Big in Japan: Suomi-muodin ja -lifestylen buumi Japanissa jatkuu

Japani on jo pitkään ollut kiinnostava vientimaa suomalaisille muoti- ja lifestylebrändeille. Syyskuussa julkistettiin peräti kolme uutta kiinnostavaa suomalaisen muodin ja lifestylen lanseerausta Japanissa: oma pysyvä kauppapaikka, popup shop ja verkkokauppa.

Suomalainen muotokieli ja luonnonläheisyys kiinnostaa Japanissa, jossa on meneillään suoranainen suomalaisen muotoilun buumi. Monille suomalaismerkeille Japani on tärkeimpiä vientimaita. Useat suomalaismerkit ovat tehneet näkyviä avauksia Japanin markkinoilla.

Lapuan Kankureille oma pysyvä kauppapaikka Tokioon

Lapuan Kankurit avasi syyskuussa pienen myymälän Tokioon. Myymälä sijaitsee Slow Housessa Futako Tamagawassa.

– Japani on tärkein vientimarkkinamme. Halusimme avata sinne oman pienen paikan, jossa voimme esitellä pysyvästi koko Lapuan Kankurit -maailmaa. Brändin rakentamisen kannalta on tärkeää voida esitellä koko elämäntapaamme japanilaisille kuluttajille. Sijaintiin vaikutti se, että alueella on paljon ostovoimaisia nuoria kuluttajia, joita uskomme suomalaisen lifestylen kiinnostavan, kertoo Jaana Hjelt, Lapuan Kankureiden markkinointijohtaja.

Lapuan Kankurit käyttää tuotteissaan vain luonnollisia raaka-aineita, kuten pellavaa, puuvillaa ja villaa. Designtuotteet kudotaan keskellä pohjalaista lakeutta. Perheyrityksen juuret ovat vuonna 1917 perustetussa suvun ensimmäisessä tekstiilitehtaassa.

Papulle pop up Isetanille

Nokialainen Papu Design kutsuttiin Tokion kuuluisaan Isetan-tavarataloon pitämään omaa pop up-liikettä. Papun pop up on avoinna Isetanin muotiviikoilla 6.-19.9.

– Shinjukun Isetan on Tokion arvostetuin tavaratalo. On loistavaa päästä avaamaan Japanin markkina tätä kautta, kertoo Papun toimitusjohtaja Jussi Kurkela.

Yli 100-vuotias Isetanin tavaratalo kuuluu Tokion tärkeimpiin vierailukohteisiin ja on yksi maailman suurimmista tavarataloista.

Papu Design on vuonna 2012 perustettu design- ja lifestyleyritys, joka valmistaa vaatteita lapsille sekä aikuisille ekologisten ja eettisten periaatteiden mukaisesti. Papun tuotteet valmistetaan pääasiassa Suomessa ja Portugalissa luomupuuvillasta ja kierrätysmateriaaleista. Nopeasti kasvavalla yrityksellä on jo yli 30 jälleenmyyjää Suomessa ja yli 70 ulkomailla.

Biancaneve Rakuten-verkkokauppaan

Näyttäviin urheiluvaatteisiin erikoistunut Biancaneve on mukana japanilaisen Rakuten-verkkokaupan Finland Marketissa, joka avattiin syyskuun alussa. Rakuten on Japanin suurin verkkokauppayhtiö, ja se kattaa jopa 30 % maan verkkokaupasta.

– Kiinnostavaa oli, että Finland Marketin koonnut taho oli tarjonnut Rakutenille alun perin pohjoismaisten merkkien yhdistelmää, mutta Rakuten oli halunnut alustalleen nimenomaan suomalaisiin tuotteisiin keskittyvän verkkokaupan, kertoo Biancaneven Chief Digital Officer Joonas Loueranta.

Vuonna 2006 perustetun Biancaneven vaatteiden kankaat tulevat Italiasta ja tuotanto yrityksellä on Tampereella.

Kuva: Laupan Kankureiden myymälä Tokiossa.