Fablehti.fi 10/2020: Apulaisprofessori kasvattaa kangasta villasta ja sienistä. Näin suomalaisyritykset myyvät maailmalle korona-aikana

Lokakuun Fablehti.fi on jälleen tuhti lukupaketti! Uudessa numerossa sukelletaan niin hulluihin kokeiluihin kuin myös suomalaisyritysten käytännön vinkkeihin siitä, miten myydä tuotteita maailmalle, kun messuja ei ole. Entä miksi yrityksen kannattaa hankkia on brändikumppanuuksia?

”Nyt on hullujen ideoiden aika!” sanoo maailmalla uraa tekevä, kestävään muotiin erikoistunut apulaisprofessori Timo Rissanen. Hän kertoo, miten koronavirus vauhdittaa vaatebisneksen vääjäämätöntä muutosta.

Apulaisprofessori kasvattaa kotona kangasta lampaanvillasta ja sienistä – lue miksi muidenkin pitäisi


Pyysimme neljää suomalaisyritystä kertomaan parhaat ideansa siihen, miten poikkeusaikanakin saa jälleenmyyjät ostoksille. Kansainväliset myyntimessut ovat tekstiili- ja muotialan yrityksille tärkein kanava jälleenmyyjien tavoittamiseen, mutta ne on koronan takia peruttu.

Suomalaisyritysten uudet tavat myydä maailmalle, kun messuja ei ole


Huonekaluvalmistaja Hakola tekee jatkuvasti yhteistyötä muiden brändien kanssa. Toimitusjohtaja Annaleena Hakola kertoo, miten löytää omalle brändille sopivia kumppaneita.

Annaleena Hakola: Näin hyödyt brändikumppanuuksista


Miten kertoa vastuullisuudesta kiinnostavasti? Vaikuttavuusviestintää kehittävän ohjelmisto-start-upin AskKaukon toimitusjohtaja Klaus Matilainen vastaa.

Tyhmä kysymys: Miten yritys voi kertoa vastuullisuudesta niin, että kuluttaja kiinnostuisi?


Kuitukangasvalmistaja Ahlström-Munksjö kehitti keväällä ennätysajassa uuden kasvomaskimateriaalin. Aiemmin teollisia ilmansuodattimia valmistanut Tampereen-tehdas tarttui nopeasti uuteen tuotantoon. Myyntipäällikkö Otto Kivi kertoo, miten koko organisaatio saatiin mukaan muutokseen.

Nopea muutos maskikankaan valmistajaksi – näin se onnistui


Korona-aikana moni tekstiili- ja muotialan yritys on kehittänyt uusia tuotteita tai hakenut uusia markkinoita verkkokaupan kautta. Muutoksessa ei pidä unohtaa aineettoman omaisuuden suojaamista, kirjoittaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n lakimies Varpu Laankoski.

”Kehititkö upean uuden tuotteen? Muista turvata aineeton omaisuutesi”