Kiertotalous: Costo valloittaa maailmaa ekologisilla asusteilla

Kolmen suomalaisen designerin visiosta vuonna 2006 syntynyt Costo valmistaa hattuja ja asusteita huonekaluteollisuuden ylijäämäkankaista. Taustalla vaikuttaa perustajien halu näyttää, ettei menestykseen tarvita jatkuvaa uuden materiaalin tuottamista. Ekologisia ratkaisuja pyritään tekemään tinkimättä laadusta, ulkonäöstä ja käytettävyydestä. Artikkeli on julkaistu Kiertotalouden kärjessä II -julkaisussa.

Costo Oy

Perustettu: 2006

Liikevaihto: 1 240 000 (2017)

Päätuotteet: Hatut ja asusteet

Lue lisää yritystarinoita
Kiertotalouden kärjessä II -julkaisusta.

Mitä?

Laatua, ekologisuutta ja tyyliä yhdistävä Costo tunnetaan värikkäiden tupsujen koristamista hatuistaan. Vuosien saatossa mallisto on laajentunut myös muihin asusteisiin, kuten pipoihin, laukkuihin ja kravatteihin. Brändin visiona on suunnitella laadukkaita ja ajattoman tyylikkäitä tuotteita jokapäiväiseen käyttöön.

– Alkuun idea ei ollut tehdä tuotteita kierrätysmateriaaleista. Käytimme huonekaluliikkeen kangaskarttoja materiaalina, koska niitä oli saatavilla, kertoo Coston perustajiin lukeutuva Hannes Bengs.

Pian Bengs kumppaneineen tajusi, että hattuihin soveltuvaa materiaalia lojui tarpeettomana enemmänkin. Tänä päivänä yli 90 prosenttia Coston tuotteista valmistetaan eurooppalaisten huonekalutehtaiden ylijäämääkankaista. Pääasiassa pakanperien, väriviallisten erien ja vanhojen sesonkien kankaiden hyödyntäminen on osoittautunut myös kannattavaksi liiketoiminnaksi.

– Ylijäämämateriaalin hinta on murto-osan normaalista vastaavasta materiaalista. Yhden hatun hinta tuplaantuisi, jos käyttäisimme vastaavia neitseellisiä raaka-aineita, Bengs kuvailee.

Bengsin mukaan uusikin materiaali kelpaa Coston tuotteisiin, jos se on tarpeeksi laadukasta. Lisäksi brändin ympärille on kehittynyt toinen yritys, Pure Waste Textiles, joka valmistaa 100-prosenttisesti kierrätettyjä materiaaleja niin Coston asusteisiin kuin muille brändeille*.

Haasteita

Coston tupsuhattuja on viety 15 eri maahan ympäri maailmaa. Kierrätysmateriaaleista valmistettujen tuotteiden suunnittelu lähtee aina saatavilla olevasta materiaalista. Suurin haaste Bengsin mukaan onkin ollut kierrätysmateriaaleihin perustuvan tuotteen myyminen jälleenmyyjille, jotka ovat tottuneet perinteisiin muotimaailman sykleihin.

– Vasta kun materiaali on tiedossa, osaamme sanoa montako kappaletta kutakin tuotetta ja väriä on saatavilla, Bengs kertoo.

Toisaalta Bengs näkee erilaisen toimintatavan yrityksen vahvuutena, sillä Costo pystyy reagoimaan nopeasti vallitseviin trendeihin esimerkiksi värivalinnoissaan.

Tulevaisuus

Costo toimii esimerkkinä ekologisesta brändistä, joka valloittaa markkinoita design edellä. Parhaillaan brändi keskittyy kansainvälistymiseen yksi markkina-alue kerrallaan. Lisäksi mallistoa aiotaan laajentaa muun muassa laadukkailla neuletuotteilla.

– Costo on aina ollut luonnonlapsi, joka on avoin kaikelle ja löytänyt oman tiensä kokeilemalla. Emme halua tehdä liian tarkkoja suunnitelmia, Bengs toteaa.

Kiertotalouden kärjessä II – Ratkaisuja tekstiilien kiertoon

Costosta kertova artikkeli on julkaistu Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Kiertotalouden kärjessä II – Ratkaisuja tekstiilien kiertoon -julkaisussa.

Julkaisussa 11 alan yritystä kertoo, miten materiaalit ja tuotteet voidaan säilyttää mahdollisimman pitkään käytössä.

Lue myös tammikuussa 2017 ilmestynyt ensimmäinen Kiertotalouden kärjessä -julkaisu.

*Lue Pure Waste Textilesistä kertova juttu Kiertotalouden kärjessä I -julkaisusta.

Kuva: Costo