Marja-Liisa Niinikoski aloitti Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtajana

Hän astuu tehtävään ajassa, jossa tekstiiliala on murroksessa. Suomalaisilla yrityksillä on muutoksessa paljon annettavaa ja mahdollisuuksia.

Liiton toimitusjohtajana aloitti vuoden 2021 alusta Marja-Liisa Niinikoski. Samaan aikaan on käynnistymässä liiton uusi kasvuvetoinen strategiakausi.

”Olen kiinnostunut ja motivoitunut kehittämään tätä toimialaa, koska se on joka päivä niin lähellä meitä jokaista. Tekstiilit eivät ole meille vieraita tai etäisiä tuotteita tai palveluita, vaan osa arkeamme. Yhdessä yrittäjien ja yritysten edustajien kanssa voimme viedä alalle tärkeitä asioita eteenpäin suomalaisessa yhteiskunnassa ja kansainvälisesti”, Niinikoski sanoo.

Suomen Tekstiili & Muoti ry on työmarkkina-, palvelu- ja edunvalvontajärjestö.

Jäsenyritykset tuottavat mm. vaatteita ja asusteita, sisustustekstiilejä, sairaalatekstiilejä ja kuitukankaita.

Kansainvälinen liiketoiminta ja digitalisaatio tuovat kasvun mahdollisuuksia

”Alan kannalta olennaista on uudistumiskyky, ja liitto haluaa tukea yrityksiä niin, että niillä on kehittymisen ja kannattavan kasvun kannalta paras mahdollinen toimintaympäristö ”, Marja-Liisa Niinikoski sanoo.

Kansainvälinen kilpailukyky on teemana tärkeä Niinikoskelle, joka siirtyi tähän tehtäväänsä Helsinki Business Hubin toimitusjohtajan paikalta. Helsinki Business Hub on yritys, jonka tehtävä on houkutella yrityksiä ja investointeja Helsingin seudulle.

”Suomi tarjoaa kotimarkkinana rajallisesti mahdollisuuksia – siksi kasvua on usein haettava kansainvälisestä liiketoiminnasta. Tekstiilialalla suomalaiset yritykset ovat kärkijoukoissa vastuullisuuden ja kiertotalousliiketoiminnan edistämisessä sekä esimerkiksi uusien tekstiili-innovaatioiden kehittäjinä. Se on meille ehdoton kilpailuvaltti”, Niinikoski sanoo.

”Tämänkin alan muutoksessa digitalisaatio tärkeä teema. Sen tarjoamat mahdollisuudet voivat liittyä tuottavuuden kasvuun, konkreettisiin tuotteisiin, tuotantoprosesseihin, jakeluun, palveluihin tai datan keräämiseen ja sen hyödyntämiseen. Me haluamme olla tukemassa yritysten digitalisaatiokehitystä.”

Jäsenyritysten ääni edunvalvonnassa vahvistuu

Suomen Tekstiili & Muoti hakee uuden strategiakauden käynnistyessä myös entistä suorempaa yhteyttä jäsenyritysten näkemyksiin. Tämä lujittaa liiton edunvalvontaroolia entisestään.

”Liiton edunvalvonnassa uutta ovat tänä vuonna aloittavat vaikuttajaryhmät, joiden tavoitteena on lisätä jäsenyritysten vaikutusmahdollisuuksia. Haluamme myös tarjota tilaisuuksia suoraan vuoropuheluun päätöksentekijöiden kanssa”, Niinikoski sanoo.

”Minuun voi aina olla yhteydessä tekstiilialaan liittyvissä asioissa, olen tavoitettavissa ja käytettävissä.”

Niinikoskella on laaja-alainen johtamistausta, ja hän on urallaan toiminut niin elinkeinoelämän, yritysten liiketoiminnan kuin innovaatiotoiminnankin kehitystehtävissä. Koulutukseltaan hän on kauppatieteiden tohtori ja oikeustieteen maisteri.