Miljardin euron potti: näin paljon suomalaiset ostavat vaatteita verkosta

Suomalaiset ovat vaateostoksilla ahkeria verkkokaupan käyttäjiä. Ostimme viime vuonna vaatteita verkkokaupasta jo yli miljardilla eurolla.

Suomalaiset tilaavat pohjoismaisia naapureitaan useammin tuotteita ulkomaisesta nettikaupasta, ja ulkomaisista verkkokaupoista tilataan erityisesti vaatteita ja kenkiä.

Suomalaisten ostokäyttäytymistä verkkokaupoissa on tutkittu viime aikoina useilla eri tahoilla. Kaupan liitto toteuttaa säännöllisesti verkkokauppatutkimusta, jonka tulokset ovat kiinnostavia tekstiili- ja muotialalle. Post Nordin tutkimuksessa verrataan kuluttajien tottumuksia verkkokaupassa eri Pohjoismaissa. Suomen Tekstiili & Muoti ry:n kuluttajatutkimuksessa puolestaan on selvitetty verkkokaupan yleisyyttä vaateostoksilla.

Suomalaisten nettiostoksista 21 % vaatteita ja asusteita

Suomalaiset ostivat vuonna 2017 verkosta 4,9 miljardilla eurolla.

Suurimmat tuoteryhmät olivat:

Kodintekniikka & elektroniikka (osuus 27 %)

Vaatteet ja asusteet (21 %)

Harrastus- ja urheiluvälineet (11 %).

Jalkineiden osuus ostoista oli 5 %.

Tulokset perustuvat Kaupan liiton tutkimukseen

Vuonna 2017 suomalaiset ostivat verkosta tuotteita yhteensä 4,9 miljardilla eurolla. Verkosta ostetaan eniten kodintekniikkaa ja elektroniikkaa, vaatteita ja asusteita sekä harrastus- ja urheiluvälineitä, kertoo Kaupan liiton tutkimus.

Sen mukaan suomalaiset ostivat viime vuonna vaatteita verkkokaupasta yli miljardilla eurolla. Tilastokeskus puolestaan kertoo, että suomalaiset käyttävät vaatteisiin rahaa yhteensä 4 miljardia euroa vuodessa. Näiden tietojen pohjalta voidaan arvioida, että verkkokaupan osuus koko vaatemarkkinasta on noin neljännes.

Kaupan liiton tutkimuksessa on selvitetty myös sitä, tuleeko lähetys Suomesta vai ulkomailta. Vuonna 2017 keskimäärin 46 % verkkokaupan tuotteista lähetettiin ulkomailta. Eniten ulkomailta tilataan naisten vaatteita ja kenkiä, asusteita ja lasten kenkiä.

Verkkokaupan laaja valikoima houkuttelee suomalaisia

Post Nordin mukaan verkkokauppa ei ole Suomessa yhtä pitkälle kehittynyttä kuin muissa Pohjoismaissa. Suomalaiset käyttävät verkko-ostoksiin pohjoismaisia naapureita vähemmän rahaa. Lisäksi muihin Pohjoismaihin verrattuna harvempi suomalainen on ylipäätään ostanut tuotteita verkosta. Toisaalta tämä tarkoittaa, että Suomessa on verkkokaupalle paljon kasvupotentiaalia.

Kaikissa Pohjoismaissa yleisin syy ostaa verkkokaupasta on se, että ostoksia voi tehdä silloin kun itselle sopii. Suomalaisilla lähes yhtä yleiseksi syyksi nousee suurempi tarjonta ja valikoima.

Muihin Pohjoismaihin verrattuna suomalaiset ostavat useammin ulkomaisista verkkokaupoista. Sekä Post Nordin että Kaupan liiton mukaan suomalaiset tilaavat ulkomailta erityisesti vaatteita ja kenkiä.

Nämä tulokset kertovat siitä, että suomalaiset kaipaavat laajempaa valikoimaa niin myymälöihin kuin verkkokauppaan. Jos sitä ei ole tarjolla, kuluttaja äänestää lompakollaan. Hän tilaa haluamansa tuotteet verkkokaupasta, ja yhä useammin vielä ulkomaisesta verkkokaupasta.

Suomalaisista naisista jo 77 % ostanut vaatteita verkkokaupasta

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset ostavat vaatteita verkosta ahkerasti. Naisista keskimäärin 77 % ostaa vaatteita netistä ainakin joskus. Vanhimmastakin ikäryhmästä (65-74-vuotiaat) yli puolet oli ostanut vaatteita netistä. Vaatteiden nettikauppa on siis valtavirtaa kaikenikäisillä suomalaisilla naisilla.

Miehet ovat löytäneet vaatteiden verkkokaupan naisia harvemmin, ja miehistä keskimäärin yli puolet oli ostanut joskus vaatteita netistä. Kaiken kaikkiaan myymälät ovat suomalaisille edelleen verkkokauppaa yleisempi vaatteiden ostopaikka.

Myymälä ja nettikauppojen sivut inspiraation lähteitä

Suomalaisilla naisilla yleisin inspiraation lähde pukeutumiseen oli kaupoissa kiertely. Myymälät ovat siis edelleen erittäin keskeisessä roolissa suomalaisten kuluttajien vaatevalinnoissa.

Myös nettikauppojen sivut ovat tärkeä inspiraation lähde. Nettikauppojen sivuilta pukeutumisen inspiraatiota etsivät erityisesti alle 50-vuotiaat naiset, mikä selviää Suomen Tekstiili & Muoti ry:n kuluttajatutkimuksesta.

Lisätietoja:
Kaupan liiton verkkokauppatutkimus
Post Nordin tutkimus
Suomalaisten kulutus tekstiiliin ja muotiin (ST&M tilastot)

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Kuluttajatutkimus on jäsenpalvelu. Liiton jäsenet voivat ladata aineiston kokonaisuudessan extranetistä.