Fab-poiminta: Pysy aitona

Ville Leino on entinen NHL-kiekkoilija, jonka vaatemerkki Billebeino on kivunnut parissa vuodessa kulttisuosikiksi. Siihen on ainakin kolme syytä. Artikkeli on julkaistu alun perin Fab-lehdessä.

Usko hyvään fiilikseen

Billebeino

Ville Leinon ja Juhani Putkosen perustama yritys valmistaa ison osan tuotteistaan, muun ­muassa hupparit, 100% kierrätetystä materiaalista.

Vuoden 2017 liikevaihto asettuu noin 1,6 miljoonaan euroon.

Fab

Fab on Suomen Tekstiili & Muoti ry:n julkaisema tekstiili- ja muotialaan keskittyvä lehti.

Lue Fab-lehteä

”Kaikki lähti logosta, jonka löysin kiinalaisesta kirjasta. Muokkasin sitä vähän ja aloin signeerata sillä taulut, joita maalasin. Kun ystäväni Juhani Putkonen tuli Amerikkaan kylään, hän huomasi logon heti ja kysyi, mikä tuo on.

Samalla reissulla Juhani näytti, miten Instagram toimii. Innostuin ja perustin oman tilin, jonka kuvaksi valitsin logon. Nimeksi laitoin Billebeino, koska en halunnut, että tilistä tulee NHL-kiekkoilija Ville Leinon virallinen tili.

Kun olin Jyväskylän MM-ralleissa DJ-keikalla, teetimme läpällä logosta tarroja. Ihmiset liimailivat tarroja paitoihin ja lippiksiin ja olivat niistä niin innoissaan, että hain merkille trademarkin. Ensimmäiset pipot ja lippikset teimme huviksemme, lähinnä kavereille.

Kun 200 lippistä myytiin alle kahdessa tun­nissa, tajusimme, että tälle on tilausta.”

Ville Leinon vaatemerkki on kasvanut vauhdikkaasti. ”Meillä on ollut suunnitelmallista se, ettei meininki saa olla liian suunnitelmallista”, hän sanoo.

Anna lippis kaverille

”Päätimme heti, että teemme niukkoja eriä, ettei vaatteita jää varastoon pyörimään. Emme tehneet mitään erityistä lanseerausta tai markkinointikampanjaa, vaan annoimme pipoja ja lippiksiä kavereille ja tutuille. Väänäsen Ossi ja Dahlmanin Jenni olivat varmaan ensimmäisiä.

Kun he ja muut kaverit käyttivät pipoja ja lippiksiä Instagram-kuvissaan, ihmiset alkoivat etsiä, että mikä tämä Billebeino oikein on. Se oli hämyistä fiilistelyä, vähän niin kuin salaseura.

Kun saimme uuden erän, postasimme Facebookiin ja Instagramiin kuvan, että nyt on tällaista tarjolla, näin voit tilata. Juhani keksi sloganin #areyoubillebeino, jota ihmiset alkoivat lisätä kuviinsa.”

Suunnittele, ettet suunnittele

”Se ei ole brändäystä, että ajattelee koko ajan brändäystä. Ihmiset huomaavat, jos yrittää liikaa. Meillä on aina ollut suunnitelmallista se, ettei meininki saa olla liian suunnitelmallista. Olemme valinneet yhteistyöprojektitkin sen mukaan, mikä on tuntunut oikealta. Esimerkiksi Hartwallin lonkero, jolle suunnittelimme oman vaatemalliston, on suomalainen perinteikäs oman tiensä kulkija, uniikki niin kuin mekin.

Kun pitää kiinni asioista, joihin uskoo ja jotka ovat omasta mielestä cooleja, homma pysyy ­aitona.”

Lue Fab-lehti kokonaisuudessaan

­