Kuluttajansuoja: Milloin tuotteessa on virhe tai koska ostamansa tuotteen voi palauttaa?

Tiesitkö, että vaatteita ei voi automaattisesti palauttaa kauppaan, jos muuttaa mielensä? Tai että verkkokaupassa ostajalla on yleensä palautusoikeus, mutta myyjän ei aina tarvitse maksaa siitä johtuvia palautuskuluja.

Kuluttajansuoja herättää usein kysymyksiä. Myyjällä ja ostajalla voi olla erilaisia näkemyksiä siitä, miten toimia esimerkiksi niissä tapauksissa, joissa tuotteessa on virhe tai joissa ostaja haluaa palauttaa tuotteen.

Olemme koonneet sivuillemme Kuluttajansuoja-osioon usein kysyttyjä kysymyksiä ja tapausesimerkkejä liittyen erityisesti tekstiili- ja muotialan tuotteiden kauppaan.

Uudesta tietopaketista saat hyödyllistä tietoa tuotteen virheestä, korjaamisesta ja palauttamisesta sekä myyjän ja ostajan oikeuksista ja velvollisuuksista kuluttajakaupassa. Mukana on myös tekstiili- ja muotialan esimerkkejä kuluttajariitalautakunnan ratkaisukäytännöstä.

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenyritykset voivat ottaa kuluttajansuoja-asioissa yhteyttä lakimies Varpu Laankoskeen, joka antaa jäsenille ilmaista lakineuvontaa.