Fab-poiminta: Vain mielikuvitus on rajana

Mistä lähteä liikkeelle, jos haluaa älyä vaatteisiin? Suunnon Kimmo Pernu tietää. Artikkeli on julkaistu Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Fab - Future, Innovations & Business -lehdessä.

Suunto

Urheiluinstrumenttien suomalainen markkinajohtaja Suunto kuuluu Amer Sports -konserniin.
Suunnon liikevaihto vuonna 2016 oli 142 miljoonaa euroa.

Lue lisää Fab – Future, Innovations & Business -lehdestä

”Markkinoilta löytyy älyvaatteita, jotka on tehty vain siitä ilosta, että on saatu tehtyä jokin teknologinen ratkaisu. Me lähdemme aina liikkeelle käytäntö ja ongelmanratkaisu edellä. Suomen pimeässä talvessa hyötyä voisi olla vaikka vaatteisiin integroiduista huokeista valosensoreista, jotka sytyttelevät asuun huomiovaloja tarpeen tullen.

Kun teimme Reimalle ReimaGo-liikesensoria lastenvaatteisiin, pohjalla oli ajatus motivoida lapsia liikkumaan. Halusimme, ettei mittalaitteen käytöstä tule lapsen arkea hallitsevaa vaan sen voi unohtaa taustalle ja katsoa tulokset vanhemman puhelimesta, kun siltä tuntuu. Siksi teimme vaatteeseen kiinnitettävän sensorin.

Koska yhteydenottoja tekstiilivalmistajilta on tullut paljon, kehitimme Movesensen. Se koostuu kehitystyökaluista, sovellusliittymistä, anturista ja tuesta, jota tarjoamme. Kuka tahansa voi kehittää liikesensorin rajapintaan omaa ohjelmistokoodia.

Esimerkiksi työvaatevalmistaja voisi kehittää vaatteen, jonka avulla voitaisiin seurata, kuinka paljon fyysistä aktiviteettia päivään liittyy ja kuormittuuko työntekijä turvallisesti.

Suomesta julkisista yhteisöistä löytyy paljon tietotaitoa. Joten jos mieleen tulee tietty tarve, voi vaikka soittaa VTT:lle ja kysyä, kuka sen parissa puuhastelee. He ovat hyvin verkostoituneita teollisuuden kanssa. Teknologian kanssa vain mielikuvitus on rajana.”

Artikkeli on julkaistu Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Fab – Future, Innovations & Business -lehdessä. Voit lukea lehden sekä aiemmin ilmestyneen Fashion, Lifestyle & Business -numeron kokonaisuudessaan täältä.