Fab-poiminta: Lähde vaikka Alaskaan

Vaatebrändi Makia on kasvanut menestyksekkäästi. Mika Martikainen kertoo, miten Makia on onnistunut erottautumaan ja saanut mielenkiinnon heräämään. Artikkeli on julkaistu Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Fab-lehdessä.

Makia
Markkinointi & Mainonta -lehti rankkasi 2001 perustetun Makian top 10 kiinnostavimman suomalaisen brändin joukkoon.
2016 brändin liikevaihto oli 4,5 miljoonaa euroa.

Lue lisää Fab-lehdestä

”Olemme kuvanneet brändikuvia ja katalogeja muualla kuin Suomessa, esimerkiksi Australiassa ja Alaskassa. Aiemmin emme käyttäneet ammattimalleja vaan malleina oli ystäviä, tuttavia tai kadulta bongattuja Makian näköisiä persoonia. Niin saimme erottuvaa kuvamateriaalia.

Kaupanteossa on kyse siitä, että erottuu kilpailijoista ja saa mielenkiinnon heräämään. Perustimme verkkokaupan 2010 vain englanniksi, sillä se on yrityksemme kieli. Suomalaisasiakkaat kyselivät asiakaspalvelulta englanniksi, kun luulivat meitä ulkomaalaiseksi yritykseksi.

Iso osa kansainvälistä menestymistä on se, että pystyy toimittamaan sovitut tilaukset sovitussa ajassa. Yhdessä vaiheessa tuotimme kaiken Kiinassa. Merirahdin takia tuotantoaikataulu venyi kuitenkin niin pitkäksi, ettemme pystyneet odottamaan ennakkotilauksia, vaan jouduimme tilaamaan tuotannon omien ennusteiden tai tuotantominimien pohjalta. Siksi siirsimme suurimman osan tuotantoa lähemmäksi Eurooppaa, muun muassa Turkkiin.

Makia 2.0 alkoi siitä, kun supistimme malliston määrää, luovuimme alennusmyynneistä ja keskityimme klassikoihin ja mainstreamimpiin tuotteisiin.”

Kuva: Mika Martikainen tuli Makiaan 2009, jolloin ­Makian varsi­nainen kansain­välistyminen alkoi.

Artikkeli on julkaistu Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Fab-lehdessä. Voit lukea lehden kokonaisuudessaan täältä.