Uniikki vaate ilman materiaalihukkaa: digitalisaation mahdollisuudet huimaavat

Lontoo, 2016: Kolme neulontakonetta ruksuttaa keskellä kaupunkia yksittäiskappaleita neuleista, jotka asiakas on saanut kustomoida mieleisikseen verkkokaupassa. Yrityksellä ei ole varastoa, ei alihankkijoita eikä juuri hävikkiä.

Näin toimii Unmade, yritys joka on rakentanut ohjelmiston yksilöllisiä neuleita varten. Kun asiakas tilaa neuleen, se siirtyy automaattisesti neulekoneen tehtäväksi. Viimeistely ja pakkaus tehdään käsin, ja muutamassa päivässä neulepusero on asiakkaan päällä.

Unmade ja eräät muut räätälöityjä vaatteita ja kenkiä valmistavat yritykset ovat esimerkkejä siitä, miten digitalisaatio muuttaa tekstiiliteollisuutta.

Esimerkiksi uudet painotekniikat ovat mahdollistaneet sen, että kuluttaja tilaa vaatteen yksilöllisellä kuosilla, ja osat tulostetaan yksittäiskappaleina valkealle kankaalle.

Yksilöllinen kustomointi yleistyy ja tuotantotavat muuttuvat. Automaation kehittyessä ihmistyövoiman tarve vähenee, mikä voi heilauttaa vaatteiden valmistuksen maantiedettä. Paikallinen valmistus Euroopassa voi tulla nykyistä kannattavammaksi ja kuluttajan lähellä toimimisesta voi tulla myyntivaltti.

Mitä 15 vuoden päästä?

Vielä nyt edellä kuvatun kaltainen toiminta on koko vaateteollisuuden mittakaavassa melko pientä, mutta mullistus voi lopulta olla nopea. Digitalisaatio mahdollistaa kokonaan uudet ja ketterät toimintatavat ja se voi kyseenalaistaa tekstiiliteollisuuden nykyiset toimintamallit.

– Ei musiikkibisneksessäkään kulunut kuin 15 vuotta siihen, että musiikkikaupasta 75 prosenttia siirtyi digitaaliseksi. Seuraava teollinen vallankumous on henkilökohtainen, Unmaden Ben Alun-Jones sanoi Digital Fashion -seminaarissa Helsingissä.

– Nykyisin noin kolmasosa vaatteista myydään lopulta alennuksella. Jatkossa näin ei tarvitse toimia, koska vaatteet myydään todellisten ostojen perusteella. Myynti voi myös nousta, koska nykyisin ei useinkaan osata ennakoida, mikä vaate myisi enemmän kuin sitä on tilattu, sanoi Tampereen yliopiston professori Heikki Mattila seminaarissa.

Seminaarin järjestivät Tampereen teknillinen yliopisto ja Suomen Tekstiili & Muoti ry ja se oli osa From Roll to Bag -hanketta.

Jo nyt noin kolmannes vaatteista ostetaan verkkokaupasta. Digitalisaation mukanaan tuomat mahdollisuudet ovat rajattomat. On jo mahdollista luoda verkkokauppaan avatar asiakkaan omien mittojen mukaan. Avatarit liikkuvat koko ajan luonnollisemmin, ja tekniikka kehittyy muun muassa siinä, että kankaan koostumus ja liike pystytään esittämään yhä realistisemmin. Olemme nähneet jo myös kokonaan digitaalisia muotinäytöksiä.

Digitaalinen suunnittelu ja mallinnus ovat jo täällä

Avatarit ja yksilölliset vaatekappaleet ovat kaikkein ilmeisimpiä sovelluksia, jotka näkyvät suoraan kuluttajalle. Digitalisaatio kuitenkin muuttaa toimintaa olennaisesti myös kulissien takana.

Esimerkiksi suunnitteluprosessia helpottaa ja nopeuttaa, kun käyttöön otetaan sovelluksia, joissa eri osaajat pystyvät työskentelemään yhtä aikaa ja 3D-mallinnus on niin kehittynyttä, että testikappaleita vaatteista ei tarvitse tehdä.

Isoissa vaateketjuissa digitalisaatio on todella nopeuttanut toimintaa. Vaate saatetaan saada ideasta tuotantoon jopa viikossa, kun suunnittelu ja kaavoitus tehdään digitaalisesti ja mallikappaleet ovat virtuaalisia. Myynnissä mahdollisia ovat uudenlaiset interaktiiviset työkalut, joilla ostajat näkevät reaaliajassa, miltä valikoimat näyttävät myymälämiljöössä.

– Kustomointi massoille on toimintatapa, joka monella on jo käytössä ja joka nyt kiinnostaa. Seuraava askel on sitten personointi. Siihenkin ohjelmistot ovat jo olemassa, sanoi Thierry Moncoutie ohjelmistoja tuottavasta Lectrasta.

Oma, mielenkiintoinen lukunsa on kaavoituksen kehittyminen. Kaavoituksen perusteet ovat pysyneet samoina jo usean vuosisadan ajan. Rickard Lindqvist Boråsin yliopistosta Ruotsista on kuitenkin ajatellut kaavoitusta uudestaan: vastaako vanha kaavoitustapa siihen, miten ihminen todella liikkuu? Mikä olisi intuitiivinen tapa kaavoittaa? Sen lisäksi, että kineettisesti kaavoitettu vaate liikkuu kantajansa tavoin, mukana tulee toinenkin etu: kankaan tarve vähenee. Resurssitehokasta sekin.