksiin ja kustannuksiin nähden pieniksi – myös verrattuna moniin muihin maihin.

”Valmisteluun tuleva uusi kustannustuki on saatava maksuun nopeasti ja kevyellä menettelyllä. Osa tuesta tulee maksaa heti ennakkona akuutista tilanteesta selviämiseksi. Tällä vältetään turhia maksukyvyttömyyksiä”, sanoo Tuote- ja palvelukaupan yhdistys ETU ry:n toimitusjohtaja Ulla Pöllänen.

Katse myös tulevaan

Kun tukitoimia mietitään, katsetta pitää akuutin tilanteen lisäksi suunnata jo tuleviin kuukausiin, kenties jopa vuosiin, sillä kivijalkakauppojen arki tuskin palaa ennalleen kovin nopeasti. Pidemmän aikavälin ratkaisuissa tarvitaan yhteistyötä valtion, kuntien, yritysten ja vuokranantajien kesken.

Elinvoimaiset yritykset ja houkuttelevat kaupunkikeskustat ovat kaikkien yhteinen etu. Ne tarjoavat ihmisille elämyksiä sekä yhdessäolon ja kohtaamisen paikkoja, luovat kaivattua taloudellista aktiivisuutta ja houkuttelevat matkailijoita.

Lisätiedot:

Marja-Liisa Niinikoski, toimitusjohtaja, Suomen Tekstiili & Muoti ry, 040 538 4541, marja-liisa.niinikoski@stjm.fi

Sami Sykkö, liiketoimintajohtaja, Fashion Finland, 040 518 7333, sami.sykko@fafi.fi

Veli-Matti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa ry, 0400 600 037, velimatti.kankaanpaa@muotijaurheilukauppa.fi

Ulla Pöllänen, toimitusjohtaja, Tuote- ja palvelukaupan yhdistys ETU,  050 300 1660, ulla.pollanen@etu.fi