Fablehti.fi 11/2020: Uusilla suomalaisilla kuiduilla on miljardien bisnesmahdollisuudet. ”Where is the liquor” – näin Varustelekan myynti kasvoi Yhdysvalloissa

Marraskuun Fablehti.fi on täynnä inspiroivaa luettavaa! Perehdymme mm. uusien tekstiilikuitujen maailmaan, Yhdysvaltain-valloituksen askelmerkkeihin ja verkkokauppajätti Amazonissa menestymisen salaisuuksiin.

Biopohjaiset tuotteet ovat päivän sana. Jos et ole aiemmin seurannut selluloosapohjaisten tekstiilikuitujen kehitystä, nyt on hyvä aika siirtyä globaalin kilpajuoksun katsomoon. Suomi on innovoinnin kärkikahinoissa, ja pääpalkintona on miljardien eurojen uusi bisnes.

Uusilla selluloosapohjaisilla tekstiilikuiduilla on miljardien bisnesmahdollisuudet – ja Suomi on nyt kehityksessä maailman kärjessä


Varusteleka on kasvattanut verkkomyyntiään Yhdysvaltoihin vuoden aikana peräti 92 prosenttia. Toimitusjohtaja Jari Laine kertoo tärkeimmät oppinsa vaikean markkinan valloittamiseen.

”Lausutaan kuin where is the liquor” – lue miten Varustelekan nettimyynti lähti kasvuun Yhdysvalloissa


”Jos tuotteessa on jotain sellaista, mitä muilla ei ole, Amazonissa on valtavasti potentiaalia.” Suomalaisen Delipapin myyntijohtaja Jaakko Tikkanen kertoo, miten Muumi Baby -vaipat löysivät yleisönsä Amazonissa.

Miten erottua Amazonissa? Näin Delipap sai tuotteensa nousemaan esille


Bypiasin perustaja Pia Erlund ei ymmärrä, miksi moni muotialan yritys unohtaa Pinterestin ja satsaa vain Instagramiin. Pinterest on ollut valtakunnallisella yrittäjäpalkinnolla palkitulle Erlundille avain kansainväliseen menestykseen.

Tyhmä kysymys: Mitä hyötyä Pinterestistä on vaatefirmoille? (Vastaus: uskomattoman paljon)


3D-suunnittelu säästää aikaa ja ympäristöä ja karsii turhia työvaiheita. Mutta tämä on vasta alkua, uskoo Haltin Head of Operations Laura Roman. Hän kertoo, miten 3D-suunnittelua voi hyödyntää.

Ekologista ja helppoa – tämän takia 3D-suunnittelusta kannattaa syttyä


Suomeen on muodostunut uusien, aiempaa ekologisempien tekstiilikuitujen keskittymä. Keskeistä on, että kuitukehittäjät tekevät yhteistyötä maailman huippubrändien kanssa. Sitä kautta miljardimarkkinat avautuvat yrityksille, kirjoittaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n asiantuntija Katri Pylkkänen.

”Maailmaa ei valloiteta yksin: kumppanuudet ovat avainasemassa, kun suomalaiset kuidut muuttavat tekstiilialaa”