Luhdan uusi logistiikkakeskus tuo uusia työpaikkoja tekstiili- ja muotialalle

Luhta ilmoitti viime viikolla investoivansa 25 miljoonaa euroa logistiikkakeskukseensa Lahden Nastolassa. Yhtiö alkaa hoitaa Nastolasta käsin kaikki Euroopan toimituksensa.

Luhdan 30 000 neliön varastotila muutetaan moderniksi, automatisoiduksi logistiikkakeskukseksi.

”Luhdan investointi oli erittäin myönteinen uutinen. Se on samalla osoitus siitä, miten tämän alan menestyvät yritykset voivat luoda ympärilleen uusia työpaikkoja perinteisten toimintamallien lisäksi”, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

Luhta perusteli investointiaan toimitusnopeudella, toimitusvalmiuden monipuolistamisella ja tehokkuudella. Vaihtoehtoja Nastolalle olivat Keski-Euroopan kaupungit, mutta pääkonttorin läheisyys puhui kotimaisen paikkavalinnan puolesta. Vastaavasti esimerkiksi Nanso Groupilla on ollut jo vuodesta 2007 lähtien Hämeenlinnassa logistiikkakeskus, josta hoidetaan sen kaikkien tuotteiden jakelu niin Suomeen kuin ulkomaillekin.

Vaate- ja muotiala on kokenut viime vuosikymmeninä ison rakennemuutoksen, ja ala on luonteeltaan globaali. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki toiminnot karkaisivat Suomen ulkopuolelle, päinvastoin. Vaate- ja muotialan yrityksissä on syntynyt uutta työtä suunnitteluun, markkinointiin, myyntiin ja logistiikkaan.

”Kokonaiset toimialat ja niiden myötä yritykset ovat joutuneet miettimään oman toimintamallinsa uudelleen, niin myös vaateteollisuus. Alalla on kuitenkin paljon mahdollisuuksia, niihin pitää vain osata tarttua”, Auvinen sanoo.

”Suomen muoti on nyt hyvässä nosteessa maailmalla ja meidän on tartuttava keinoihin, joilla saamme vaateviennin uudelle tasolle. Muotiala ei tarvitse rahoitusta niinkään tuotekehitykseen, kuten insinööritaloudessa, vaan rahoitusta pitäisi suunnata myös esimerkiksi brändin rakentamiseen sekä markkinoinnin ja tuotteistamisen tukemiseen.”