Luhta 110 vuotta – Kansainvälinen suomalainen

Luhdalle kulunut vuosi on ollut juhlavuosi kahdestakin eri syystä. Vuosi 2017 on Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuosi ja yritys täyttää 110 vuotta. Vuosien aikana Luhta on kasvanut pienestä kotiompelimosta useammalla mantereella toimivaksi kansainvälisesti menestyväksi yritykseksi.

Vuonna 1907 Vihtori Luhtanen perusti oman yrityksen Lahden kaupunkiin vaimonsa Jennyn kanssa. Kotiin ostettiin ompelukone, ja Helsingistä asti pariskunta kävi ostamassa brodeerauskoneen. Liikeideana oli yhdistää Jennyn kädentaidot Vihtorin kauppiastaitoihin.

Aluksi Vihtori teki kauppoja Lahden torilla, ja myynnissä oli naisten ja miesten alusvaatteita sekä Jennyn brodeeraamia esiliinoja. Kauppa kävi ja Luhtaset laajensivat mallistoaan uusiin tuotteisiin. Esiliinat saivat seurakseen pumpuliset työpaidat, molski- ja nanking- ja everlasting-housut sekä regatta-paidan, tuonaikaisen muotiartikkelin.

Pian Luhtasten kotitalosta sisustettiin pienempi huone myymäläksi. Samaan aikaan tuotteita lähti myyntiin myös kulkukauppiaitten matkaan ja lähiseudun pikkukauppoihin. Kauppias palkkasi lisää ompelijoita, ja näin yritys alkoi kasvaa ja toiminta laajentua.

Luhdan ensimmäinen ompelimo toimi Lahden Anttilanmäellä. Sieltä toiminta siirtyi Lahden keskustaan, jonne avautui myös pientavaraliike. Keskustasta pääkonttori muutti uuteen toimitaloon Asemantaustaan vuosiksi 1989-1992.

Tänä päivänä yrityksen pääkonttori toimii edelleen synnyinkaupungissaan Lahdessa – nyt 12-kerroksisessa tornitalossa Helsingin moottoritien varrella, hyvien kulkuyhteyksien päässä lentokentältä. Yritys on 110 vuoden aikana kasvanut pienestä kotiompelimosta kansainväliseksi pukeutumisalan yritykseksi.

Kasvua ulkovaatteiden valmistajana

Yli sadan vuoden aikana yritys on luovinut suhdanteiden aallokossa ja samalla maailma ympärillä on muuttunut ja toimintaympäristö mullistunut. Muutoskyky ja –halu on ollut edellytys menestymiselle niin mallistojen suunnittelussa kuin toimintamallien kehittämisessä.

1960-luvulla luotiin vaatemallisto, joka oli moderni, entiseen verrattuna teknisesti kevyempi, ja jota saattoi käyttää yleiskäytössä. Kun kuluttajilla alkoi olla enemmän sekä varaa että valinnanvaraa, he oppivat nopeasti vaatimaan enemmän ja parempaa: jatkuvasti uutta ja muodikasta, laadukasta, helppohoitoista, istuvaa ja käyttömukavaa vaatetusta.


Luhdan malliston eleganssia 60-luvun tyyliin.

Luhta vastasi näihin toiveisiin ja tarjonta luotiin vastaaman kuluttajien tarpeita. Ajankohtaisten tuotteiden ja mallistojen tarjoaminen kuluttajille on ollut toiminnan perusedellytys vuodesta toiseen, ja hyvän hinta-laatusuhteen sekä ajanhenkisen designin ja lookin yhdistelmässä puolestaan menestyksen avaimet.


Värikästä sporttimuotia 1980-luvulta.

Konsernin yksittäisistä merkeistä Icepeak voidaan lukea suurien kansainvälisten menestystarinoiden joukkoon. Vuonna 1998 perustettu brändi on myynnissä laajasti Euroopassa, yhteensä yli 50 maassa. Uusimpia vientimaita ovat Japani ja USA. Merkillä on lisäksi myymäläketju Kiinassa. Ulkomaisilla markkinoilla Icepeak ei elämöi suomalaisuudella, ja Suomessakin brändillä on enemmän kansainvälinen kuin kotimainen imago.


Luhdan Icepeak-mallisto menestyy kansainvälisesti.

Lisää kyvykkyyttä ja tehokkuutta

Suomesta käsin hoidetaan kaikkien konsernin merkkien tuotteiden suunnittelu ja markkinointi sekä konsernin johtaminen. Tuotteiden valmistus on siirtynyt kotimarkkinalta ensin 1960-1970-lukujen vaihteessa Portugaliin, sieltä Baltiaan ja Venäjälle 1990-luvulla ja edelleen 2000-luvulla Kaukoitään. Nyt suurin osa yrityksen merkkien valmistuksesta on Kiinassa, jossa yrityksen oma tytäryhtiö huolehtii tuotannosta.

Koko 2000-luku on ollut yritykselle vahvaa kasvun, kehityksen, investointien ja muutosten aikaa. Tähän asti yritys on kasvanut pääosin Euroopassa. Tulevien vuosien aikana vahvinta kasvua haetaan kauempaa yhä kauempaa – mm. Kiinasta, Yhdysvalloista ja Japanista.

