Kohti kiertotaloutta: Tekstiili- ja muotialan yritykset hakevat uudenlaista liiketoimintaa

Työvaatteet kiertoon, käytetyt vaatteet second hand -rekkiin ja varaston koko hallintaan. Nämä ovat esimerkkejä keinoista, joilla tekstiili- ja vaatealan yritykset ovat lähteneet edistämään kiertotaloutta.

Tekstiili- ja vaatealan yritykset ovat kevään aikana hakeneet Suomen Tekstiili & Muoti ry:n ja Sitran vetämässä hankkeessa kokeilujen kautta uusia toimintamalleja kiertotalouteen.

– Tällä alalla keskeistä on kehittää palveluliiketoimintaa, kuten tekstiilien huoltoa ja kierrätystä, joilla tekstiilien elinkaari pitenee. Kiertotaloushankkeessa olemme halunneet levittää kokeilukulttuuria ja mahdollistaa sparrauksen yritysten kesken, sanoi johtava asiantuntija Matti Aistrich Sitrasta hankkeen päätöstilaisuudessa.

Sitran Resurssiviisas ja hiilineutraali yhteiskunta -teema-alueen johtaja Mari Pantsar muistutti, että kiertotaloudella on laskettu olevan 2-3 miljardin euron potentiaali Suomelle vuoteen 2030 mennessä. Uusia liiketoimintamalleja tarvitaan, jotta talouskasvu ja luonnonvarojen kulutus pystytään irrottamaan toisistaan.

Hankkeen päätösseminaarissa torstaina esiteltiin mukana olleiden yritysten tekemää kehitystyötä.

Esimerkiksi Nanso on jo neljänä vuotena toteuttanut myymälöissään kuluttajille suunnatun vaatteidenkierrätyskampanjan, jossa kampanja-aikana kerätyt vaatteet on toimitettu hyväntekeväisyyteen. Osana hanketta Nanso kokeili tänä keväänä vaatteiden keräyksen lisäksi käytettyjen tuotteiden jälleenmyyntiä Tammiston Outlet -myymälässään. Tuotteiden elinkaaren pidentämiseen tähtäävä kokeilu sai kuluttajilta positiivisen vastaanoton ja hyväkuntoisia vaatteita palautui vajaan kuukauden mittaisen kokeilujakson aikana myymälään varsin mukavasti. Noin puolet vaatteista löysi myös uuden kodin kokeilun aikana. Nyt pohditaan, voisiko mallista tulla jatkuva käytäntö, kuten kuluttajien suunnalta kokeilun aikana kerätyssä palautteessa toivottiin.

Nanson lisäksi hankkeessa olivat mukana Image Wear, Arela, Globe Hope, Noolan, Reima, Marimekko ja Topper Uniform.

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen totesi, että vaikka tämä yksittäinen projekti saatiin nyt päätökseen, työ ei lopu tähän.

– Haluamme jatkossakin edistää kiertotaloutta, tukea alan yrityksiä kehitystyössä ja nostaa esiin hyviä käytäntöjä ja ideoita. Esimerkiksi tulevana syksynä järjestämme kiertotalousaiheisen opinto- ja ideamatkan Keski-Eurooppaan sekä kiertotalousaiheisen seminaarin, Auvinen kertoi.