Moskovan muotimessuilla suomalaisuus myy

Moskovassa järjestettiin helmikuun lopulla useat kansainväliset tekstiili- ja muotialan messut. Tapahtumista merkittävin on CPM-muotimessut, joilla oli 22 600 ammattilaiskävijää. Osastoilla kävi kuhina ja suomalaiset näytteilleasettajat pitivät messuja hyvin onnistuneina.

CPM – Collection Première Moscow on Venäjän vaatemarkkinoiden tärkein messutapahtuma. Suurin osa, eli noin 70 % kävijöistä on Moskovan alueelta, mutta messuille tulee ostajia koko Venäjää myöten ja naapurimaista asti.

Vinkkejä Venäjän- kauppaan:
1. Tunne markkinat ja kuuntele kuluttajaa.
2. Etsi hyvä ja luotettava maahantuoja.
3. Pidä toiminta mahdollisimman yksinkertaisena ja selkeänä.
4. Ole läsnä ja panosta paljon henkilökohtaiseen myyntityöhön.
– Erkki Juhonen, Joutsen Finland

Näytteilleasettajat vahvistivat, että Moskovan messuille tullaan nimenomaan tekemään ja vahvistamaan tilauksia. Suosituimmilla osastoilla oli suorastaan tungosta.

Saksalaisyrityksiä oli messuilla hallillinen, ja ne edustivat pitkälti toistasataa brändiä. Messujärjestäjä Igedon mukaan Saksan valtio tukee messuosallistumista huomattavasti, ja ns. standardiosasto on yrityksille maksuton.

Huomionarvoista messuilla oli italialaiselta, ranskalaiselta, suomalaiselta tai ainakin pohjoismaiselta näyttävien venäläismerkkien kirjo. Suomalaisuus siis myy Venäjällä.

Salolainen Flare Trading on ollut CPM:n ”Suomi-hallissa” jo parikymmentä kertaa näytteilleasettajana Dixi Coat -brändillään. Toimitusjohtaja Larri Aaltonen oli erittäin tyytyväinen messujen antiin.

– Selvästi näkee, että Venäjä vetää taas. Mallistosta täällä kiinnostavat erityisesti näille markkinoille suunnatut toppa- ja untuvatakit. Positiivista muutosta edellisiin käynteihin oli se, että markkina näyttää avautuvan myös toiselle vahvalle osaamisalueellemme, villakangastakeille. Meille Venäjä on hyvä, mutta vaativa markkina. Ei täälläkään ilman takkia pärjää.

Joutsen Finlandin varatoimitusjohtaja Erkki Juhonen kertoi, että etukäteen sovittujen tapaamisten lisäksi osastolla poikkesi paljon uusiakin ostajia ja kauppa kävi. Juhonen arvioi Venäjän virkistyneen taloustilanteen näkyvän selvästi asiakkaiden ostoissa ja optimismissa. Suomalaisyrityksille hänellä oli selvä viesti:

– Älkää unohtako Venäjää. Tämä on hyvin luonteva laajentumissuunta suomalaisyritykselle. Täällä on valtavat markkinat ja suomalaisuus arvossaan. Vienti Venäjälle vaatii toki koko paketin hiomista ja esimerkiksi kuljetuksiin liittyvät kysymykset voivat olla hyvinkin kinkkisiä. Osaavan paikallisen liikekumppanin kanssa ne sekä tulliasiat ja tarvittavat sertifikaatit saadaan kyllä hoidettua.

Moskovassa myös: CPM Kids, Mode Lingerie and Swim, CJF, Techtextil Russia

CPM-muotimessujen yhteydessä järjestettävillä CPM Kids -lastenvaatemessuilla näytteilleasettajina oli erityisesti premium-tason merkkejä. CPM:n asuste-, alusvaate- ja uima-asumessuilla oli 140 näytteilleasettajaa 26 maasta, näistäkin suurin osa Saksasta.

Samanaikaisesti messualueella pidettiin messukeskuksen omat CJF – Child and Junior Fashion -lastenvaatemessut. Näillä näkyi jonkin verran myös pohjoismaisia merkkejä. Kolmannen tahon, eli Frankfurtin messujen järjestämät teknisten tekstiilien Techtextil Russia -messut mahtuivat puolikkaaseen messuhalliin. Näytteilleasettajat olivat pääosin venäläisiä ja kiinalaisia.

Kuva: Flare Collectionin messuosasto Moskovassa