Kasvuun valmistaudutaan modernisoimalla ja automatisoimalla parhaillaan Suomen logistiikkakeskusta, ja samalla rakennetaan isompaa ja toimivampaa logistiikkakeskusta myös Kiinan tytäryhtiön yhteyteen. Näiden investointien ansiosta yritys parantaa sekä toimituskykyään että tehokkuuttaan.

Näkyvyyttä sponsoroinnilla

Luhta on sponsoroinut hyvällä menestyksellä monia nimekkäitä huippu-urheilijoita ja julkisuuden henkilöitä kuten Formula 1:n maailmanmestari Keke Rosbergia, ralliajaja Ari Vatasta, jääkiekkoilija Jari Kurria ja amerikkalaista filmitähti Don Johnsonia.

Luhta tunnetaan myös talvikisojen vaatettajana useiden vuosikymmenten ajalta. Yritys on pukenut maajoukkueurheilijat talviurheilukisoihin ja olympialaisiin mm. Zakopaneen, Squaw Valley:iin ja Osloon jo 1960-luvulta lähtien. Lahden talviurheilukisojen virallisena vaatettajana Luhta on toiminut useilla vuosikymmenillä, MM-kisojen vaatettajana ensimmäisen kerran jo vuonna 1978.

Vuoden 2017 pohjoismaisten hiihtolajien MM-kisoissa Luhta- ja Icepeak-merkit näkyvät laajasti koko hiihtoa seuraavalle yleisölle niin paikan päällä kuin television välityksellä. Myös 2500 hengen kisaorganisaatio pukeutui suomalaisvalmistajan vaatteisiin. Urheilun parissa yrityksen merkit näkyvät jatkossakin – Suomen olympiajoukkue edustaa Luhdan suunnittelemissa ja valmistamissa varusteissa Suomea Pyeongchangissa 2018, Tokiossa 2020 ja Pekingissa 2022.

Ympyrä sulkeutuu

Vähittäiskaupasta on kasvanut 2000-luvulla merkittävä osa konsernin toimintaa. Luhta teki vuosituhannen taitteessa yhden historiansa merkittävimmistä päätöksistä, kun perinteinen teollinen vaatetusalan yritys lähti mukaan myös vähittäiskauppaan. Vihtori Luhtanen aloitti 1900-luvun alussa torikauppiaana, nyt vähittäiskauppaa tehdään kaikissa yrityksen divisioonissa – ympyrä sulkeutuu.

Konsernin vähittäiskauppaketjut palvelevat kuluttajia monipuolisesti. Aleksi 13 –ketjun myymälät keskittyvät pääkaupunkiseudulle ja Tampereelle. Your Face -ketjun myymälät palvelevat muodin mallistoillaan Keski-Suomesta etelään suurimmissa kaupungeissa.

Luhta Brand Store –ketjun myymälät löytyvät jo lähes 20 paikkakunnalta ja lisää myymälöitä avataan tasaiseen tahtiin. Luhta Outletkin on kasvanut valtakunnalliseksi verkostoksi.

Vuonna 2015 ostettu Top Sport -urheiluvaateketju täydensi portfoliota. Oston myötä Luhta sai urheilukauppaan oman jakelutien. Täysin uusi aluevaltaus on lastenvaatteisiin erikoistunut Luhta Kids Store. Luhta avasi syksyllä 2017 pilottimyymälät Hämeenlinnaan ja Aleksi 13 -tavarataloon Helsinkiin.

Kaikkien ketjujen yhteiseen Luhta aClass -kanta-asiakasohjelmaan kuuluu n. 700 000 kanta-asiakasta.

Luhta on vallannut myös kansainvälisiä vähittäiskaupan markkinoita. Luhta Finland Fashion -ketju avaa Venäjällä tämän vuoden loppuun mennessä 34. myymälän. Ensimmäiset Luhta Outlet -myymälät on jo avattu Saksaan.

Loppuvuodesta 2017 avattiin ensimmäinen Icepeak Store Italiaan, ja Luhdan myymälöiden määrä ylitti sadan. Vähittäiskauppatoiminnalla on laajennuttu myös Kiinaan. Markkinoiden selvitystyöt on aloitettu jo pari vuotta sitten ja tavoitteena on avata maahan 70 Icepeak-myymälää vuoden 2017 aikana.

Luhta–konsernin tunnetuimmat merkit ovat Luhta, Icepeak, Rukka, Torstai, Li-Ning, Ril’s ja Your FACE. Lisäksi yhtymään kuuluu muodin kokonaispukeutumiseen keskittynyt Aleksi 13 -vähittäiskauppaketju, rentoon sportswear-henkiseen pukeutumiseen keskittynyt Luhta Brand Store -ketju, naisten muotia tarjoavat Your FACE – ja Ril’s-myymälät sekä TopSport-urheilukauppaketju. Konserni teki vuonna 2016 247 miljoonan euron liikevaihdon ja työllisti noin 1600 henkilöä. Konsernin päämarkkinat ovat kotimaan lisäksi Saksassa, Ranskassa, Venäjällä ja Hollannissa.

Kuvat: Luhta. Pääkuvassa kisatyttöjä 1970-luvulta.