Digiajan työkaluja hankintaan, suunnitteluun ja myyntiin

Korona laittoi yrityksissä kalenterit uusiksi. Messutapahtumia perutaan ja siirretään, myyntitapaamisia hoidetaan videoyhteyksin ja osa tapahtumista siirtyy verkkoon. Minkälaisia työkaluja tekstiili- ja muotialan yritysten digiloikkaan on tarjolla?

Korona vauhdittaa digitalisaatiota, sillä yritysten täytyy löytää vaihtoehtoisia tapoja hoitaa kansainvälistä hankintaa ja myyntiä, kun matkustaminen paikan päälle ei onnistu. Älypuhelinten myötä maailma on kämmenellä. Muotialan pioneerit ovat jo alkaneet käyttää Instagram Liven videolähetyksiä kuluttajaviestinnässä. B2B-tapaamisia voi hoitaa Skypen, Teamsin ja Zoomin kautta.

Suunnittelussa erityisesti 3D-tekniikka mahdollistaa uudenlaiset työskentelytavat ja parhaimmillaan lyhyemmän reitin suunnittelupöydältä kaupan hyllyyn. Toimitusketjujen digitalisaatio voi johtaa pienempiin ilmastovaikutuksiin sekä joustavampaan ja nopeampaan tuotantoon.

Hankinta

Matkustusrajoitukset tuovat hankinnalle haasteita, kun messutapahtumia perutaan, eivätkä vierailut yhteistyökumppaneiden luona onnistu. Uusia sopimuskumppaneita voi etsiä verkkopalveluista ja messujen hakemistoista. Tuttujen toimittajien kanssa näytteiden esittelyn voi hoitaa yksinkertaisimmillaan videopuhelun kautta ja sourcing-toimistot etsivät ratkaisuja tuodakseen tarjoamansa verkkoympäristöön.

Hankinnan digitaalisia työkaluja:

Suunnittelu

3D-ohjelmistot täydentävät suunnittelutyön digitaalista työkalupakkia. 3D-tekniikkaa hyödyntävissä yrityksissä suunnittelutiimi voi työstää samaa tuotetta eri paikoissa. 3D-suunnittelu on nopea prosessi ja se voi tukea personointia sekä tilausperusteista tuotantoa. Tuotteiden 3D-malleja voi käyttää myös myynnissä ja markkinoinnissa.

Suunnittelun 3D-työkaluja:

  • Assyst ja Avalution (3D-suunnittelutyökalu, 3D-body scanning, virtuaaliset sovituskopit, virtuaalisovitus avatarin avulla jne.)
  • Clo3D (muotialan 3D-suunnittelutyökalu)
  • Browzwear (3D-työkaluja mm. suunnitteluun ja markkinointiin)
  • PlatformE (tilausperustaista tuotantoa ja personointia tukeva 3D-tuoteperhe)

Myynti

Matkalaukkuelämälle löytyy virtuaalisia vaihtoehtoja myyntityötä tukemaan. Asiakastapaamiset onnistuvat verkossakin ja omaa brändiä voi tehdä tunnetuksi somessa ja verkkoalustoilla. Erilaiset online-tukut ja B2B-verkkokauppa-alustat yleistyvät. Jopa muotiviikot voi pitää verkossa verkkovideoiden, podcastien, webinaarien ja online-showroomien avulla.

Korkeatasoinen kuva- ja videomateriaali sekä moneen tarpeeseen taipuvat tuotekuvaukset nousevat arvoon arvaamattomaan. Viestinnän ja keskustelun välineitä ja tapoja kannattaa kokeilla ja kehittää monipuolisesti – ihmisten välinen vuorovaikutus on asia, jota moni jo kaipaa.

  • Faire (online-tukku, mukana vaatteet, asusteet, kodintekstiilit)
  • Fashion Cloud (muodin B2B-alusta)
  • Joor (muodin ja sisustuksen online-tukku)
  • Le New Black (showroom ja tukkumyyntialusta)
  • NuOrder (B2B-verkkokauppa-alusta)
  • Onetimeshow (online-messut Shanghaista)
  • Ordre (muodin virtuaali-showroom, luksus-segmentti)
  • Smartzer (videoratkaisuja verkkokauppaan, someen ja uutiskirjeisiin)

Jaa vinkkisi

Puuttuuko jotain? Jos sinulla on vinkkejä digityökaluista jaettavaksi muillekin yrityksille, kerrothan Anne Ruokamolle ja täydennämme tätä koostetta. Sharing is caring!

Ajankohtaista aiheesta

Halpatuotantoa on syytä rajoittaa – se edistäisi kestävää kehitystä ja kilpailukykyä

Suomalaisella designilla on tärkeä rooli talouskasvun rakentamisessa

Uutishuone