Joutsen täyttää 80 vuotta

Siitä on jo 80 vuotta, kun Eero Kotkasaaren isoisä Marius Pedersen keksi itselleen ja perheelleen uuden harrastuksen. Pian ”harrastus” untuvatuotteiden parissa työllisti koko perheen. Joutsenen tarina oli alkanut.

Nyt untuvatakkeja ja vuodevaatteita valmistavan Joutsen Finland Oy:n johdossa on jo neljäs sukupolvi. Alan vaikuttajana tunnettu Eero Kotkasaari jättäytyi tänä vuonna hallituksen puheenjohtajaksi, ja toimitusjohtajana aloitti hänen poikansa Matias Kotkasaari.

Miltä yrityksen tarina näyttää, kun katselee menneitä 80 vuotta, Eero Kotkasaari?

– Tämä yrityshän oli maahanmuuttajan perustama, äitini isä oli tanskalainen. Ja nykyisin puhutaan, ettei maahanmuuttajia tarvita, Kotkasaari hymähtää.

Hän kertoo, että yrityksen filosofia on pysynyt alusta asti samana: hyvät tuotteet ja hyvä henki firmassa pitävät asiakkaat tyytyväisinä, ja siellä on mukava työskennellä.

Puolet tuotannosta vientiin

Suomalaiset tuntevat Joutsenen untuvatakit ja vuodevaatteet hyvin. Peräti puolet Joutsenen tuotannosta menee kuitenkin vientiin. Merkittäviä vientimaita ovat Venäjä, Japani ja Etelä-Korea.

Venäläisiä kiinnostavat erityisesti takit, Aasiassa taas vetävät vuodevaatteet. Aasiaan myydään myös pääosa ylellisistä ja kalliista haahkanuntuvapeitteistä, joiden täyte poimitaan käsin Ahvenanmaalta haahkanpesistä pesimäkauden päätyttyä. Haahkanuntuva on sen verran harvinaista, että 300 kilon tuotannollaan Joutsen on maailman 3. suurin haahkanuntuvatuottaja.

Juhlavuoden kunniaksi Joutsen on tuonut myyntiin Eskimo-untuvatakin. Se on toisinto vuonna 1966-tehdystä Eskimo-takista, jonka Joutsen suunnitteli varta vasten suomalaisretkikunnalle, joka hiihti Grönlannin halki. Tuo takki oli aikanaan lähtölaukaus Joutsenen takkimallistoille: siihen saakka Joutsen oli keskittynyt vuodevaatteisiin ja makuupusseihin.

– Nuo takit ovat kaikki numeroituja. Ensimmäiset 20 menevät henkilöille, jotka ovat olleet mukana tekemässä Joutsenen historiaa, Eero Kotkasaari kertoo.

Jalostus Suomessa laadun tae

Joutsenen kaikki tuotteet suunnitellaan Suomessa. Merkittävä osa valmistuksesta on Riihimäellä, jonne Joutsen on investoinut viime vuosina. Tämän lisäksi untuvatakit ommellaan Virossa omalla tehtaassa, Joutsen OÜ:ssä.

– Oma höyhenjalostuslinja Suomessa on meille laadun tae, Kotkasaari kertoo.

Miltä 80-vuotiaan yrityksen tulevaisuus sitten näyttää, mikä korostuu jatkossa?

– Tuotekehitys on tärkeää, sitä teemme koko ajan. Samoin brändäys. Joutsen-brändi on ollut käytössä jo vuodesta 1936, ja olimme Markkinointi & Mainonta -lehden tutkimuksessa Suomen 14. arvostetuin brändi, mutta brändityössä on aina tekemistä.

– Myös vastuullisuus ja eettisyys on meille keskeistä. Maksamme verot Suomeen, ja höyhenet tulevat elintarviketeollisuuden sivutuotteena, Kotkasaari kertoo.

www.joutsen.com

 

Kuva: Joutsenen Eskimo-takki kehitettiin Grönlannin halki hiihtäneelle retkikunnalle 1960-luvulla.