Fab-poiminta: Ole sydämen asialla

Kun Neulomon myyntijohtaja Marika Snellman puhuu some-markkinoinnista, kannattaa kuunnella. Artikkeli on julkaistu Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Fab-lehdessä.

Neulomo on vuonna 2016 perustettu vaate­merkki, jolla on yli 18 000 Facebook-seuraajaa. Nokian Neulomo Oy pyörittää tehdasta, jolla Neulomon vaatteet valmistetaan.

Lue lisää Fab-lehdestä

– Meidän some-tekemisemme ­perustuu siihen, että kysymme kysymyksiä vain, kun haluamme oikeasti kuulla ­vastauksen.

Yksi tällainen kysymys julkaistiin kesällä 2016, kun Neulomo kysyi Facebook-sivuillaan, haluaisiko joku asiakkaista, tavallisista suomalaisista naisista, ryhtyä merkin vaatteiden mannekiiniksi. Yhteystiedoksi annettiin myyntijohtajan sähköpostiosoite.

Hakemuksia tuli 825.

– Ajattelin, että maksimissaan parikymmentä rohkeaa lähettäisi kuvansa ja mittansa. Mutta siellä oli power point -esityksiä, videohakemuksia, pitkiä ja syvällisiä tarinoita. Shortlistalle pääsi 150 naista, Snellman kertoo.

Esimakua vahvasta fanituksesta oli saatu jo alkukesästä, kun Snellman kumppaneineen julkaisi tiedotteen, että Nokian Neulomo Oy ostaa Nanson vanhan tehtaan liiketoiminnan ja että samalla lanseerataan vaatemerkki Neulomo.

Pieni kampanja tavoitti Facebookissa hetkessä 250 000 kontaktia, ja parintuhannen vaatteen ennakkoerä myytiin loppuun puolessatoista päivässä.

Snellman uskoo, että Neulomon menestys somessa perustuu ennen kaikkea aitouteen ja siihen, että perinteikkään nokialaisen tehtaan pelastaminen meni ihmisten sydämiin.

– Parilla sadalla eurolla saa somessa paljon aikaan, kun juttu on hyvä. Huono juttu ei lennä, vaikka satsaisi kuinka paljon rahaa. Pitää olla sydämen asialla, vaikka se kuulostaakin kornilta.

Artikkeli on julkaistu Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Fab-lehdessä. Voit lukea lehden kokonaisuudessaan täältä.