Menestystä suomalaisbrändeille Pitti Uomossa

Firenzeläisen messualueen sisäpihalla oli vilinää, kun näyttävästi pukeutuneet miehet, ”Pitti peacocks” eli Pittin riikinkukot, asettuivat kuin vahingossa kuvattavaksi. Vilskettä riitti myös messuhalleissa, sillä Pitti Uomo on ennen kaikkea miesten muodin ammattilaistapahtuma, jossa tuhannet sisäänostajat ja toimittajat kiertävät yli 1200 brändin osastoilla.

Tammikuun Pitti Uomo -messuilla oli 11 suomalaista osallistujaa. Guest Nation Finland -showroomilla oli mukana kahdeksan brändiä (Ikla Wright x Turo, Maria Korkeila x R-Collection, Nomen Nescio, Rolf Ekroth, Formal Friday, Mannisto, Saint Vacant ja Vyner Articles). Makia, FRENN ja Gemmi olivat messuilla omilla osastoillaan.

Suomalaisten määrää voidaan pitää saavutuksena, sillä Pitti Uomon järjestäjä on valikoiva osallistujien suhteen. Messuille on satojen brändien pituinen jonotuslista.

Asiakaskontakteja ja tilauksia

Pitti Uomossa käy järjestäjän mukaan yli 24 000 ostajaa. Suomalaisyritykset saivat messuilta sekä tärkeitä ostajakontakteja että tilauksia.

”Tämä Pitti Uomo oli meille ehkä kaikkien aikojen paras messuosallistuminen. Tilauksia kirjoitettiin jo messuilla, erityisesti italialaisasiakkaille. Saimme messuilta paljon hyviä liidejä, joita olemme jo työstäneet eteenpäin. Kontakteja tuli Italian lisäksi Iso-Britanniasta, Saksasta ja Espanjasta. Onnistumista auttoi se, että italialaiset ja saksalaiset agenttimme olivat sopineet tapaamisia etukäteen. Messut olivat meille kaupallisesti kannattava panostus”, kertoo Makian kaupallinen johtaja Totti Nyberg.

Guest Nation Finland kiinnosti messuvieraita

Tyylikkäästi toteutettu Guest Nation Finland -showroom veti paikalle sisäänostajia ja muotimedian kärkikaartia.

Turon toimitusjohtaja Janne Antikainen oli tyytyväinen messujen antiin:

”Saimme paljon uusia kontakteja ja kansainvälinen pressi oli selvästi meistä kiinnostunut. Muun muassa Monocle kävi tekemässä meistä juttua.”

Turo oli tehnyt messuille yhteistyömalliston kuopiolaissyntyisen Ikla Wrightin kanssa. Wright on opiskellut Central Saint Martins -muotikoulussa ja hän työskentelee pääsuunnittelijana E. Tautz-brändissä, joka on lähtöisin Lontoon maineikkaalta Savile Row -räätälikadulta. Brändi on perustettu vuonna 1867.

Kansainvälinen muotimedia nosti Suomi-muodin esille

Teemamaa Suomi kiinnosti kansainvälistä muotimediaa.

Vogue Italian verkkosivuilla on julkaistu juttusarja Suomi-showroom-brändeistä, Vogue.com esitteli Heikki Salosen uuden Vyner Articles -brändin ja Vogue UK:n ikoninen muotitoimittaja Suzy Menkes nosti unisex-mallistoa tuottavan Nomen Nescion artikkeliinsa sukupuoliroolien hälventymisestä.

Maria Korkeila x R-Collection ja Julia Männistö pääsivät WWD:n listalle messujen kiinnostavimmista suunnittelijoista.

Myös muun muassa Vanity Fair ja New York Times vierailivat Suomi-osastolla, joten lisää juttuja on luultavasti lähiaikoina luvassa.

Kuva: Nomen Nescio
Kuvaaja: Karl Henrik Edlund