Metaversumi – muodin uusi ulottuvuus -tapahtuma tarjosi katsauksen metaversumin mahdollisuuksiin muotialalla

Lokakuun alussa kutsuimme muotialan yrityksiä Helsinki XR Centerissä järjestettyyn "Metaversumi – muodin uusi ulottuvuus" -tapahtumaan. Tapahtuma toi yhteen alan asiantuntijoita, visionäärejä ja yritysten edustajia keskustelemaan metaversumin vaikutuksista muotialaan ja sen tuomiin liiketoimintamahdollisuuksiin.

Puolen päivän tapahtumassa 10.10. paneuduttiin syvällisesti siihen, kuinka XR-teknologiat ja metaversumi ovat uudistamassa muotialaa. Aloitimme päivän kuulemalla missä XR-ala tällä hetkellä menee, mitkä ovat keskeisimmät käytetyt teknologiat ja millaisia kokemuksia digitaalisissa maailmoissa voidaan tarjota. Helsinki XR Centerin asiantuntijat, Tiina Vuorio ja Santeri Saarinen, johdattivat meidät XR-maailmaan.

Seuraavaksi metaversumin ja Web3:n asiantuntija Marja Konttinen avasi sitä, kuinka digitaalisia kanavia voi hyödyntää liiketoiminnan kasvattamisessa. Metaverse on digitaalinen 3D-ympäristö, jossa käyttäjät voivat olla vuorovaikutuksessa keskenään avatareina ja tehdä monenlaisia toimintoja reaaliajassa. Metaverse on moninainen ja yhdistää monia teknologioita. Konttinen avasi työtään Metaverse Fashion Weekin organisoinnissa ja kertoi Marimekon Decentralandissa järjestämästä tapahtumasta. Ikonisen unikon tuonti digitaaliseen maailmaan pakotti vastamaan moniin uusiin brändikysymyksiin lähtien siitä, miltä unikko ylipäänsä näyttää kolmiulotteisena. Adventure Clubin Samuli Cantell avasi sitä, kuinka muotibrändi voidaan muuntaa digitaaliseksi kokemukseksi. Esimerkkinä oli Tommy Hilfigerille rakennettu MyTommy Lens, joka esimerkiksi avasi kauppatiloissa uusia kokemuksia, jotka näkyivät vain AR-sovelluksen kautta. AR-teknologia auttoi yhdistämään kauppatilan ja nettikauppasovelluksen.

Tulevaisuus on fygitaalinen: digitaalinen muoti on kovassa kasvussa 

Stereoscapen Frans Enala hahmotti omassa esityksessään, miten fyysinen ja digitaalinen ostopolku yhdistetään. Tulevaisuuden fygitaalinen muotikauppa on monikanavainen, elämyksellinen ja yhteisöllinen. Krista Jäntti kertoi meille digitaalisesta muodista. Jäntin mukaan digitaalisen muodin markkinan koko oli 342.7 miljoonaa dollaria vuonna 2022. Alan kasvun ennustetaan olevan huimaa. Jäntti avasi esityksessään myös erilaisia muita muotimaailman ja XR-maailmaan yhteyksiä, kuten virtuaalista sovittamista.

Luovaa suunnittelua suoraan metaverseen ja elämyksiä showroomissa

Lopuksi kuulimme luovasta suunnittelusta metaversumissa. Maisa Immonen kertoi omasta työstään erityisesti instagram-filttereiden parissa.  Digitaalisen vaatesuunnittelun prosesseja avasi puolestaan 3D-suunnittelija Kalista, jolla on oma digitaalinen mallisto mm. DressX-alustalla.

Tilaisuus päättyi vierailuun Helsinki XR Centerin XR Showroomissa. Siellä osallistujat pääsivät konkreettisesti kokemaan uusimpia XR-teknologioita ja testaamaan erilaisia laitteistoja.

Puolen päivän tapahtuma toi esiin monia uusia näkökulmia siitä, kuinka XR- ja muotiala voivat kohdata. Suomen Tekstiili ja Muoti ry jatkaa keskustelua Digitaalinen murros muotialalla -hankkeen tulevissa koulutuksissa ja tapahtumissa.

Jutun pääkuvassa: Adventure Clubin Samuli Cantell

 

 

 

Aleksandra Prami

Asiantuntija-projektipäällikkö, digitalisaatio, Digitaalinen murros muotialalla -hanke

+358 500 480 286
aleksandra.prami@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Miltä näyttäisi digitaalisen tuotepassin käyttöönotto? Kuulumisia DPP-konsultointipilotista

Mitä kuuluu yrityksien digistrategia-piloteille?

Uutishuone