- Digitalisaatio
Mitä kuuluu yrityksien digistrategia-piloteille?
Digitaalinen murros muotialalla -hankkeen puitteissa toteuttavat digistrategioiden konsultointipilotit ovat loppusuoralla. Futurice, Knowit Insight ja Kuudes ovat auttaneet kymmentä muotialan yritystä luomaan tai päivittämään digistrategiansa. Piloteissa olivat mukana Melli EcoDesign, PaaPii Design, VAIN Fashion Group, Papu Design, PIHKA Collection, Salon lakkitehdas, Mifuko, Lapuan Kankurit, R/H ja Nuppu Print Company. Kysyimme pilottiin osallistuneilta yrityksiltä kokemuksia ja digipolun jatkoaskeleita.
Osallistuneet yritykset olivat konsultoinnin alkaessa erilaisissa lähtötilanteissa ja myös digimaturiteetti vaihteli yritysten välillä. Tärkein syy lähteä mukaan pilottiin oli useimmille yrityksille halu kehittää digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämistä, toisille tämä tarkoitti verkkokaupan tai digitaalisen markkinoinnin kehittämistä, toisille esimerkiksi virtuaalisen muodin mahdollisuuksien kartoittamista, datan tehokkaampaa hyödyntämistä tai asiakaskokemuksen kehittämistä. Projektin aikana myös havaittiin, ettei digitekemistä voi erottaa yrityksen muusta liiketoiminnasta ja strategiasta.
PIHKA, R/H ja Salon Lakkitehdas, miksi lähditte konsultointiin?
”Verkkokauppa on päämyyntikanavamme ja haluamme kehittää sen toimintaa paremmaksi. Halusimme oppia aiheesta ammattilaisten kanssa sekä saada näkökulmaa kehitystyöhön” kertoo PIHKA Collectionin toimitusjohtaja Sofia Salmi.
”Ostaminen on siirtynyt yhä vahvemmin verkkokauppaan ja erityisesti mobiililaitteille. Me jouduimme sulkemaan kivijalkaliikkeemme kesällä 2023 ja olemme keskittyneet siitä asti oman verkkokaupan ja operatiivisten toimien sekä tuotannon kehittämiseen. Tämä vaatii jatkuvaa työtä, mutta halusimme että joku tarkastelee tilannetta meidän kanssamme ulkopuolelta, jotta saisimme paremman ymmärryksen mihin meidän kannattaa suunnata resurssejamme”, taustoittaa R/H Studion Customer Experience Manager Salla Ceder heidän syitään lähteä mukaan konsultointiin.
Konsultointiin osallistuneelle Salon Lakkitehtaalle pilotti osui täydelliseen ajankohtaan, sillä he olivat juuri päivittäneet strategiaansa ja havainneet myös digistrategian välttämättömäksi, jota sitten projektissa lähdettiin työstämään. Yritys näkee digitalisaation mahdollisuudet heille jatkuvan kehittymisen ja kasvun edellytyksenä. Konsultointiin he lähtivät saadakseen osaavaa näkemystä digitalisaation mahdollisuuksien tunnistamiseen sekä poimiakseen näistä heille olennaisimmat teemat, joiden pohjalta rakennetaan tavoitteet, toimenpiteet ja niiden priorisointi sekä aikataulut tekemiselle.
Kokemuksia konsultoinnista ja tulevaisuuden strategisia digiaskeleita
Konsultointi koettiin yrityksissä hyödylliseksi ja työskentelyn aikana opittiin paljon uutta. Pilottiin osallistuneet yritykset mainitsivat uusina oivalluksina esimerkiksi muiden toimialojen benchmarkingista saatavan hyödyn, suurten kokonaisuuksien jakaminen pienempiin osa-alueisiin, minkä koettiin helpottavan työskentelyä sekä ajatusten jäsentelyn ja konkreettisten askelmerkkien määrittelyn merkitys kehitystyölle. Työskentelyn myötä kävi ilmi, että yrityksillä on itsellään paljon hyviä kehitysideoita, mutta apua kaivattiin niiden priorisointiin, kiteyttämiseen ja konkreettisiksi toimenpiteiksi jalostamiseen.
Ensimmäisenä konsultoinnin päätökseen saaneet yritykset ovat jo alkaneet toteuttaa tehtyjä suunnitelmia käytännössä.
Miten työ digiaiheiden parissa jatkuu yrityksessänne?
”Digistrategiaa jalkautamme parhaillaan ja etenemme suunnitellusti sen mukaisesti – pääosin vuoden 2024 aikana ja esimerkiksi verkkokauppaa uusimme jo parhaillaan digistrategian mukaisesti. Digitalisointi on merkittävin investointimme seuraavan 1-2 vuoden aikana ja luomme parhaillaan alustoja tarjota asiakkaillamme jopa 100 % digitaalinen asiakaskokemus”, kertoo Salon Lakkitehtaan toimitusjohtaja Ville Nuutinen.
”Strategian toteutus on aloitettu heti ja saimme konsultoinnin tuloksena työlistan asioista, joita tehdään jo ennen juhannusta ja mistä jatketaan kesäloman jälkeen syksyllä. Uskomme, että jos saadaan kaikki meille tälle vuodelle asetetut tehtävät tehtyä, olemme ensi vuonna jo tosi kovassa iskussa ja menossa kohti kestävää kasvua”, toteaa R/H Studion Salla Ceder.
Opetus- ja kulttuuriministeriö tukee hanketta 780.000 eurolla kulttuuri- ja luovien alojen uudistumisen rakennetuesta. Hanke on Euroopan Unionin rahoittama – NextGenerationEU.
Aleksandra Prami
Asiantuntija-projektipäällikkö, digitalisaatio, Digitaalinen murros muotialalla -hanke