Fab-poiminta: Voit muuttaa maailman

Kestävä suunnittelu on näppärä markkinointitermi. Mutta mitä tekoja sen taakse pitäisi kätkeytyä? Annetaan Anna Ruohosen kertoa. Artikkeli on julkaistu Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Fab-lehdessä.

Anna Ruohonen on Pariisissa asuva muotisuunnittelija. Hän tekee vaatteita, jotka kestävät sekä designin että laadun puolesta aikaa. Anna Ruohonen Paris on mittatilauspohjainen mallisto, AR by Anna Ruohonen valmisvaatemallisto.

Lue lisää Fab-lehdestä

Tee kaunista

”Kun ekovaatteista alettiin puhua 1990-­luvun lopussa, estetiikka unohdettiin täysin. Ne olivat sellaisia hippirääsyriekaleita, kengänpohjien piti olla lähes syötäviä. Alkuvaihe jätti pitkään tietynlaisen leiman ekovaatteille. Ihmiset ajattelivat, että niitä pitämällä joutuu luopumaan jostain. Vaatteissa ulkonäkö on aina tärkein. Estetiikka on primitiivinen tarve. Ihminen katsoo ensin vaatteen ulkonäköä, koskettaa materiaalia ja tarkistaa vasta sitten materiaalilapun. Järjestystä ei pidäkään yrittää muuttaa. Ekologisuus ei ole tärkein ostoperuste, vaan se on plussaa.”

Muista mittakaava

”Minua ärsyttää leikkaa-liimaa-meininki, josta puhutaan ekologisena muotina. Tai että UFF on ekologinen ratkaisu. Ovathan ne askelia, mutta eivät muuta ongelman ydintä ja johtavat ajattelua pinnalliselle tasolle. Kun kierrätyskuidut tulevat käyttöön laajamittaisesti, mittakaava on silloin aidosti merkittävä. Olemme paraikaa muutoksen kynnyksellä. Kohta pääsemme näkemään teknisiä innovaatioita, jotka mahdollistavat tämän. Silloin puhutaan tuhansista tonneista tekstiilijätettä, joka voidaan kierrättää.”

Ymmärrä mistä hinta muodostuu

”Mitä tarkoittaa, että jokin on halpa? Halpa hetkellisessä ostotilanteessa. Mutta onko se halpa kolmen vuoden päästä? Halpa ympäristölle? Planeetalle? Ihmiskunnalle? Ymmärrän, jos joku sanoo, ettei minulla ole nyt varaa tähän. Mutta väitän, että halvan ja kalliin käsitteet ovat suuri huijaus. Hintaa ei ajatella eettisesti. Trendiguru Li Edelkoort esitti ajatuksen, että vaatteille asetettaisiin hinnoittelun alaraja. Missä valmistus ikinä tapahtuukaan, siitä pitää maksaa ­kunnollinen korvaus työntekijöille.”

Ajattele uusiksi

”Toivoisin, että vanhanajan suhtautuminen vaatteisiin tulisi takaisin. Tuntuu, että nykyajassa on kummallinen kierouma, että ihmiset eivät saa tyydytystä itse tuotteesta vaan ostamisen aktista. Tilanne pitäisi kääntää niin, että tuote tuo tyytyväisyyttä ja onnellisuutta. Se voisi helpottua, jos tuotetta varten olisi joutunut säästämään. Tarvitseeko kukaan kymmeniä mekkoja?”

Pyri kohti täydellistä

”Työskentelin ennen omaa merkkiä pitkään Martin Margielalla ja opin siellä kyseenalaistamaan muodin systeemin. Miksi aina pitäisi luoda uutta? Margiela esimerkiksi värjäsi edellisen sesongin koko malliston – ja se oli uusi mallisto. Tai hän piti mallistossa tuotteita, jotka eivät heti myyneet, tavallaan opetti ihmiset näkemään visionsa. Omassa mallistossani on samoja tuotteita sesongista toiseen. Täysin uusia malleja on mallistossa vain osa. Jatkokehittelen tuotteita jatkuvasti ja muutan niissä pieniä asioita. Pyrin kohti täydellisempää materiaalin ja muodon symbioosia.” Fab

Artikkeli on julkaistu Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Fab-lehdessä. Voit lukea lehden kokonaisuudessaan täältä.