Business Finlandin toiminta- ja rahoitustavat muuttuvat – kerro yrityksesi tarpeista vienninedistämiseen liittyen

Business Finlandin vienninedistämis- ja rahoituspalvelut muuttuvat, ja yrityksiltä odotetaan jatkossa enemmän oma-aloitteisuutta ja enemmän omarahoitusta projekteihin.

Business Finlandin palvelut ovat muutoksessa, mikä tietää muutoksia myös niitä käyttäneille tekstiili- ja muotialan yrityksille. Ensi vuodesta alkaen tarkoitus on, että ohjelmakokonaisuudet ovat aiempaa laaja-alaisempia, ja yritysten odotetaan organisoivan yhteishankkeita oma-aloitteisesti.

Esimerkiksi tietystä maasta kiinnostauneet yritykset voisivat lyöttäytyä yhteen, teettää markkinatutkimusta ja järjestää vienninedistämismatkoja. Business Finland tarjoaisi projektiin osarahoitusta.

Vuodenvaihteessa Business Finland järjestää vielä kerran muotialan yritysten yhteisen showroom- ja ostajatapaamisen Japanissa, mutta sen jälkeen toimintamalli muuttuu.

”Yritykset voivat hakea meidän kauttamme Explorer- tai Group Explorer -rahoitusta halutessaan uusille markkinoille. He voivat palkata tuella esimerkiksi yhteisen projektipäällikön”, kertoo Business Finlandin ohjelmajohtaja Sanna Piiroinen.

Jatkossa Business Finlandin ohjelmat ovat entistä monialaisempia. Se on iso ja dramaattinenkin muutos, kun aiemmin toimialakohtaisia kasvuohjelmia saattoi olla kymmeniä erilaisia.

Vuoden alussa alkoi esimerkiksi nelivuotinen kiertotalouden ohjelma, jonka tavoitteena on uudistaa ja kehittää yrityksiä ja lisätä niiden vientimahdollisuuksia kiertotalouden malleja hyödyntämällä.

”Emme halua rajoittaa kiertotaloutta mihinkään toimialaan. Haluamme vaikuttaa laajasti ja luoda ekosysteemejä”, sanoo Bio and Circular Finland -kiertotalousohjelman vetäjä Outi Suomi.

Syksyllä taas on alkamassa Experience Commerce Finland -ohjelma, joka on suunnattu laajasti kuluttajaliiketoimintaa tekeville yrityksille, jotka hyödyntävät uutta teknologiaa ja tavoittelevat kansainvälistä kasvua.

Sanna Piiroinen muistuttaa, ettei Business Finland toimi vain ohjelmien kautta.

”Jos yrityksellä on kasvuhalua ja sen lisäksi kykyä ja omia resursseja kasvuun ja kansainvälistymiseen, tapaamme mielellämme ja kerromme, miten voisimme auttaa esimerkiksi verkostoitumisessa, rahoituksessa tai neuvonnalla.”

Liitto kartoittaa jäsenyritysten tarpeita

Suomen Tekstiili & Muoti tarjoaa jäsenyrityksilleen neuvontaa ja palveluja rahoitukseen ja kansainvälistymiseen liittyen. Kartoitamme nyt muuttuvassa tilanteessa, millaisia vientisuunnitelmia ja -tarpeita muoti- ja lifestylealan jäsenyrityksillä on.

Vastaamalla kyselyyn voit vaikuttaa liiton edunvalvontaan ja palvelujen suuntaamiseen. Pääset vastaamaan kyselyyn tästä.

Tule keskustelemaan aiheesta Kansainvälistymispalveluiden aamukahveille, jotka järjestetään torstaina 29.8.2019 klo 9-10. Ilmoittaudu mukaan viimeistään 22.8. tästä linkistä!

Esimerkiksi näin Business Finland rahoittaa

  • Innovaatioseteli on hyvä ensiaskel Business Finlandin uusille asiakkaille, joilla on jokin uusi idea.
  • Explorer-rahoitus on tarkoitettu uusien markkinoiden tutkimiseen yksittäiselle yritykselle (Market Explorer), yritysten yhteisiin toimenpiteisiin markkinoilla (Exhibition Explorer) tai yritysryhmien isomman toimenpidekokonaisuuden toteuttamiseen (Group Explorer).
  • Tutkimus- ja kehitysrahoituksella voi nopeuttaa tuotekehitystä.

Business Finlandin rahoituksen muuttumisessa kerrottiin kesäkuun Fablehti.fi:ssä