Kööpenhaminan muotimessuilta vauhtia vientiin

Kööpenhaminan kansainväliset CIFF- ja Revolver-muotimessut keräsivät viime viikolla yhteen vaatebrändit, sisäänostajat, muotimedian ja muut muoti- ja vaatealan ammattilaiset.

Muotimessut ovat alan yrityksille edelleen yksi tärkeimmistä näyteikkunoista kansainvälistymiseen ja uusien sisäänostajien löytämiseen. Sekä CIFF että Revolver ovat isoja tapahtumaryppäitä, joihin osallistuu satoja vaatebrändejä. CIFF on kattaukseltaan laaja ja monipuolinen, Revolver puolestaan uusimpien trendien esittelypaikka.

Mukana 15 suomalaisbrändiä
Aïno, Dixi Coat, Flare Collection, Frenn, Luhta, Luhta Kids, Ril’s, Noolan,
AR by Anna Ruohonen, R-Collection, Golla, L’asessor, Bretelle, R/H Studio ja Ivana Helsinki.

Miestenvaatebrändi FRENNin Jarkko Kallio osallistui CIFF-messuille nyt kolmatta kertaa. Jatkuvuus alkaa tuottaa hedelmää, kun messukävijät alkavat vähitellen tulla tutuiksi. Sekin edesauttoi kiinnostusta, että FRENN on saanut viime aikoina kansainvälistä näkyvyyttä mm. Wallpaperissa ja Highsnobiety-julkaisussa.

– Olimme messujen antiin tyytyväisiä. Messuilla syntyi hyviä kansainvälisiä kontakteja, saimme mm. kutsuja Saksaan. Usein messuilla ei tule suoraan tilauksia, vaan niitä työstetään tarkemmin messujen jälkeen. Osastollamme kävi kiitettävästi myös suomalaisia. On kätevää, että niitäkin suhteita voi hoitaa Kööpenhaminassa.

Jarkko Kallio valmistautuu messuille sopimalla tapaamisia etukäteen ja lähettämällä kutsuja kiinnostaville yrityksille. Kutsut voivat tuottaa iloisia yllätyksiä.

– Erityisen tyytyväinen olen norjalaisen Voltin vierailuun osastollamme. Se on iso miestenvaateketju, joka on tulossa myös Suomeen. Uskon, että se piristää miestenvaatteiden kauppaa Suomessa. Tavoitteena on, että FRENN on sen valikoimissa mukana, Kallio sanoo.

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen kertoo messujen olevan edelleen tärkeässä asemassa, kun yritykset etsivät kansainvälisiä kontakteja ja jälleenmyyjiä. Kööpenhaminan messujen painopiste on Pohjoismaissa ja Pohjoisessa Keski-Euroopassa, mutta liikkeellä on sisäänostajia ympäri maailman – myös Suomesta.

– Monille kasvua hakeville yrityksille kansainvälistyminen on elinehto. Suomen kotimarkkinat eivät yksin riitä. Tämänkertaisilla messuilla oli erinomainen suomalaisedustus. Toivon, että tulevina vuosina messuilla nähdään entistä enemmän suomalaisyrityksiä. Meillä on kansainvälistymiseen mahtava potentiaali; kilpailukykyisiä ja erottuvia brändejä, Auvinen sanoo.

Kuva: FRENN