Fablehti 2/2021: Peter Vesterbackan opit pelialan kasvusta | Makia aikoo tuplata liikevaihtonsa | Tätä H&M etsii sijoituksiltaan

Verkkomediamme Fablehti.fi:n uusimman numeron teemana on kasvu.

Peliala kuuluu niihin suomalaisiin toimialoihin, jotka ovat menestyneet kansainvälisessä kuluttajabisneksessä. Mitä tekstiili- ja muotiala voisi oppia pelialalta? Sen meille kertoo alan pioneeri, Angry Birdsit maailmalle vienyt Peter Vesterbacka.

Pelialan yritykset osaavat kasvaa: Peter Vesterbacka kertoo, mitä niiltä kannattaa oppia


Makia aikoo tuplata liikevaihtonsa 20 miljoonaan euroon vuoteen 2025 mennessä. Strategia sisältää isoja kansainvälisiä digikauppajättejä, satsausta naisten vaatteisiin ja myymälöiden valtauksia.

Makia aikoo tuplata liikevaihtonsa – tässä suunnitelma


Mitä trendejä tekstiili- ja muotialan sijoittajat seuraavat vuonna 2021? Kysyimme asiaa ruotsalaisjätti H&M:n sijoitusyhtiön H&M CO:LABin johtajalta Nanna Andersenilta.

Mitä isot sijoittajat etsivät vuonna 2021 – H&M:n sijoitusyhtiön johtaja vastaa


Mitä pitää ottaa huomioon, kun yrittää saada sijoittajan innostumaan omasta bisnesideasta? Mistä sopivan sijoittajan edes löytää? Kokenut neuvonantaja ja sijoittaja, Aalto-yliopiston professori emerita ja useiden yritysten hallituksissa istunut Ainomaija Haarla jakaa parhaat vinkkinsä myyntipuheeseen enkelisijoittajan roolissa.

Enkelisijoittaja Ainomaija Haarla: Näin rakennat täydellisen pitchin


88-vuotias perhekonserni SGN Group osti lastenvaatebrändi Metsolan. Nyt yhteisenä unelmana on kasvattaa Metsolasta kansainvälinen designbrändi. SGN:n varatoimitusjohtaja Stefan Nieminen ja Metsolan yrittäjä Riina Pulkkinen kertovat, mitä yrityskaupassa kannattaa ottaa huomioon.

Kasvuun yrityskaupoilla – Metsolan ja SGN Groupin 5 oppia yhdistymisestä


Suomalaisten tekstiili- ja muotialan yritysten menestys perustuu neljään vahvuuteen, joita ovat korkean jalostusarvon tuotteet, kestävyys, vastuullisuus ja digitalisaatio. Kasvu ei synny itsestään, vaan sen tekevät visionääriset osaajat, jotka vievät yrityksiä eteenpäin ja antavat niille kasvot, kirjoittaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.

”Kasvulla on kasvot ja suunta – suomalaisen tekstiili- ja muotialan neljä vahvuutta”