Liiton uuden jäsenen Emmyn liiketoiminnassa yhdistyvät palvelut ja kiertotalous

Tekstiili- ja muotiala uudistuu ja alalle syntyy uudenlaisia yrityksiä. Liiton uusimman jäsenen Emmy Clothing Companyn liiketoiminnassa yhdistyvät kaksi alan keskeistä megatrendiä: palvelut ja kiertotalous.

Emmy Clothing Company on verkkokauppa käytetyille naisten, miesten ja lasten merkkivaatteille, -kengille ja –asusteille.

Emmy on moderni nettikirppis. Asiakas toimittaa tuotteet Emmyyn ja yritys hoitaa kaiken muun työn: vaatteen tietojen syöttämisen, hinnoittelun, kuvaamisen, varastoinnin, myynnin, tilausten postituksen, palautusten hallinnan ja asiakaspalvelun.

Asiakas voi toimittaa tuotteet Emmylle myyntilaatikoiden kautta, joita on ympäri Suomen esimerkiksi Stockmanneilla, Reiman myymälöissä ja ostoskeskuksissa.

Laadukas vaate kestää käyttäjältä toiselle

Idea lähti perustajien Hanna Aution ja Markus Rautopuron ahaa-elämyksestä kiireisen arjen keskellä.

”Kaapit olivat pullollaan tarpeettomia laadukkaita vaatteita, mutta niiden ostaminen ja myyminen kirpputoreilla tai palstoilla oli tuskallisen työlästä. Miksei ollut olemassa helppoa avaimet käteen -palvelua, joka tekisi kaiken myyntityön puolestasi?”, Hanna Autio kertoo yritysideasta.

Emmyn kaltaiselle palvelulle on selvästi ollut tilausta ja yrityksen toiminta on kasvanut nopeasti. Emmy työllistää jo 30 henkilöä Lohjalla, ja viime vuonna Emmyn kautta myytiin yli 150 000 tuotetta. Viime syksynä Emmy avasi myös oman nettikaupan Viroon.

”Haluamme, että ihmiset hankkivat laadukkaita vaatteita, jotka kestävät käyttäjältä toiselle ja joilla on jälleenmyyntiarvoa. Se säästää luonnonvaroja ja vähentää päästöjä. Myös tekstiilijätteen määrä vähenee, koska tuotteet kestävät pidempään”, Hanna Autio kertoo.

Emmyllä on käynnissä joukkorahoituskampanja

Emmy on maaliskuussa käynnistänyt julkisen osakeannin, eli kerää joukkorahoitusta. Kampanjan tavoitteena on saada 25.4.2019 mennessä kokoon vähintään 500 000 euroa Emmyn kasvuun, toiminnan kehittämiseen ja kansainvälistymiseen. Emmyn tavoitteena on paitsi kasvaa kotimarkkinoilla Suomessa, myös laajentaa toimintaansa euroopanlaajuisesti.

“Emmy on juuri oikeaan aikaan liikkeellä kilpailukykyisellä mallilla, jota on mahdollista laajentaa kansainvälisesti. Second hand on tällä hetkellä nopeiten kasvava segmentti kaupan alalla”, Hanna Autio kertoo.

 

Oletko kiinnostunut Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenyydestä? Liiton jäseniksi voivat hakea tekstiili-, vaate- ja muotialan yritykset. Tarjoamme jäsenyrityksille erilaisia palveluita, tilaisuuksia ja verkostoitumista. Tule mukaan kasvavaan joukkoomme! Lue lisää jäsenyydestä ja liiton palveluista täältä. Jäsenyyteen liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä Hanne Mikkoseen.