IPR-oikeudet: Marimekko painottaa klassikkojen suojaamista ja päämarkkina-alueitaan

Marimekko on tunnettu designtalo, jolla on pitkät perinteet immateriaalioikeuksien suojaamisessa. Brändiin ja tuotteisiin liittyvien oikeuksien suojaamista pidetään Marimekolla erittäin tärkeänä.

IPR = Intellectual Property Rights = immateriaali-oikeudet / aineettomat oikeudet

Lue lisää Mitä jokaisen yrityksen on tiedettävä IPR-oikeuksista -julkaisusta

Brändin ja tuotteiden suojaaminen sekä oikeudenloukkauksiin puuttuminen on tärkeää tekstiili- ja muotialalla. Tuore julkaisu Näin suojaat tuotteesi ja hyödynnät luovan työn tulokset: Mitä jokaisen yrityksen on tiedettävä IPR-oikeuksista tarjoaa 10 keskeistä vinkkiä IPR-oikeuksiin.

Marimekon päälakimies Tiina Lencioni kertoo julkaisussa Marimekon IPR-strategiasta:

– Strategiassa olennaista on määritellä, mihin suojauksessa keskitytään ja mitkä ovat yhtiön toimintatavat”, Lencioni sanoo.

Marimekossa on pidetty tärkeänä sitä, että IPR-oikeudet suojataan päämarkkina-alueilla sekä siellä, mihin toimintaa ollaan suuntaamassa. Marimekolle tärkeitä markkina-alueita ovat esimerkiksi EU, USA, Kiina, Australia ja Japani.

Tuotekohtaisessa suojauksessa keskitytään tuotteisiin, joiden oletetaan olevan pitkäkestoisia ja joissa on klassikkoainesta. Tällaisia ovat esimerkiksi Carina Anderssonin vaasit ja Sukat makkaralla -lasisarja. Marimekko pitää tärkeänä myös lisensoitavien tuotemerkkien suojaamista.

Marimekko on suojannut päätavaramerkkinsä hyvin kattavasti sekä sanamerkkinä että kuviomerkkinä. Lisäksi Marimekko on suojannut tavaramerkein tunnetuimpia kuosejaan kuten Unikon, Kaivon ja Lumimarjan. USA:ssa kuoseja on suojattu myös tekijänoikeusrekisteröinneillä.

Marimekon kuviot ovat tunnettuja ja niitä jäljitellään. Loukkauksiin puuttumista on jouduttu kuitenkin miettimään strategisesta näkökulmasta, koska kaikkiin oikeudenloukkauksiin ei ole mahdollista puuttua.

Marimekolle haasteita ovat aiheuttaneet mm. kiinalaiset verkkokaupat, jotka myyvät väärennöksiä. Tilannetta on kuitenkin pystytty parantamaan johdonmukaisella toiminnalla verkkokauppatoimijoiden kanssa.

EU:n tai USA:n alueella yhtiö on yleensä saanut toiminnan loppumaan lähettämällä loukkaajalle kieltokirjeen.

– Loukkauksiin puuttumisessa kannatta huomioida eri markkina-alueiden erityispiirteet, Lencioni vinkkaa.

Tiina Lencioni muistuttaa aloittelevia yrityksiä IPR-oikeuksien suojaamisen tärkeydestä ja kehottaa olemaan ajoissa liikkeellä.

 

Lataa itsellesi Mitä jokaisen yrityksen on tiedettävä IPR-oikeuksista -julkaisu, josta saat 10 hyödyllistä vinkkiä tavaramerkkien, mallioikeuksien, patenttien ja muiden IPR-oikeuksien hyödyntämiseen.

 

Kuva: Marimekko on rekisteröinyt ikonisen  Unikko-kuosinsa omaksi tavaramerkikseen.