Digifoorumissa keskusteltiin digitaalisista kaksosista ja digitalisaatiosta myymäläkokemusten luomisessa

Torstaina 15.6. järjestetyssä Digifoorumissa käsiteltiin muotialan digitalisaatiota myymäläkonseptien ja -kokemusten luomisen sekä digitaalisen kaksosen konseptin kautta. Lisäksi tilaisuudessa esiteltiin keväällä alkanutta Digitaalinen murros muotialalla -hanketta ja sen edistymistä.

Liiton jäsenille järjestetyn koulutus- ja keskustelutilaisuuden ensimmäisessä osassa käsiteltiin myymäläsuunnittelua ja mitä mahdollisuuksia digitalisaatio luo myymäläsuunnitteluun ja uusien kokemusten luomiseen. Kuulimme Nanson vähittäiskaupan johtajan Jenni Homerin puheenvuoron myymäläkonseptien luomisesta ja suunnittelusta Nansolla. Nanson myymäläsuunnittelussa korostui erityisesti tilojen rakentaminen brändin mukaiseksi, asiakkaiden kuuntelu sekä yhtenäinen kokemus myymälöiden ja verkkokaupan välillä.  

Olesja Hännikäinen Accenturelta jatkoi aiheesta tarjoamalla katsauksen tulevaisuuden myymäläkokemuksiin. Puheenvuorossa esiteltiin, miltä myymäläkonseptit voisivat tulevaisuudessa näyttää ja miten erilaisia teknologioita voisi hyödyntää myymäläkokemusten luomisessa. Milloin saamme suomalaisiin vaateliikkeisiin esimerkiksi virtuaalisia vaatekaappeja tai magic mirror -peilejä, joiden avulla sovittaminen onnistuu vaatteita vaihtamatta? Entä tuleeko metaversumissa toimivista myymälöistä joskus valtavirtaa?  

Digital twins – tuotedataa, 3D-malleja ja paljon muuta 

Tilaisuuden toisessa osassa pureuduttiin digitalisoituviin tuotteisiin digital twin -käsitteen kautta. Digitaalinen kaksonen viittaa vaatteen tai asusteen virtuaaliseen versioon, jota voi hyödyntää reaaliaikaiseen monitorointiin, analysointiin ja kustomointiin tuotteen elinkaaren aikana. Reiman Digital Programs Director Mikko Linnaluoma avasi keskustelun aiheesta kertomalla, mitä digitaaliset kaksoset tarkoittavat heidän liiketoiminnassaan. Konkreettisina käyttötapauksina hän nosti esiin muiden muassa digitaalisen kaksosen hyödyntäminen kierrätys- ja korjauspalvelun toteuttamisessa, tuotteen rekisteröinnin, digitaalisen tuotepassin ja 3D-suunnittelun. 

Seuraavassa, Olesja Hännikäisen puheenvuorossa pääsimme jälleen kuulemaan tulevaisuuden visioista digitaalisiin kaksosiin liittyen hänen kertoessaan 3D-mallinnettujen vaatteiden hyödyntämisestä eri tarkoituksiin. Oli mielenkiintoista kuulla, kuinka tuotantoprosessin ohella 3D-malleja voi hyödyntää monipuolisesti vaikkapa markkinoinnissa, tuotekuvauksissa, peleissä ja virtuaalisissa myymälöissä tai showroomeissa. Lisäksi näimme, kuinka itsestään voi luoda avattaren, jonka avulla vaatteita voi sovittaa, yhdistellä ja muokata verkkokaupassa. 

Päivän päätteeksi Mikko Vidgren Savonian Digital and Circulal Fashion House -hankkeesta avasi digitaalista tuotekehitysprosessia, 3D-suunnittelua ja 3D-mallien käyttökohteita tarkemmin. 3D-suunnittelun hyötyinä hän nosti esiin ympäristökuormituksen ja kulujen vähentymisen, kun fyysisten mallikappaleiden sijaan hyödynnetään 3D-malleja sekä prosessin tehokkuuden. Mikko nosti esiin myös 3D-suunnittelun haasteita ja huomioitavia seikkoja, kuten käyttöönottoprosessin vaatimat ajalliset ja rahalliset resurssit sekä materiaali- ja värikommunikaation realistisuuteen liittyvät haasteet. 

Digifoorumin aiheet herättivät paljon keskustelua ja moniin näistä aiheista syvennytään lisää Digitaalinen murros muotialalla -hankkeen koulutuksissa ja tapahtumissa, joista luvassa lisätietoa myöhemmin!

Ajankohtaista aiheesta

Miltä näyttäisi digitaalisen tuotepassin käyttöönotto? Kuulumisia DPP-konsultointipilotista

Mitä kuuluu yrityksien digistrategia-piloteille?

Uutishuone