Fablehti.fi 5/2020: Ahlstrom-Munksjö ja Suominen kehittivät materiaalit hengitysuojaimiin, Amazon tulee, puheenaiheena kestävämpi tulevaisuus

Toukokuun Fablehti.fi:ssa kuitukangasyritys Ahlstrom-Munksjön Tampereen myyntipäällikkö Otto Kivi että Suomisen tuotekehityspäällikkö Miika Nikinmaa kertovat koronakriisin tuoman tarpeen hengityssuojainmateriaalia varten ja miten kehitystyötä on tehty. Yrityksellä on strategia — miksi ei myös somettamisella? Chief Customer Officer Kaisa Alapartanen LM Somecolta kertoo vinkit somessa menestymiseen. Suomalaisen lampaan villalle on nyt kysyntää, ja sen käyttöä halutaan lisätä, jossa Pirtin kehräämö on yksi muutoksen tekijöistä.

Suomessa kukaan ei ole valmistanut hengityssuojaimia tai kirurgisia suu-nenäsuojia – eikä materiaalia niitä varten. Kuitukangasvalmistajat Ahlstrom-Munksjö ja Suominen tekivät muutamassa viikossa kehitystyön, johon normaalisti kuluisi pari vuotta.

Kahden vuoden työ neljässä viikossa: Näin Ahlstrom-Munksjö ja Suominen kehittivät materiaalit hengitysuojaimiin

Viestintätapamme ja viestintäkanavat kehittyvät koko ajan. Chief Customer Officer Kaisa Alapartanen LM Somecolta kertoo vinkit somessa menestymiseen.

5 vinkkiä yrityksesi säkenöivään somestrategiaan

Verkkokauppajätti Amazonia odotetaan Pohjoismaiden markkinoille ensi syksyn aikana. Se tietää isoa mullistusta myös tekstiili- ja muotialan markkinaan. Toni Kallio Commerce 8:sta kertoo Fablehti.fi:ssa, millaisiin muutoksiin yritysten tulee varautua jo etukäteen.

Amazon tulee! Näin yritys voi varautua muutokseen

Tekstiili- ja muotialan konkarille, Maija Arelalle, värit ovat läsnä koko ajan. Jonkun mielestä Maija Arelan värien käyttö voi mennä joskus jopa äärimmäisyyksiin hänen valitessaan asua päivän tunnelman sävyihin. Se ei häntä haittaa. Värit ovat kantava tekijä myös nykyisessä Arelan nimeä kantavassa yrityksessä. Maija Arela jakaa oppejaan matkan varrelta.

Ytimessä: Maija Arelalle värit ovat elämäntapa

Suomalaisen lampaan villalle on nyt kysyntää, ja sen käyttöä halutaan lisätä. Toistaiseksi vajaa kolmannes suomalaisesta villasta käytetään hyödyksi, mutta Pirtin kehräämö on yksi muutoksen tekijöistä.

 

Koronakäsitöissä Pirtin kehräämön suomalainen villa on valttia

Koronakriisi ei anna oikeutusta sille, että unohtaisimme tekstiiliteollisuuden kestävyysvajeen haasteet. Kestävyys on ainoa mahdollinen tapa luoda tulevaisuuden toimintaedellytyksiä, kirjoittaa Outi Luukko, joka on tekstiilikierrätysyritys Resterin hallituksen puheenjohtaja ja työvaateyritys Touchpointin toimitusjohtaja.

Outi Luukko: ”Myös kriisiaikana meidän pitää rakentaa kestävämpää tulevaisuutta”