Fablehti.fi 12/2020: Pehmeät paketit pukinkonttiin | Reiman eväät menestykseen | Koronasohva ja hyvän kierre

Kovan vuoden jälkeen ihmiset tarvitsevat pehmeitä paketteja. Fabin joulunumero on omistettu pehmeille lahjoille ja suomalaisille tekstiilialan yrityksille.

Kuratoimme inspiraatioksi jouluostoksille 30 ylellisen ihanaa lahjavinkkiä suomalaisilta valmistajilta.

30 suomalaista lahjaideaa pukinkonttiin – katso inspiroivat kuvat


Kysyimme viideltä muodin ammattilaiselta, miltä suomalaisyritykseltä he itse ostaisivat tuotteita. Ensin vastasi Billebeinon perustaja Ville Leino, ja sen jälkeen aina se, jota edellinen kehui.

Näitä suomalaisbrändejä muodin ammattilaiset itse ostavat


Lasten ulkoiluvaatebrändi Reima on lähtenyt toimitusjohtaja Elina Björklundin kaudella hurjaan kansainväliseen kasvuun. Videolla Björklund kertoo tärkeimmät oppinsa siitä, miten suomalaisesta brändistä tehdään maailmalla menestys.

Kuinka suomalaisbrändi menestyy maailmalla? Reiman Elina Björklund jakaa videolla oppinsa


Elämä ilman meitä on Suomen Tekstiili- ja muoti ry:n ja sen jäsenyritysten kampanja. Elämä ilman tekstiilejä ja ilman suomalaisia tekstiili- ja muotialan yrityksiä näyttäisi nimittäin kovin erilaiselta.

Tutustu Elämä ilman meitä -kampanjaan


Urheiluvaatteita valmistavan Népran perustaja ja toimitusjohtaja Anna-Mari Niutanen kertoo, millä tavoilla suomalaisyritys tekee vaatteistaan mahdollisimman vastuullisia.

Sporttivaatekin voi olla vastuullinen – näin Népra sen tekee


Suomalaisten tuotteiden suosiminen hyödyttää yrityksiä ja ihmisiä laajasti. Sen tietää sisustustekstiilejä ja huonekalupehmusteita valmistavan Lennolin toimitusjohtaja Pirjo Pystykoski-Sopanen. Hän on keväästä lähtien saanut palkata lisää väkeä Jalasjärven-tehtaalle koronasohvien ja -suojatakkien ansiosta.

Koronasohvat ja -suojatakit kasvattivat Lennolin bisnestä ja toivat hyvän kierteen


Vähintään 80 prosenttia suomalaisen brändin Suomessa myydyn tuotteen hinnasta jää tänne esimerkiksi veroina ja palkkoina, kirjoittaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Lasse Wendelin.

”Kun ostat suomalaista, siitä hyötyy koko Suomi”