Fablehti.fi 1/2020: Mitä sinun tule tietää Z-sukupolvesta, lohkoketjuista ja disruptiosta, joka muuttaa tekstiilialaa

Tammikuun Fablehti.fi: Z-sukupolvi odottaa brändeiltä uutta kantaaottavuutta. Lohkoketjut mullistavat tuotannon jäljitettävyyden ja läpinäkyvyyden. Perttu Pölönen kertoo, miksi sinun pitäisi kiinnostua disruptiosta.

Fab on Suomen Tekstiili & Muoti ry:n julkaisema tekstiili- ja muotialaan keskittyvä lehti.

Fablehti.fi on kuukausittain päivittyvä ratkaisukeskeinen verkkomedia.

Painettu Fab-lehti ilmestyy 1-2 kertaa vuodessa.

Milleniaaleja nuorempi Z-sukupolvi on jo pian astumassa työelämään. Millaisia he ovat ja mitä he ­haluavat brändeiltä?


Z-sukupolvi odottaa brändeiltä uutta kantaaottavuutta

Pian voit tietää napin painalluksella, ­­minkä nimisen alpakan villasta ­neuleesi on tehty, kun lohkoketjuteknologia ­mullistaa ­tuotannon jäljitettävyyden ja läpinäkyvyyden


Ketjureaktio: mitä jokaisen pitäisi tietää lohkoketjuista

Perttu Pölönen on 24-vuotias keksijä, säveltäjä ja tuore kirjailija. Futuristi ja puhuja, joka innostaa yrityksiä ajattelemaan tulevaisuutta ja varautumaan muutokseen. Kysyimme Pölöseltä, miksi tekstiili- ja muotialan yrityksen pitäisi olla kiinnostunut disruptiosta.


Perttu Pölönen disruption maailmassa: ”Älä ole ensimmäinen, vaan nopea kakkonen”

Innovaation voi kehittää myös ilman aiempaa kokemusta. Niin teki Vaatelaastarin ystävänsä kanssa keksinyt Jetta Liukkonen.


Vaatelaastarin Jetta Liukkonen: ”Kysy niin opit”

”Noin 10% ostajista voi osua vahingossa ständille ja muut 90 % ovat sovittuja tapaamisia.” Tämän ja monta muuta vinkkiä antaa messukonkari, Makian kaupallinen johtaja Totti Nyberg.

”Harva ostaja kompastuu ständille tilaamaan” – Konkarin vinkit muotimessuille

Nyt on aika kääntää huomio siihen, mitä jokainen yritys, päättäjä ja yksittäinen kuluttaja voi osaltaan tehdä ilmastonmuutoksen ratkaisemiseksi, kirjoittaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n vastuullisuusasiantuntija Satumaija Mäki.


”Me kaikki voimme toimia ilmastonmuutoksen ratkaisemiseksi”