Messutukien hakuprosessi kevenee – näin teet hyvän hakemuksen

Tekes on uudistanut messuavustuksen hakuprosessia. Hakemuspohja on aiempaa helppokäyttöisempi ja käsittelyaikatauluista tiedotetaan entistä avoimemmin. Lue myös hyvän hakemuksen muistilista!

Tekes myöntää messuavustusta suomalaisten pk-yritysten yhteisiin kansainvälisiin messuhankkeisiin. Messuavustusta myönnetään yleensä vain B2B-tapahtumiin. Avustusta haetaan Tekesin asiointipalvelussa.

Tuotepäällikkö Heli Flink Tekesiltä kertoo, että uusi hakemuspohja on aiempaa kevyempi ja helppokäyttöisempi. Uudessa hakulomakkeessa yritykset kuvaavat yrityksen nykytilaa ja projektin toteutusta omin sanoin avoimessa tekstikentässä.

Tekes sai Flinkin mukaan viime vuonna yhteensä noin 550 avustushakemusta. Avustusta haettiin 5,7 miljoonalla eurolla, kun jaossa ollut määräraha oli 3 miljoonaa euroa. Näin ollen Tekes ei pystynyt rahoittamaan kaikkia hyviä messuhankkeita. Messuavustuksiin käytettävä summa on pienentynyt valtavasti parhaista vuosista, sillä se on ollut jopa 10 miljoonaa euroa vuodessa.

Hakemusten käsittelyajat avoimeksi

Käsittelyaikatauluista Heli Flink kertoo, että vuoden 2017 messuavustusten linjauskokoukset järjestetään seuraavasti:

• 21.2. linjataan tammi-maaliskuun messutapahtumiin liittyvät hankkeet
• 23.5. huhti-kesäkuussa toteutettavat messuhankkeet
• 22.8. heinä-syyskuussa toteuttavat messuhankkeet
• 8.11. loka-joulukuussa toteuttavat messuhankkeet

Hakemusten käsittely alkaa linjauskokousten jälkeen, ja Tekesin tavoite on ilmoittaa asiakkaille päätöksistä 30 vuorokauden kuluessa kokouksesta.

Flink muistuttaa, että messuavustusta tulee joka tapauksessa hakea aina ennen messutapahtuman alkua. Huomionarvoista on, että Tekes ei myönnä enää Team Finland Trade Fair -messuavustusta kasvuohjelmiin liittyviin messuhankkeisiin, koska yritykset saavat hankkeisiinsa julkista rahoitusta kasvuohjelmien kautta.

Samat muotiviikot, eri tapahtuma – miten tulkitaan?

Tekstiili- ja muotialan yritykset voivat hakea messuavustusta, mikäli vähintään 4 pk-yritystä osallistuu samaan tapahtumakokonaisuuteen, esimerkiksi samojen muotiviikkojen eri messuille.

Pariisin muotiviikot tulkitaan myös yhdeksi tapahtumakokonaisuudeksi, vaikka miesten ja naisten muotiviikot ovatkin eri aikaan. Kevään ja syksyn muotiviikkoja sitä vastoin ei katsota enää yhdeksi kokonaisuudeksi.

Hyvän hakemuksen muistilista 

Heli Flink vinkkaa, miten rahoituksen saamiseen voi parhaiten vaikuttaa:

• Ole ajoissa liikkeellä, jotta hakemuksesi tulee huomioiduksi jo arviointikokouksessa. Hakemus on aina jätettävä ennen messutapahtuman alkua!
• Tutustu annettuihin ohjeisiin Tekesin sivuilla.
• Kerro hakemuksessa lyhyesti messutapahtuman kansainvälinen merkitys alallesi ja erityisesti oman yrityksenne kv-kasvutavoitteille. Miltä markkinoilta tavoittelette tapahtumassa uusia yhteistyökumppaneita ja asiakkaita? Vastaa hakemuksessa kysyttyihin kysymyksiin.
• Mikäli Tekesiltä tulee hakemuksenne käsittelyssä lisäkysymyksiä, vastaathan niihin mahdollisimman pikaisesti. Kaikki saman messutapahtuman hakemukset pyritään käsittelemään ja päättämään samanaikaisesti.
• Varmista, että tapahtumaan on hakemassa Tekesiltä avustusta joukko muitakin suomalaisia pk-yrityksiä. Jotta avustusta voidaan myöntää, on mukana oltava vähintään 4 tukikelpoista pk-yritystä. Suomen Tekstiili & Muoti auttaa yritysten yhyttämisessä! (ks. seuraava kappale)
• Yhteistyö oman alan muiden yritysten kanssa kannattaa: Koska messuavustuksesta kilpailevat kaikkien toimialojen kansainväliset messuhankkeet, Tekes pyrkii priorisoimaan rahoitettaviksi erityisesti toimialojen kärkihankkeita eli suomalaisyritysten viennin kasvun kannalta kaikkein potentiaalisimpia messutapahtumia. Tieto alan kärkihankkeista kannattaa välittää Tekesille (Helille) jo alkuvuodesta, jotta hankkeet pystyttäisiin paremmin huomioimaan eri arviointikierroksille kohdistettavan määrärahan jaossa.

Kilpailu messuavustuksesta on kovaa ja avustuksen myöntäminen on aina harkinnanvaraista, joten varmistathan yrityksenne pystyvän maksamaan messuosaston kustannukset myös ilman avustusta.

Kartoitus yritysten messuosallistumisesta

Suomen Tekstiili & Muoti ry kerää uudella online-kyselyllä tietoja yritysten osallistumisesta kansainvälisille tekstiili- ja muotialan messuille. Tietojen kerääminen mahdollistaa sen, että liitosta on saatavana tietoa mahdollisista samoihin tapahtumiin osallistujista messuavustusten hakemista varten.

Vastauslomake löytyy verkkosivuiltamme. Käythän vastaamassa. Kiitos!

Kuva: CIFF